Friday 29 March 2024| ۱۵: ۱۷ - جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۱۱۳۵
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
یک پژوهشگر بلغارستانی: امام خمینی (س) نقش دین را برجسته کرد
یک پژوهشگر بلغارستانی تاکید کرد: امام خمینی«ره» مردی است که موفق شد نقش دین را در زمانی برجسته و احیا کند، که هم شرق و هم غرب اعتقاد داشتند زمان آن سپری شده است و به زودی محو می شود.

به گزارش آستان، مقاله‌ای به قلم خانم "بوگدانا تودوروا"، از اساتید رشته فلسفه سیاسی آکادمی علوم بلغارستان و مترجم کتاب «زندگی به سبک روح ا...» به زبان بلغاری، با موضوع بررسی« دیدگاه سیاسی-دینی امام خمینی (ره) » در ژورنال تخصصی  سیاست و مذهب، وابسته به مرکز مطالعات مذهبی صربستان منتشر شد.

 نویسنده در این مقاله  به شرح اندیشه سیاسی شیعه و امام خمینی (ره) می پردازد.
تودوروا در مقاله خود انقلاب اسلامی ایران را رویدادی بزرگ نه تنها برای ایران بلکه در سطح جهان توصیف کرده که بر اساس آراء و اندیشه های امام خمینی (ره) شکل گرفت و منجر به تأسیس حکومتی مبتنی بر دین شد؛   از نظر وی این رخداد، مردم جهان را بر آن داشت تا مجددا به رابطه میان دین و سیاست بیاندیشند. 

 او در بخشی از نتیجه گیری مقاله خود  در خصوص شخصیت امام خمینی (ره) آورده  است:
"ایران کشوری است که در نتیجه تلاش‌های امام خمینی، ارزش های دینی و دموکراتیک به طور همزمان در آن جریان دارد. امام خمینی  مردی است که موفق شد نقش دین را در زمانی برجسته و احیا کند  که هم شرق و هم غرب اعتقاد داشتند زمان آن سپری شده است و به زودی محو می شود. او ایده "جامعه اخلاقی ایده آل"،   نوعی جامعه مشارکتی که مبتنی بر دانش و اخلاق است، را توسعه می دهد. انقلاب اسلامی ایران منجر به ایجاد یک حکومت دینی به همراه رویه های دموکراتیک بر مبنای آراء امام خمینی به عنوان رهبر انقلاب، که مردم ایران قاطعانه آنها را باور داشتند، شد. این اولین تجربه جدی حکومت سیاسی مبتنی بر اسلام بود. "

نویسنده در بخش دیگری از مقاله به تفاوت حکومت روی کار آمده در نتیجه انقلاب در ایران با دموکراسی های غربی پرداخته  و  تفاوت را در این دانسته که انقلاب ایران  مبتنی بر ارزش‌های لیبرال (فردگرایی و سکولاریسم) نیست بلکه  بر شاخص های دینی و اسلامی استوار است؛ چراکه روند تاریخی شیعه بازگشت انسان به خدا در سطح فردی و در کل جامعه است.
از نظر این  نویسنده، امام خمینی (ره) سعی می کند مدرنیته را در چارچوب یک رویکرد سیاسی مطابق با ایده یگانگی خدا منطبق سازد.

 به گزارش سفارت ایران در بلغارستان خانم تودوروا در این زمینه بیان کرده:
"بر اساس اندیشه امام خمینی دین به موازات اینکه  وظیفه ایجاد مؤلفه‌های ساختاری فردی و اجتماعی را عهده دار می گردد، مسئولیت برآوردن کلیه مطالبات اجتماعی را نیز  بر عهده می گیرد، این درحالیست که رویکردهای مادی فقط به یک حوزه زندگی محدود می شوند. مطابق دیدگاه های امام خمینی، به محض اینکه ارزش های اجتماعی مبتنی بر دین حاکم شوند، یک سیستم ایده آل از روابط انسانی ظاهر می شود و پلیدی ها و مهملات از جامعه دور می شوند. این جامعه ای است که علیه شر و استبداد می جنگد و مصونیت خود را در برابر  ناسزاگویی، تخریب اخلاقی و انحراف از ذات خداوند،   می سازد."

 بر اساس این گزارش، نویسنده این مقاله در سال 2016 به مناسبت سالروز ارتحال امام خمینی (ره) با حمایت سفارت جمهوری اسلامی ایران و رایزنی فرهنگی کشورمان در صوفیا کتاب «زندگی به سبک روح ا... » اثر آقای علی اکبر سبزیان، را که دربرگیرنده  برداشت‌ها و برش‌هایی از سیره خانوادگی امام خمینی (ره) می باشد را به زبان بلغاری ترجمه و در بلغارستان منتشر کرد.
منبع: آستان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین