Friday 19 April 2024| ۲۳: ۱۲ - جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۱۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
 
دبیر ستاد حقوق بشر:  انقلاب اسلامی پدیده‌ای جهانی است که امام راحل بنیانگذار آن بود
دبیر ستاد حقوق بشر گفت: انقلاب اسلامی پدیده ای جهانی است و بر همین مبنا صدور انقلاب یک پدیده فیزیکی نبود بلکه تشعشع نور انقلاب اسلامی است. 

به گزارش آستان، علی باقری اظهار کرد: امیدوارم با استفاده از برکت این ایام بتوانیم بار دیگر مسئولیت‌هایی که در عرصه جامعه و حیات اجتماعی متوجه ماست به خوبی متوجه شویم و به آن مسئولیت‌ها بیشتر عل کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا انقلاب اسلامی ایران منحصرأ در جغرافیای ایران تعریف می شود یا با توجه به نگاه امام ابعاد جهانی دارد؟، گفت: یکی از معجزات امام این بود که انقلاب را در بستر دین تعریف کردند که در واحد‌های کوچک‌تر، که  همان واحد‌های ملی است مدیریت پیدا کرد بدون آن که با مبانی دینی تعارض پیدا کند.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان افزود: وقتی انقلاب اسلامی در ایران شکل گرفت با پدیده‌ای به نام جنگ مواجه شدیم و انگیزه دینی برخاسته از انقلاب اسلامی که امام احیا کردند باعث شد جوانان ما برای دفاع از کشور بروند و نتیجه این دفاع، صیانت از تمامیت ارضی ایران شد.

وی با بیان اینکه انقلاب امام دو مؤلفه مهم داشت، گفت: این دو مؤلفه عبارتند از ماهیّت دینی و اتکا و ابتناع آن به مردم. مردم در انقلاب اسلامی نقش محوری داشتند و دارند. وقتی تشعشع انقلاب اسلامی خارج از مرز‌های جغرافیایی ایران می‌رود باز همین وضع در آن کشور‌ها ایجاد می‌شود یعنی در کشور‌هایی از جمله فلسطین، لبنان، سوریه، یمن و عراق که می‌رود با وجود اینکه همه آن‌ها با ما هم مذهب نیستند، اما می‌بینیم که بستر دینی باعث حرکت ،جوشش و خروش می‌شود.

باقری تصریح کرد: حرکتی که در این کشور‌ها انجام شده توانسته منافع ملی آن‌ها را تأمین کند؛ یعنی مثلا تشعشع انقلاب ما وقتی به لبنان می‌رود تمامیت ارضی لبنان را صیانت می‌کند یعنی فقط شیعیان، طرفدار حزب الله نیستند بلکه مسیحیان و اهل تسنن هم از حزب الله طرفداری می‌کنند.

وی پدیده انقلاب اسلامی را پدیده‌ای جهانی دانست و گفت: این پدیده وقتی در قالب‌های ملی قرار می‌گیرد قوام پیدا می‌کند، بنابراین هیچ کسی نمی‌تواند در طول ۴۲ سال گذشته انقلاب، پدیده یا فرآیندی را مطرح کند که براساس آن انقلاب اسلامی شکل گرفته باشد، اما با منافع ملی ما در تعارض باشد. اکنون جوانان ما برای صیانت از حرم اهل بیت به سوریه می‌روند، اما عملأ از امنیت ملی کشورمان پاسداری می‌کنند و در واقع در عالم سیاست این همان بازی برد- برد است که برای سوریه هم همین وضع ایجاد شده است.

معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد: هسته‌ها و نهاد‌هایی که مقابل داعش ایستاد براساس تفکر انقلاب اسلامی شکل گرفت که نمونه آن حشد الشعبی در عراق، جیش الشعبی در سوریه، انصارالله در یمن، حزب الله در لبنان و حماس و جهاد در فلسطین محسوب می‌شوند و این‌ها در واقع جلوه‌های انقلاب اسلامی بودند که در واحد‌های جغرافیایی رشد کردند و تنومند شدند و در عین حال از تمامیت ارضی کشورشان هم صیانت کردند.

وی در پاسخ به سوال مجری این برنامه که آیا دینی بودن امام موجب صدور انقلاب شد یا برخاسته از حس ناسیونالیستی بود؟ گفت: علاوه بر دینی بودن نقش محوری مردم هم در این موضوع اثرگذار بود؛ این گونه نبود که بگوییم یک تفکر دینی از بالا می‌خواهد سیطره پیدا کند بدون اینکه به مردمش توجه داشته باشد و نگاه امام مانند نگاهی که شوروی سابق و برخی از کشور‌های اروپایی اعمال کردند، نبود.

باقری بیان کرد: این افق و امتداد نگاه انقلاب اسلامی فقط منحصر به کشور‌های اطراف ما نمی‌شود و در کشور‌های آمریکای لاتین هم این امتداد وجود دارد و به این دلیل است که امتداد مبنای نگاه دینی مبتنی بر سرشت انسان هاست و وقتی آن‌ها مبانی روشن دینی را از انقلاب ما دریافت می‌کنند، می‌پذیرند. یکی از دلایلی که آمریکایی‌ها در تقابل با انقلاب اسلامی دچار چالش و ناکامی می‌شوند همین موضوع است؛ مثلأ در لبنان با چه چیزی می‌خواهند مقابله کنند؟ اگر یک گروه بود می‌توانستند آن‌ها را محاصره و تحریم کنند، اما با مردم که نمی‌شود مبارزه کرد؛ در جاهای دیگر هم همینطور است؛ حشدالشعبی هم برخاسته از مردم است.
منبع: آستان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین