Thursday 28 March 2024| ۱۸: ۳۶ - پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۰۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
دبیرانجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران به روزه داران توصیه کرد:بهترین گزینه برای باز کردن روزه، نوشیدن مایعات ولرم مانند شیر یا چای به همراه مواد شیرین حاوی فیبر مانندخرما است.

دکتر محمدهاشمی افزود:با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان با روزهای طولانی و گرم تابستان مقارن شده است باید روزه داران نحوه و اصول تغذیه صحیح را رعایت کنند که ضمن بهره مندی از فیوضات معنوی این ماه، سلامت خود را نیز حفظ کنند.

وی ادامه داد: وعده افطاری، شروع تغذیه بعد از ساعات طولانی گرسنگی و تشنگی است و در این ساعات سطح قند خون به حداقل خود رسیده لذا تمایل زیادی برای مصرف مواد شیرین وجود دارد که پیروی از این امر رویه ای اشتباه است.

هاشمی ادامه داد:مصرف زولبیا بامیه و نوشیدن آب در حجم زیاد سبب افت قندخون،مشکلات گوارشی مانند سوء جذب و دل پیچه می شود که این مسئله خود منجر به ضعف و بی حالی بعد از افطار می شود.

وی افزود: استفاده از کربوهیدرات و پروتئین مانند نان و پنیر، سوپ و آش سبک و یا حلیم کم چرب بدون شکر نیز از دیگر گزینه های مناسب برای وعده افطاری محسوب می شود.

وی با اینکه بین وعده افطاری و صرف شام سبک باید فاصله وجود داشته باشد، گفت:فاصله بین وعده شام تا سحر نیز فرصتی است تا افراد با مصرف میوه و آب نیازهای غذایی خود را به طور کامل برطرف کنند.

دبیرانجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران گفت:مصرف لبنیات و به ویژه ماست در کنار شام سبب آرامش و خواب خوب فرد روزه دار می شود.

هاشمی گفت:وعده سحری نیز نقشی تعیین کننده در تامین انرژی فرد روزه دار دارد و فرد با خوردن سحری از میزان قند خون مناسبی برخوردار شده که منجر به کارایی بالاتر جسمی و مغزی می شود.

وی با بیان اینکه وعده سحری نقشی تعیین کننده در تامین انرژی فرد روزه دار دارد،گفت:خوردن سحری می تواند سطح مناسب تری از قند خون را در طول روز برقرار کند که منجر به کارایی بالاتر جسمی و مغزی خواهد شد.

وی اضافه کرد:سحری مناسب و اصولی ویژگی هایی از نظر حجم و مقدار مانند یک ناهار باید لحاظ و با افزودن فیبر در قالب سالاد و سبزی به تنظیم فعالیت دستگاه گوارشی، تنظیم بهتر قند خون و تعادل در آب بدن کمک کرد.

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران توضیح داد: مصرف کربوهیدارت های پیچیده در وعده سحری مانند نان و برنج، موجب سیری طولانی مدت در ساعات روز می شود.

هاشمی اظهار کرد: استفاده از غذاهای پرچرب و یا شیرین مانند کله پاچه یا حلیم برخلاف تصور، سیری طولانی مدتی برای فرد ایجاد نمی کند و کالری بالای این خوراکی ها سبب افزایش سریع قند خون شده که ترشح انسولین زیاد را به دنبال دارد.

وی ادامه داد :ترشح انسولین موجب افت سریع قند خون و ایجاد حالت ضعف و گرسنگی در همان ساعات اولیه صبح می شود.
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین