Friday 29 March 2024| ۱۲: ۲۷ - جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۰۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷
به گزارش آستان، یک کارشناس حوزه سلامت و زنان اهمیت تغذیه نوزادان با شیر مادر را تشریح کرد.

وجیهه طزری کارشناس حوزه سلامت در خصوص تغذیه نوزادان با شیر مادر  گفت: شواهد، فواید و اهمیت تماس پوست با پوست مادر و نوزاد و شروع تغذیه طی ساعت اول تولد ، شروع تغذیه با شیر مادر طی یک ساعت اول تولد، اولین و حیاتی ترین گام برای کاهش مرگ و میر شیرخواران و کودکان است و احتمال بقای آنها در دوره نوزادی بیشتراز نوزادانی است که شیر مادر را به موقع شروع نمی کنند طوری که نوزادانی که تغذیه با شیرمادر را پس از 24 ساعت اول تولد شروع می کنند احتمال مرگ شان نسبت به نوزادانی که شیر مادر را ظرف ساعت اول شروع نموده اند 2/5 برابر بیشتر است.

تغذیه با شیر مادر چه اهمیتی دارد؟

طزری  گفت: شروع بموقع تغذیه با شیرمادر برای مادر و نوزاد مزایای بسیاری دارد. از جمله، آغوز یا کلستروم برای نوزاد بسیار مغذی است . نیاز نوزاد در این هنگام خیلی کم است و قطرات کم آغوز نیز برای او کافی است. آغوز سرشار از عوامل ایمنی بخش است و اولین واکسن نوزاد محسوب می شود که نوزاد را در برابر بسیاری از بیماری ها حفاظت کرده و به تنظیم سیستم ایمنی در حال تکامل نوزاد نیز کمک می کند. آغوز حاوی فاکتورهای رشد است که به تکامل و عملکرد موثر روده نوزاد کمک کرده و ورود میکرو ارگانیزم ها و آلرژن ها را به بدن نوزاد مشکل می سازد. آغوز سرشار از ویتامین A است که برای حفاظت از چشم و کاهش عفونت ها اهمیت دارد و از طرفی با تحریک عمل دفع، به پیشگیری از زردی نوزاد کمک می کند و به تولید شیر کافی برای تغذیه بعدی و همچنین پیشگیری از بروز هیپو گلیسمی کمک می کند.

تفاوت های زایمان طبیعی با سزارین

طزری کارشناس حوزه سلامت و زنان تصریح کرد: می توان گفت که پس از زایمان طبیعی و یا سزارین با بی حسی موضعی، تغذیه با شیرمادر را اغلب می توان بلافاصله شروع کرد. پس از سزارین با بیهوشی عمومی، تغذیه با شیر مادر می تواند ظرف چند ساعت اول به محض هوشیاری مادر انجام شود. تمام شیرخواران تا 6 ماهگی باید انحصارا با شیر مادر تغذیه شوند تا از رشد، تکامل و سلامت مطلوب برخوردار شوند. تغذیه انحصاری با شیر مادر یعنی تغذیه شیرخوار فقط با شیر مادر صورت گیرد و از هر نوع ماده دیگر، حتی آب پرهیز شود. مصرف قطره ، شربت حاوی ویتامین و دارو مجاز است. برای اجرای این توصیه، توجهات و مراقبتهای خاصی لازم است تا زمینه و شرایط مناسب فراهم شود و از دسترسی تمام شیرخوران و کودکان به این روش تغذیه اطمینان حاصل شود. مادری، موفق به تغذیه کامل و انحصاری شش ماهه با شیرمادر می شود که مهارت عملی کافی، اعتماد به نفس و کمک گیری از متخصص صاحب نظر را در اختیار داشته و از مواهب ذیل برخوردار باشد :

1. با آمادگی وارد دوره بارداری شود.

2. نطفه حاصله، از پدری با تغذیه و شیوه زندگی سالم تشکیل شده باشد.

3. از تغدیه مناسب دوران بارداری برخوردار باشد.

4. پستان ها برای شیردهی آماده شده باشند.

5. دانش کافی در باره مزایای تغذیه با شیر مادر داشته باشد.

6. از مداخله زایمانی مناسب برخوردار باشد.

7. بلافاصله پس از زایمان تماس پوستی با نوزاد خود داشته و شیر دهی را طی ساعت اول تولد آغاز کرده باشد.

8. رابطه مادر و شیرخوار به نحو رضایت بخش برقرارشده و وضعیت شیر دهی صحیح داشته باشد.

9. برای رفع مشکلاتی که در خلال شیردهی رخ می دهند، از مشاوره های به هنگام و کارآمد برخوردار باشد.

طزری با اشاره به مزایا و مضرات زایمان بصورت سزارین در ادامه گفت: شیوع تغذیه با شیر مادر در زایمان سزارین 10 تا 20 درصد پا ئین تر از زایمان طبیعی است . فاکتورهای علتی این موضوع اندازه گیری نشده است . پس از سزارین ، نگرانی های پرسنل بیمارستان در مورد ریکاوری و بهوش آوردن مادر سبب می شود به تغذیه فوری نوزاد با شیر مادر یا تغذیه مکرر در 24 ساعت اول توجه کمتری شود. زنانی که تحت سزارین برنامه ریزی شده قرار می گیرند ، در مقایسه با زنانی که سزارین آنها نامعلوم است تمایل بیشتری به تغذیه نوزاد خود با شیرمادر دارند . گاهی اوقات سزارین بصورت غیر منتظره و پس از تحمل دردهای طولانی مدت و سخت زایمانی رخ می دهد . بعلاوه بعضی از مادران ،سزارین برنامه ریزی نشده را بعنوان یک حادثه استرس زا و یا یک شکست قلمداد کرده و این عوامل منجر به مهار رفلکس جریان شیر می شوند . در چنین موقعیت های پر خطر ، مداخله فعال و حمایت ازتغذیه با شیر مادر ، شروع و تداوم تغذیه با شیر مادر را حفظ خواهد کرد.

وجیهه طزری کارشناس حوزه سلامت و زنان در پایان خاطر نشان کرد: برقراری تماس پوست با پوست مادر و نوزاد بلافاصله پس از زایمان و شروع تغذیه با شیر مادر در ساعت اول تولد موجب ثبات فیزیولوژیک و متابولیک نوزاد؛ بهره مندی از منافع آغوز؛ برقراری پیوند عاطفی مادر و نوزاد؛ موفقیت و استمرار بیشتر در تغذیه با شیرمادر و تضمین سلامت کودک و نهایتا پیشگیری از یک میلیون موارد مرگ و میر نوزاد در جهان می شود با توجه به اهمیت برقراری به موقع تماس پوست با پوست مادر و نوزاد و شروع تغذیه با شیر مادر در ساعت اول تولد اقدام چهارم از اقدامات 10 گانه بیمارستان های دوستدار کودک است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین