Saturday 20 April 2024| ۰۱: ۵۵ - شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۱۶۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: امام راحل حرکت رسانه را به سمت تعالی تعریف می‌کرد

محمد خدادی – معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه اجلاس تبیین اندیشه‌های امام (ره) در حوزه فرهنگ و هنر که با حضور وزیر ارشاد و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در حرم امام راحل برگزار شد، با بیان اینکه در کارگروه رسانه و مطبوعات در این اجلاس به اندیشه‌های امام (ره) در قبل و بعد از انقلاب در عرصه مطبوعات و رسانه‌ها پرداختیم، اظهار کرد: قبل از انقلاب، امام (ره) در سال 57 هفت مصاحبه با رسانه‌ها داشتند. امام (ره) رسانه را دانشگاه می‌دانست و انتظار می‌رود که کارکرد آموزشی و انقلابی امام (ره) در عرصه مطبوعات و رسانه‌ها بیشتر مورد بحث و ارزیابی قرار گیرد.

به گزارش آستان، وی خاطرنشان کرد: امام (ره) حرکت رسانه را به سمت تعالی تعریف می‌کرد و کلیدواژه‌هایی در این عرصه داشتند از جمله آنها اینکه انتقاد نباید انتقام شود و بر این امر پایبند بودند. از رسانه‌ها می‌خواستند که در مقابل انحرافات بایستند و تاکید داشتند رسانه باید به کمک ارکان نظام و تقویت آن بیاید.

معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در حوزه رسانه چند آسیب وجود دارد و اولین آسیب مخاطب‌شناسی است. باید اندیشه‌های امام (ره) را برای نسلی که ایشان را ندیده تبیین کنیم و این امر نیازمند مصداق‌سازی است. آسیب دوم در عرصه القاء، شبهه و ابهامی است که در مورد آن باید صحبت کنیم. بازخوانی اندیشه‌های امام (ره) نیازمند تولید محتوا و متناسب با مخاطبان و ادبیات روز است.

در ادامه، موالی‌زاده – دبیر کارگروه فرهنگ عمومی اجلاس تبیین اندیشه‌های امام (ره) در حوزه فرهنگ و هنر -  با بیان این موضوع که امام (ره) از هندسه فکری منسجم و دقیقی برخوردار بود، عنوان کرد: ما باید به همه ساحت‌های فکری امام (ره) توجه کنیم. امام (ره) معتقد بود که فرهنگ امری راهبردی است و باعث پیشرفت جامعه می‌شود. در این بین نباید نقش مردم را نادیده بگیریم. در فرهنگ باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که بایدها به باورها تبدیل شود. امام (ره) به تربیت دینی و اسلام ناب محمدی تاکید داشتند. همچنین به فرهنگ مطالعه، ایثارگری و نقش جوانان و بانوان توجه ویژه‌ای داشتند.

وی یادآور شد: شجاعت امام (ره) بر پایه زهد و تقوا بود و همین امر بر روی آحاد جامعه تاثیر گذاشته بود. امام (ره) به حکومت به عنوان وسیله‌ای برای خدمت به مردم و انقلاب نگاه می‌کرد و همواره می‌فرمود من خدمتگذار ملت هستم. رفتار ایشان با خانواده به‌گونه‌ای بود که امام (ره) شاخص مدیریتی خانواده را در آن زمان برعهده داشتند و امروز ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند بازگشت و اندیشه‌ها و سیره رفتاری امام (ره) هستیم.

در ادامه، محمدرضا بهمنی – دبیر کارگروه فضای مجازی اجلاس تبیین اندیشه‌های امام (ره) در حوزه فرهنگ و هنر – با ارائه گزارشی از این کارگروه خاطرنشان کرد: در محور اول باید اندیشه‌های امام (ره) را در دو حوزه راهبرد کلان و شناخت شخصیت ایشان مورد بحث و بررسی قرار بدهیم. امام شناسی نباید محدود به تبیین اندیشه‌ها شود. در اندیشه‌های امام (ره) التزاماتی وجود دارد که از جمله آنها التزامات حقوقی، فرآیندی، مدیریتی و برنامه‌ای است. تحولاتی که در فضای مجازی رخ داده است در این کارگروه لحاظ شده است. باید شفافیت را در فضای مجازی مدنظر داشته باشیم و در عین حال نیز تولید محتواها باید با مخاطبان هماهنگی داشته باشد. در این کارگروه بازخوانی اندیشه‌های امام (ره) به صورت ویژه مورد بررسی قرار گرفت که از جمله آنها مشارکت مردم در شکل‌گیری و اداره حکومت است و محور بعدی نظر امام (ره) در عرصه امر به معروف و نهی از منکر و محور سوم سلامت حکومت از منظر امام (ره) است.

وی گفت: فضای مجازی این اجلاس تبیین اندیشه‌های امام (ره) را در هفت محور مدنظر قرار داد که از جمله آنها ضرورت ساختارسازی برای حضور مردم در عرصه فرهنگ، ضرورت ارتقا شفافیت در عرصه فرهنگ، ضرورت بازگشایی و رفع انحصاری است.
منبع: آستان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین