Thursday 21 November 2019| ۲۰: ۵۲ - پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸
کد خبر: ۱۰۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵





خدا را بر این نعمت شاکرم که توفیق شد خدمت دوستانمان برسم ایام دهه فجر هست و در استانه سالگرد پیروزی انقلاب جمع هم جمع بسیار ارزشمند و فرزانه ایست تقدیر و تشکر دارم از یکایک دوستانمان بخصوص برادر بزرگوارمان وزیر محترم ارشاد که از سالهای گذشته با ایشان اشنایی داریم و الحمدلله از جهات عدیده قابلیتهای بسیار خوبی دارند برادر بزرگوارمان جناب آقای دکتر صالحی معاونین محترمشان ویکایک دوستانی که در جلسه هستید قبل از اینکه چند دقیقه ای را به رسم ادب در جمع دوستان صحبت کنم مناسب است که تقاضا کنم همه باهم نثار روح امام فرزندان امام شهدای عظیم الشان انقلاب بخصوص شهیدان عرصه ی فرهنگ و ادب و هنر همه با هم فاتحه ای را قرائت کنیم .
امروز چنان که مرسوم هم هست به نوعی از وضعیت فرهنگی جامعه مان گله داریم طبیعی هم هست انسان همواره نباید به وضع موجود خودش راضی باشد ولی بعضی وقها این نارضایتی پررنگ تر است و بعضی وقتها کم رنگ تر است این البته به این معنا نیست که کارهای فرهنگی ما کم انجام دادیم یا اگراحیانا میگوییم از بخشهایی نارضایتی داریم این به معنای این است که این نارضایتی همه حوزه ها جریان دارد معمولا وقتی میگویند وضع فرهنگی خوب نیست بیشتر توجه به بعد اخلاقی جامعه است که البته از ارکان این حوزه فرهنگی هم هست ولی خوب از سویی هم باید اظهار کرد که در برخی از این حوزه ها پیشرفت های بسیار بالایی صورت گرفته سینمای ما چند جلسه ی چند روز گذشته ی ما با اقای حیدریان صحبت میکردیم طرف نسبت با گذشته نیست امروز ما دارای یک سینمای دارای سبک و اندیشه و مطرح در همه ی عرصه هایش هستیم در صنعت دیگر به جهات دیگر تئاتر ، موسیقی صحبتهایی که آقای صالحی گفتند کاملا درست است پیوندی که تحجر ستیزی انقلاب بین متدینین و ابعاد  مختلفی از حوزه ی فرهنگی ایجاد کرد و درحقیقت بخش عظیمی از جامعه را  با این حوزه اشتی داد  که این به تعالی این هنرها انجامید در یک موسیقی مبتذلی که حتی صدای صاحبان موسیقی را هم قلب از انقلاب دراورده بود به یک موسیقی متعالی رسیدیم البته آن هم ممکن است آسیب هایی در خودش داشته باشد که طبیعتا باید اهل فنش باید او را مدیریت کنند و باز شناسی کنند در حوزه های نقاشی خط هنرهای تجسمی واقعیت این است که جامعه هنری ما کم نگذاشته و امروز در قیاس با گذشته به راحتی میتواند خود را در یک نقطه ی بسیار بالایی نشان بدهد قران و کار روی نشر حوزه ی نشر با قبلا اصلا قابل مقایسه نیست و هم دراثر عنوان هایی که وجود داره البته کلا تیراژهای کتابها پایین هست یکی هم باتوجه به رقابتی که با فضای مجازی و فضای وب پیدا کرده بزرگ ترین مشکل هست اما معمولا وقتی سخن میگوییم از فضای فرهنگی ناراضی هستیم  بیشتر به ابعاد اخلاقی توجه داریم یعنی اگر گله داریم همان هنرهایی که داریم میگوییک اخلاق شاید در ان کمرنگ شده در زندگی فردی ما در زندگی جمعی ما این اخلاق انظور که متوقع ماست وجود ندارد 7 باز هم ممکن است کسی بگوید درغیاث با کشورهایی ، جوامعی ملت هایی زمان هایی وضعمان یکسان نیست در بعضی موارد بهتریم در بعضی موارد بدتریم بعضی از ایتم ها پیشرفت داریم بعضی عقب ماندگی داریم اما در مجموع میتوانیم بگوییم چیزی که یک مسلمان ایرانی از جامعه خودش انتظار دارد در حوزه ی اخلاق نمیبیند این هم به رابطه ی حکمت  فرد خلاصه نمی شود رابطه ی فرد با فرد هم همینطورهست البته خوب داریم بد هم داریم همیشه هم ای خوب و بدی وجود دارد همیشه جوامعی درشان خوب و بد هستند همیشه هم جامعه هایی درش بد هستند مهم جمع برداری و جمع جبری همه اینهاست که در کنار هم  مجموعه ای را به ما معرفی میکند من امروز میخواهم در صحبت کوتاهی که میکنم به یک نکته ای اشاره کنم دوستان روش تامل کنند  بخصوص با توجه به اینکه فضای وزارت فرهنگ علی رقم اینکه همه مسئولیتهای فرهنگی از شما توقع دارند اما همه امکانات و همه ی اختیارات با شما نیست اما بخش بزرگی از فرهنگ کشور در این مجموعه شکل میگیرد یا حداقل سیاست گذاری میشود یا حداقل انکه تاثیر گذاری در فضای دوستان وزارت وجود دارد بحثم را با یک مثال شروع میکنم . عالمان غربی کی گور یک مناظره ای با یکی از کشیش های سرزمین خودش دارد 9.43 بحثی در میگیرد او میخواهد اثبات کند اینکه مسیحیت دین برتر است  او هم بطور مفصل بحث میکند بعد در اخر میگوید که ببین من فرضا قبول کردم که مسیحیت دین برتر و دین درست اما کی میگوید که تو مسیحی هستی اینکه گرفتاری بزرگ ماست ما بیش از این که تلاش کنیم خودمان مسلمان باشیم همه عزممان در حوزه بحث ها این است که ثابت کنیم مسلمانی چیز خوبیست یک انقلاب حرکت لازم داریم اق در اینکه مسلمانی چیز خوبیست یک انقلاب حرکت لازم داریم در اینکه مسلمانی چیز خوبیست شک نکنید همه قبولداریم بیایید مسلمان باشید انقدر کتاب ننویسید که مسلمانی چیز خوبیست خوب است خوب باشیم وجهه حرکتمان را برای خوب شدن قرار بدهیم نه برای اینکه اثبات کنیم خوبی خوب است یکی از بزرگترین متکلمین مسیحی اسمش را شاید شنیدید توماس اکوییناس یا به تعبیی میگویند توماس اکوینی جایگاه توماس اکویناس در بین مسیحیت تقریبا میگویند هیچ دانشمند مسلمانی در جامعه اسلامی ندارد بزرگترین متکلم الهی دان  مسیحیت است هم در کاتولیک ها هم در پروتستانها هم در کلیسای شرقی خیلی جایگاه رفیعی دارد یعنی شاید اگر انسان بخواهد معادل کند شاید جندین اندیشمند اسلامی را در هم ادغام کنیم می شودمعادل او. مسیحیت چندین نفر دارد که خیلی نقش در پیدایش مسیحیت دارند مثلا یکی سمپل است یکی پیتر است همین که اصل کلیسای ولتیکالن را بنا نهاده این دو جز حواریون بوده ولی همین اناجیل حرفهای آنهاست بعدها کسی که خیلی نقش دارد در این که کلام مسیحیت را بارور کرده و الهیات مسیحیت را بارور کرده یکی از فقهای بزرگ خودمان بوده و خیلی هم چاق بوده بهشون گفتند چرا اینقدر چاقی گفتن خیلی خوب هم میفهمم گفته اگر خیلی خوب میخورم بخاطر این است که خیلی خوب میفهمم این اقا هم معادل امروز 150 کیلو بوده ، تعبیری که گفت بنشسته جهانی در گوشه ای یک قصه ای از آن نقل است ببینید این قصه را از این جهت میگویم که یک نوع درس است میگویند در کلیسایی که در میدادند و گوش میداد و در گوشه ای نشسته بود یک نفر از کشیشها و شاگردهاش گفت استاد یک الاغی دارد در حیاط پرواز میکند این هم با هیکل بزرگ و چاق بازحمت بلند شد و زود به در حیاط رسید که ببیند این الاغ پرواز میکند یا نه خب دید الاغ که پرواز نمیکند نفس زنان برگشت و سرجایش نشست بقیه شاگردها گفتند که خب شما با این فهم و شعور نفهمیدی که الاغ پرواز نمیکند ؟ گفت من عاقلانه ترین کار ممکن را کردم 
انسان عاقل وقتی بین عجیب و عجیب تر امرش دائر میشود عجیب را انتخاب میکند یعنی اگر به شما بگویند کار الف 10 درجه عجیب است کار ب 20 درجه عجیب است شما کدام را انتخاب میکنی میگویید دوران بین اینها آنی که احتمال وقوعش بیشتر است آن عجیب است یعنی 10 درجه ای است میگوید من امرم دائر مدار این بود که الاغ پرواز میکند یا یک کشیش دروغ میگوید اینکه یک کشیش دروغ بوید عجیب تر است وقتی به من گفتند الاغی دارد پرواز میکند من میدانستم پرواز الاغ عجیب است ولی طرف مقابلش این بود که کشیش دروغ میگوید این عجب تر است این یک درس است برای اینکه ما بجای اینکه بگوییم بیایید ببینید خوبی چیست هی کتاب بنویسیم بر اینکه اثبات کنیم برای اینکه فلان برهان درست است بیاییم یک گام برداریم و حرکت کنیم که خوب باشیم آن بیت معروفی است که زن گفت به شیخ هرچه گویی هستم اما تو چنان که مینمایی هستی ؟ همه درست اصلا تمام حرفهایی که چاپ کردید درست هر چه فیلم ساختید درست هر چه گفتید درست خودتان اینگونه هستید خودمان اینگونه هستیم ؟ از اثبات خوبی به ثبوت خوبی برویم دنبال این باشیم خوب باشیم وقتی میگوییم کار فرهنگی کنیم نرویم به دنبال اینکه مسائل مسلمات را مبرهن کنیم البته او جای خودش کار درستی است ولو اینکه گاهی اوقات ما گرفتار سوالاتی هستیم که سائلی ندارد سوالی که سائل دارد را کاری نداریم یعنی بحث پیرامون این میکنیم که چیزهایی را جواب بدهیم که اصلا برای کسی سوال نیست یا اینکه برویم دنبال چیزهایی را بحث کنیم که الان درد جامعه ما نیست یکی از توفیقات امام نه اینکه یکی بلکه همه توفیقات امام من جای دیگر هم عرض کردم این است که امام درد جامعه ی خودش را شناخت دست گذاشت روی درد والا ما در جامعه آخوند الا ماشالله داشتیم آخوند خوشکل هم داشتیم مرجع هم داشتیم عالم هم داشتیم سیاستمدار هم داشتیم این که در مورد جامعه مورد اغبار قرار میگیرد برای این است که نسبت به درد جامعه خودش حرف میزند درد جامعه را میشناسد و نسبت به آن سخن میگوید تلاش میکند درد جامعه خودش را در روزگار خودش حل کند ، شوخی کنم از نزدیکان ما یک مثلی میگفت بعضی از این روزنامه را شما آن تاریخش را بردار میتواند 1320 باشد میتواند 1390 باشد نخست وزیر بوده حالا بشود رییس جمهور : فردا روزها بهتر می شود راه آهن افتتاح شد این ممکن است هر وقتی باشد بیان روزگار خودش باید باشد درد روزگار خودش باید باشد درمان درد روزگار خودش باید باشد پس ببینیم برگردم به بحثمان اراعضم را جمع بندی کنم مشکل فرهنگی کگه میگوییم و عمدتا مشکل اخلاقی و البته ریشه هایی هم دارد یعنب بعضا اینها علل هم دارد بعضا ادله دارد خیلی از اینها علل دارد فقر و افاقه است مشکلات است و بیکاری است اینها را باید در افق کلان دید ولی بسیاری هم قابلیت بحث دارد خیلی از اینها را باید رفت به سمت اینکه تاثیر گذاشت در اینکه مردمان را به سمت خوب تر شدن ببریم اینکه برایشان خیلی از تعرفهایی از خوبیهای عالم کنیم راهش هم این است خیلی وقتها این است که خودمان از اول از خودمان شروع کنیم خودمان این فضا را در دل خودمان شروع کنیم منی که به شما میگویم خوب باشید خودم هم چقدر خوبم ؟ تاثیری بتوانیم کلاممان در جان و روح افراد بگذارد این در اثر این است که مردم احساس کنند  من گوینده خوبم اگر احساس کردن لم تقولون ما تفعلون  خودما گوش نمیکنیم یا به تعبیری کونو دعاالناس بغیر السمتکم رفتارتان را اموزش بدهید با رفتارتان حرف بزنید مجموعه تولیدات فرهنگی مان در این قسمت است جهتش به سمت خوب تر کردن جامعه باشد نه جهتش در راستای اثبات اینکه خوبی چیست ؟و این واقعیت این است که هیچ زبانی تواناتر و توانمند تر از هنر نیست بیشتر هم میشود در این باره داد سخن داد بخشهایی را باز کرد نکات و مثالهایی هم زد  واقعیت هم این است که نه دیگر شما حوصله تان میکشد نه من البته من که حوصله ام میکشد از اینکه توفیق شد بر من در خدمت دوستانمان بودم بسیا خداوند را سپاسگزارم .
خداوند انشالله روح امام و فرزندان امام و شهدای عظیم الشان انقلاب ر در پناه خودش در خان نعمت خودش بهره مند بگرداند.







خدا را بر این نعمت شاکرم که توفیق شد خدمت دوستانمان برسم ایام دهه فجر هست و در استانه سالگرد پیروزی انقلاب جمع هم جمع بسیار ارزشمند و فرزانه ایست تقدیر و تشکر دارم از یکایک دوستانمان بخصوص برادر بزرگوارمان وزیر محترم ارشاد که از سالهای گذشته با ایشان اشنایی داریم و الحمدلله از جهات عدیده قابلیتهای بسیار خوبی دارند برادر بزرگوارمان جناب آقای دکتر صالحی معاونین محترمشان ویکایک دوستانی که در جلسه هستید قبل از اینکه چند دقیقه ای را به رسم ادب در جمع دوستان صحبت کنم مناسب است که تقاضا کنم همه باهم نثار روح امام فرزندان امام شهدای عظیم الشان انقلاب بخصوص شهیدان عرصه ی فرهنگ و ادب و هنر همه با هم فاتحه ای را قرائت کنیم .
امروز چنان که مرسوم هم هست به نوعی از وضعیت فرهنگی جامعه مان گله داریم طبیعی هم هست انسان همواره نباید به وضع موجود خودش راضی باشد ولی بعضی وقها این نارضایتی پررنگ تر است و بعضی وقتها کم رنگ تر است این البته به این معنا نیست که کارهای فرهنگی ما کم انجام دادیم یا اگراحیانا میگوییم از بخشهایی نارضایتی داریم این به معنای این است که این نارضایتی همه حوزه ها جریان دارد معمولا وقتی میگویند وضع فرهنگی خوب نیست بیشتر توجه به بعد اخلاقی جامعه است که البته از ارکان این حوزه فرهنگی هم هست ولی خوب از سویی هم باید اظهار کرد که در برخی از این حوزه ها پیشرفت های بسیار بالایی صورت گرفته سینمای ما چند جلسه ی چند روز گذشته ی ما با اقای حیدریان صحبت میکردیم طرف نسبت با گذشته نیست امروز ما دارای یک سینمای دارای سبک و اندیشه و مطرح در همه ی عرصه هایش هستیم در صنعت دیگر به جهات دیگر تئاتر ، موسیقی صحبتهایی که آقای صالحی گفتند کاملا درست است پیوندی که تحجر ستیزی انقلاب بین متدینین و ابعاد  مختلفی از حوزه ی فرهنگی ایجاد کرد و درحقیقت بخش عظیمی از جامعه را  با این حوزه اشتی داد  که این به تعالی این هنرها انجامید در یک موسیقی مبتذلی که حتی صدای صاحبان موسیقی را هم قلب از انقلاب دراورده بود به یک موسیقی متعالی رسیدیم البته آن هم ممکن است آسیب هایی در خودش داشته باشد که طبیعتا باید اهل فنش باید او را مدیریت کنند و باز شناسی کنند در حوزه های نقاشی خط هنرهای تجسمی واقعیت این است که جامعه هنری ما کم نگذاشته و امروز در قیاس با گذشته به راحتی میتواند خود را در یک نقطه ی بسیار بالایی نشان بدهد قران و کار روی نشر حوزه ی نشر با قبلا اصلا قابل مقایسه نیست و هم دراثر عنوان هایی که وجود داره البته کلا تیراژهای کتابها پایین هست یکی هم باتوجه به رقابتی که با فضای مجازی و فضای وب پیدا کرده بزرگ ترین مشکل هست اما معمولا وقتی سخن میگوییم از فضای فرهنگی ناراضی هستیم  بیشتر به ابعاد اخلاقی توجه داریم یعنی اگر گله داریم همان هنرهایی که داریم میگوییک اخلاق شاید در ان کمرنگ شده در زندگی فردی ما در زندگی جمعی ما این اخلاق انظور که متوقع ماست وجود ندارد 7 باز هم ممکن است کسی بگوید درغیاث با کشورهایی ، جوامعی ملت هایی زمان هایی وضعمان یکسان نیست در بعضی موارد بهتریم در بعضی موارد بدتریم بعضی از ایتم ها پیشرفت داریم بعضی عقب ماندگی داریم اما در مجموع میتوانیم بگوییم چیزی که یک مسلمان ایرانی از جامعه خودش انتظار دارد در حوزه ی اخلاق نمیبیند این هم به رابطه ی حکمت  فرد خلاصه نمی شود رابطه ی فرد با فرد هم همینطورهست البته خوب داریم بد هم داریم همیشه هم ای خوب و بدی وجود دارد همیشه جوامعی درشان خوب و بد هستند همیشه هم جامعه هایی درش بد هستند مهم جمع برداری و جمع جبری همه اینهاست که در کنار هم  مجموعه ای را به ما معرفی میکند من امروز میخواهم در صحبت کوتاهی که میکنم به یک نکته ای اشاره کنم دوستان روش تامل کنند  بخصوص با توجه به اینکه فضای وزارت فرهنگ علی رقم اینکه همه مسئولیتهای فرهنگی از شما توقع دارند اما همه امکانات و همه ی اختیارات با شما نیست اما بخش بزرگی از فرهنگ کشور در این مجموعه شکل میگیرد یا حداقل سیاست گذاری میشود یا حداقل انکه تاثیر گذاری در فضای دوستان وزارت وجود دارد بحثم را با یک مثال شروع میکنم . عالمان غربی کی گور یک مناظره ای با یکی از کشیش های سرزمین خودش دارد 9.43 بحثی در میگیرد او میخواهد اثبات کند اینکه مسیحیت دین برتر است  او هم بطور مفصل بحث میکند بعد در اخر میگوید که ببین من فرضا قبول کردم که مسیحیت دین برتر و دین درست اما کی میگوید که تو مسیحی هستی اینکه گرفتاری بزرگ ماست ما بیش از این که تلاش کنیم خودمان مسلمان باشیم همه عزممان در حوزه بحث ها این است که ثابت کنیم مسلمانی چیز خوبیست یک انقلاب حرکت لازم داریم اق در اینکه مسلمانی چیز خوبیست یک انقلاب حرکت لازم داریم در اینکه مسلمانی چیز خوبیست شک نکنید همه قبولداریم بیایید مسلمان باشید انقدر کتاب ننویسید که مسلمانی چیز خوبیست خوب است خوب باشیم وجهه حرکتمان را برای خوب شدن قرار بدهیم نه برای اینکه اثبات کنیم خوبی خوب است یکی از بزرگترین متکلمین مسیحی اسمش را شاید شنیدید توماس اکوییناس یا به تعبیی میگویند توماس اکوینی جایگاه توماس اکویناس در بین مسیحیت تقریبا میگویند هیچ دانشمند مسلمانی در جامعه اسلامی ندارد بزرگترین متکلم الهی دان  مسیحیت است هم در کاتولیک ها هم در پروتستانها هم در کلیسای شرقی خیلی جایگاه رفیعی دارد یعنی شاید اگر انسان بخواهد معادل کند شاید جندین اندیشمند اسلامی را در هم ادغام کنیم می شودمعادل او. مسیحیت چندین نفر دارد که خیلی نقش در پیدایش مسیحیت دارند مثلا یکی سمپل است یکی پیتر است همین که اصل کلیسای ولتیکالن را بنا نهاده این دو جز حواریون بوده ولی همین اناجیل حرفهای آنهاست بعدها کسی که خیلی نقش دارد در این که کلام مسیحیت را بارور کرده و الهیات مسیحیت را بارور کرده یکی از فقهای بزرگ خودمان بوده و خیلی هم چاق بوده بهشون گفتند چرا اینقدر چاقی گفتن خیلی خوب هم میفهمم گفته اگر خیلی خوب میخورم بخاطر این است که خیلی خوب میفهمم این اقا هم معادل امروز 150 کیلو بوده ، تعبیری که گفت بنشسته جهانی در گوشه ای یک قصه ای از آن نقل است ببینید این قصه را از این جهت میگویم که یک نوع درس است میگویند در کلیسایی که در میدادند و گوش میداد و در گوشه ای نشسته بود یک نفر از کشیشها و شاگردهاش گفت استاد یک الاغی دارد در حیاط پرواز میکند این هم با هیکل بزرگ و چاق بازحمت بلند شد و زود به در حیاط رسید که ببیند این الاغ پرواز میکند یا نه خب دید الاغ که پرواز نمیکند نفس زنان برگشت و سرجایش نشست بقیه شاگردها گفتند که خب شما با این فهم و شعور نفهمیدی که الاغ پرواز نمیکند ؟ گفت من عاقلانه ترین کار ممکن را کردم 
انسان عاقل وقتی بین عجیب و عجیب تر امرش دائر میشود عجیب را انتخاب میکند یعنی اگر به شما بگویند کار الف 10 درجه عجیب است کار ب 20 درجه عجیب است شما کدام را انتخاب میکنی میگویید دوران بین اینها آنی که احتمال وقوعش بیشتر است آن عجیب است یعنی 10 درجه ای است میگوید من امرم دائر مدار این بود که الاغ پرواز میکند یا یک کشیش دروغ میگوید اینکه یک کشیش دروغ بوید عجیب تر است وقتی به من گفتند الاغی دارد پرواز میکند من میدانستم پرواز الاغ عجیب است ولی طرف مقابلش این بود که کشیش دروغ میگوید این عجب تر است این یک درس است برای اینکه ما بجای اینکه بگوییم بیایید ببینید خوبی چیست هی کتاب بنویسیم بر اینکه اثبات کنیم برای اینکه فلان برهان درست است بیاییم یک گام برداریم و حرکت کنیم که خوب باشیم آن بیت معروفی است که زن گفت به شیخ هرچه گویی هستم اما تو چنان که مینمایی هستی ؟ همه درست اصلا تمام حرفهایی که چاپ کردید درست هر چه فیلم ساختید درست هر چه گفتید درست خودتان اینگونه هستید خودمان اینگونه هستیم ؟ از اثبات خوبی به ثبوت خوبی برویم دنبال این باشیم خوب باشیم وقتی میگوییم کار فرهنگی کنیم نرویم به دنبال اینکه مسائل مسلمات را مبرهن کنیم البته او جای خودش کار درستی است ولو اینکه گاهی اوقات ما گرفتار سوالاتی هستیم که سائلی ندارد سوالی که سائل دارد را کاری نداریم یعنی بحث پیرامون این میکنیم که چیزهایی را جواب بدهیم که اصلا برای کسی سوال نیست یا اینکه برویم دنبال چیزهایی را بحث کنیم که الان درد جامعه ما نیست یکی از توفیقات امام نه اینکه یکی بلکه همه توفیقات امام من جای دیگر هم عرض کردم این است که امام درد جامعه ی خودش را شناخت دست گذاشت روی درد والا ما در جامعه آخوند الا ماشالله داشتیم آخوند خوشکل هم داشتیم مرجع هم داشتیم عالم هم داشتیم سیاستمدار هم داشتیم این که در مورد جامعه مورد اغبار قرار میگیرد برای این است که نسبت به درد جامعه خودش حرف میزند درد جامعه را میشناسد و نسبت به آن سخن میگوید تلاش میکند درد جامعه خودش را در روزگار خودش حل کند ، شوخی کنم از نزدیکان ما یک مثلی میگفت بعضی از این روزنامه را شما آن تاریخش را بردار میتواند 1320 باشد میتواند 1390 باشد نخست وزیر بوده حالا بشود رییس جمهور : فردا روزها بهتر می شود راه آهن افتتاح شد این ممکن است هر وقتی باشد بیان روزگار خودش باید باشد درد روزگار خودش باید باشد درمان درد روزگار خودش باید باشد پس ببینیم برگردم به بحثمان اراعضم را جمع بندی کنم مشکل فرهنگی کگه میگوییم و عمدتا مشکل اخلاقی و البته ریشه هایی هم دارد یعنب بعضا اینها علل هم دارد بعضا ادله دارد خیلی از اینها علل دارد فقر و افاقه است مشکلات است و بیکاری است اینها را باید در افق کلان دید ولی بسیاری هم قابلیت بحث دارد خیلی از اینها را باید رفت به سمت اینکه تاثیر گذاشت در اینکه مردمان را به سمت خوب تر شدن ببریم اینکه برایشان خیلی از تعرفهایی از خوبیهای عالم کنیم راهش هم این است خیلی وقتها این است که خودمان از اول از خودمان شروع کنیم خودمان این فضا را در دل خودمان شروع کنیم منی که به شما میگویم خوب باشید خودم هم چقدر خوبم ؟ تاثیری بتوانیم کلاممان در جان و روح افراد بگذارد این در اثر این است که مردم احساس کنند  من گوینده خوبم اگر احساس کردن لم تقولون ما تفعلون  خودما گوش نمیکنیم یا به تعبیری کونو دعاالناس بغیر السمتکم رفتارتان را اموزش بدهید با رفتارتان حرف بزنید مجموعه تولیدات فرهنگی مان در این قسمت است جهتش به سمت خوب تر کردن جامعه باشد نه جهتش در راستای اثبات اینکه خوبی چیست ؟و این واقعیت این است که هیچ زبانی تواناتر و توانمند تر از هنر نیست بیشتر هم میشود در این باره داد سخن داد بخشهایی را باز کرد نکات و مثالهایی هم زد  واقعیت هم این است که نه دیگر شما حوصله تان میکشد نه من البته من که حوصله ام میکشد از اینکه توفیق شد بر من در خدمت دوستانمان بودم بسیا خداوند را سپاسگزارم .
خداوند انشالله روح امام و فرزندان امام و شهدای عظیم الشان انقلاب ر در پناه خودش در خان نعمت خودش بهره مند بگرداند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین