کد خبر: ۱۱۱۳۱
تاریخ انتشار:۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶
تحولی بزرگ در درمان با پياده سازي 'تله مديسين'
محفوظ بودن اطلاعات ،مسئوليت و تعهد ،امكان سوء استفاده ،هزينه ها ،حقيقت مجازي بالا بودن هزينه های فني ،محدوديتهای حقوقي و قانوني ،عوامل فرهنگي جامعه ،مستند سازي مدارك و پرونده الكترونيك بيماران مقوله هايي هستند كه در اجراي تله مديسين بايد مد نظر متوليان امر قرار گيرد.
 محمد نوروزي در عصر خبر نوشت: شيوع ويروس كرونا در جهان بيش از هر چيز بر ضرورت استفاده هر چه بيشتر از ارتباطات ، فناوري اطلاعات و اينترنت در همه ابعاد زندگي انسان ها صحه گذاشت. كرونا باعت شده تا دولتها براي حفظ جان شهروندان خود هم كه شده ،ناگزير باشند به صورت جدي و با تمام توان و نه به صورت مقطعي در مسير استفاده از تكنولوژي مدرن و الكترونيك گام بردارند.  

يكي از بخش هايي كه مي تواند در شرايط شيوع كرونا و حتي پس از عبور كشور از اين شرايط از تكنولوژي الكترونيك بهترين بهره را ببرد بخش بهداشت و درمان كشور است.براي همين تلـه مديسين(Telemedicine) يا پزشكي از راه دور مي تواند در شرايط فعلي و حتي پس از گذر كشور از بحران كرونا در خدمت سيستم بهداشت و درمان و مردم قرار گيرد. تله مديسين عبارت است از  ویزیت بیماران از یک فاصله دور با استفاده از تکنولوژی های صوتی و تصویری و تجهیزات پزشکی مربوط به آن.

گفته مي شود تله مديسين اولين بار در سال 1920 وارد واژه نامه پزشكي شده است.ناسا اولين مركزي بود كه براي ارائه مشاوره هاي پزشكي به فضانوردان و درمان آنها از مسافت دور با استفاده از ماهواره اقدام به برقراري ارتباط بين فضا نوردان با پزشكان حاضر درسطح زمين كرد.

کاهش زمان و هزینه ،بهبود مراقبت از بیمار، بهبود دسترسی و مراقبت پزشكی برای نواحی روستایی و محروم ، دسترسی بهتر به پزشكان متخصص، كاهش هزینه های مراقبت های پزشكی وكاهش نقل و انتقال بیماران به مراكز درمانی از جمله مزاياي بكارگيري تله مديسين است.

محفوظ بودن اطلاعات ،مسئوليت و تعهد ،امكان سوء استفاده ،هزينه ها ،حقيقت مجازي بالا بودن هزينه های فني ،محدوديتهای حقوقي و قانوني ،عوامل فرهنگي جامعه ،مستند سازي  مدارك  و پرونده الكترونيك بيماران مقوله هايي هستند كه در اجراي تله مديسين بايد مد نظر متوليان امر قرار گيرد.

20 ارديبهشت بود كه عبدالخالق کشاورزی مدیرکل دفتر ارزیابی فناوری سلامت، استانداردها و تعرفه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که پوشش بیمه‌ای خدمات تله مدیسین یا پزشکی از راه دور در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شده است.

کشاورزی افزود: همه استانداردهای خدمت در مرحله اول، تا پایان اردیبهشت ماه از سوی معاونت درمان(وزارت بهداشت) ابلاغ می‌شود.

ضروري است وزير بهداشت به خصوص معاونت درمان وزارتخانه و شوراي عالي بيمه سلامت در تدوین مقررات و استانداردهای خدمت در تله مديسين زمان را از دست ندهند و هر چه سريعنر مقررات مربوط را تدوين و ابلاغ كنند و وعده امروز و فردا و اين ماه و ماه آينده را ندهند.

يكي از سازمان هايي كه ظرفيت فراواني در پياده سازي تله مديسين دارد سازمان تامين اجتماعي است چرا كه با حمايت و تاكيد دكتر سالاري مدير عامل سازمان تامين اجتماعي و دكترمنوچهري معاونت درمان اين سازمان بستر ارائه خدمات الکترونیک ازجمله صدور نسخه الكترونيك و دسترسي به سوابق پزشكي بيمار دراين سازمان فراهم شده است كه اين موضوع پياده سازي تله مديسين در تامين اجتماعي را میسر مي كند. 

در هر صورت پايده سازي تله مديسين در كشور علاوه بر زمینه‌ها و شرايط درون‌سازماني نیازمند سیاستگذاری‌های کلان برون‌سازمانی از سوي دولت و وزارت بهداشت است كه اميدواريم  نمايندگان مجلس نيز در اين زمينه هر گونه كمكي كه مورد نياز باشد را دريغ نكنند.