Friday 29 March 2024| ۱۷: ۲۴ - جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۰۹۰۴
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵
به گزارش  آستان به نقل از رکنا،  وجیهه طزری کارشناس حوزه سلامت در خصوص منشور حقوق بیماران که  پنج محور دارد گفت: در خصوص محور اول باید گفت دریافت مطلوب خدمات سلامت حق بیماران است و خدمات رسانی به مراجعه کنندگان باید به دور از هرگونه تبعیضی اعم از تبعیضات قومی ،  فرهنگی و  مذهبی نوع بیماری و جنسیتی باشد و بر پایه ی انصاف،  ادب ، صداقت و همراه با مهربانی باید صورت گیرد.

طزری کارشناس سلامت در ادامه افزود: منشور حقوق بیماران بر اساس دانش روز است و منافع بیمار باید برتری داشته باشد همچنین کلیه امکانات رفاهی ضروری و پایه برای بیماران باید توسط پزشکان فراهم باشد. بنابراین پزشکان باید توجه ویژه ای به حقوق گروه های آسیب پذیر اعم از کودکان،  سالمندان ، زنان باردار ، بیماران روانی،  زندانیان ، معلولان ذهنی و جسمی و افراد بدون سرپرست داشته باشند.

این کارشناس سلامت بیان کرد : خدمات باید در سریع ترین حالت ممکن و وقت بیمار در نظر گرفته شود و با در نظر گرفتن متغیرهایی همچون زبان سن و جنس گیرندگان به آنها خدمات ارائه شود. در موارد ضروری و اورژانسی باید بدون توجه به تامین هزینه ها خدمات برای بیماران صورت گیرد و در موارد غیر ضروری طبق ضوابط تحت پوشش خدماتی باشند. همچنین در موارد ضروری اگر امکانات ارائه ی خدمات به بیماران ممکن نباشد باید زمینه ی انتقال بیمار به واحد مجهز صورت گیرد. از سوی دیگر خدمات باید به صورت پیشگیری ، درمان و توانبخشی فراهم باشد.

وجیهه طزری با اشاره به محور دوم  در منشور حقوقی برای بیماران توضیح داد: اطلاعات باید به نحو مطلوب و به میزان کافی در اختیار بیمار قرار گیرد.
محتوای اطلاعات باید شامل موارد زیر باشد:

مفاد منشور حقوق بیمار در زمان پذیرش

هزینه های بیمارستان و مواردی مثل بیمه و معرفی سیستم های حمایتی

نام ،مسئولیت و رتبه ی حرفه ای اعضای گروه پزشکی مسئول ارائه ی خدمت اعم از پزشک پرستار دانشجو

نحوه ی دسترسی به پزشک معالج و اعضای اصلی گروه پزشکی

روش های تشخیصی و درمانی و نقاط قوت و ضعف هر روش و عوارض احتمالی آن و اطلاعات ضروری برای تصمیم گیری بیمار

اطلاعات باید در زمان مناسب و متناسب با شرایط بیمار باشد و مثلا زبان ، تحصیلات و درد و اضطراب بیمار درزمان ارائه ی اطلاعات به وی در نظر گرفته شود.

بیمار می‌تواند به کلیه ی اطلاعات مندرج در پرونده ی خود دسترسی داشته باشد.

 طزری در خصوص سومین محور گفت: حق انتخاب و تصمیم گیری آزادانه  بیمار در دریافت خدمات سلامت باید محترم شمرده شود.
محدوده  تصمیم گیری شامل موارد زیر است:

انتخاب پزشک معالج و مرکز ارائه ی خدمات

انتخاب و نظر خواهی از پزشک دوم به عنوان مشاور

قبول یا رد درمان های پیشنهادی پس از اطلاع از عوارض احتمالی ناشی از قبول یا رد آن

تصمیم گیری بیمار باید براساس اطلاعات کافی باشد که در اختیارش قرار داده شده و زمان کافی به بیمار جهت تصمیم گیری داده شود.

 این کارشناس سلامت با اشاره محور چهارم بیان کرد : ارائه  خدمات سلامت باید بر مبتنی بر احترام به حریم خصوصی بیمار و رعایت اصل راز داری باشد. رعایت اصل رازداری راجع به کلیه  اطلاعات مربوط به بیمار الزامی است مگر در مواردی که قانون آن را استثنا کرده باشد. در کلیه  مراحل اعم از تشخیصی و درمانی باید حریم خصوصی بیمار رعایت شود بنابراین کلیه  امکانات باید برای حفظ این حریم فراهم شود. بیمار حق دارد در مراحل تشخیصی از جمله معاینات فرد معتمد خود را همراه داشته باشد. برای کودکان وجود یکی از والدین در تمام مراحل درمان حق کودک است.

وجیهه طزری در پایان به پنجمین محور اشاره کرد و گفت : دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایت حق بیمار است. بیماران حق دارند از نحوه رسیدگی و نتایج شکایت خود آگاه شوند. هر بیمار حق دارد در صورت نقض حقوق خود بدون اختلال در کیفیت دریافت خدمات سلامت به مقامات ذی صلاح شکایت کند.در صورتی که بیمار به هر دلیلی فاقد ظرفیت تصمیم گیری باشد انتخاب نهایی بر عهده ی تصمیم گیرنده  قانونی وی است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین