Thursday 25 April 2024| ۰۳: ۲۷ - پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۱۷۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
هر جا تخلفی شکل گرفت با آن برخورد کرد تا مجموعه قضائی دچار مسئله و آسیب نشود چرا كه اعتماد عمومی بزرگترین سرمایه دستگاه قضائی است.
عصر خبر؛ محمد نوروزي - به کارگیری افراد پاکدست از جمله الزام های مبارزه با فساد است زیرا با دستمال آلوده نمی توان شیشه را پاک کرد. تاكيد رهبر معظم انقلاب نيز كه مي فرمايند 'مبارزه با فساد در درون قوه قضائيه در اولويت است' بيانگر اين است كه رئيس و مسئولان قوه قضائيه هر چقدر در اين زمينه دقت نظر داشته باشند مي توانند در زمينه برقراري عدالت كه وظيفه اصلي دستگاه قضاست كارنامه موفق تري داشته باشند.

آيت الله رئيسي به درستي معتقد است كه مدیریت بدون نظارت معنا ندارد و مي گويد: باید بر لزوم پیشگیری از لغزش همکاران دستگاه قضا اهتمام ویژه داشت و هر جا تخلفی شکل گرفت با آن برخورد کرد تا مجموعه قضائی دچار مسئله و آسیب نشود چرا كه اعتماد عمومی بزرگترین سرمایه دستگاه قضائی است.  

مي توان گفت در صف اول مبارزه با فساد، دادستانی‌ها به ‌ویژه داستانی تهران قرار دارد و بار بیشتر مبارزه با فساد و دانه ‌درشت‌ها و کسانی که به مراکز ثروت و قدرت وابسته هستند به دادستانی تهران مربوط است.

معاون نظارت و بازرسی دادستانی تهران از انجام حدود ۵۰۰ فقره بازرسی از نواحی ۳۲ گانه دادسراهای تهران در سال 99 خبر داده و گفته: در این بازرسی‌ها عملکرد مراجع هدف بر مبنای ۲۳ شاخص مشخص مورد نظارت و ارزیابی قرار گرفته و پس از جمع بندی یافته‌های ارائه شده توسط اعضای هیئت بازرسی گزارش مشاهدات به شرح مبسوط تهیه و نواقص هر حوزه قضائی به صورت جداگانه به دادستان تهران و سرپرستان واحدهای  قضائی اعلام شده است.

در اين خصوص مي توان به چند نكته اشاره كرد: 

1- متوسط بازرسي از نواحي 32 گانه دادستاني تهران در سال گذشته حدود 15 بازرسي از هر ناحيه بوده است كه با توجه به حجم كار و پرونده ها در تهران به نظر مي رسد اين رقم جوابگو نيست و بايد در خصوص بازرسي هاي سال 1400 تجديد نظر صورت گرفته و تعداد بازرسي ها با حجم كار در تهران تناسب داشته باشد.

2- طبق فرمايشات رهبر معظم انقلاب كه فرمودند' ما چیز محرمانه نداریم' از مسئولان دادستاني به خصوص شخص دادستان تهران انتظار است كه نواقص حوزه هاي قضائي به استحضار مردم برسد تا مردم و كارشناسان نيز در صورت داشتن نظري براي بهبود امور پيشنهادات خود را در اختيار مقام هاي مسئول قرار دهند.

3- از دادستان تهران كه گزارش نواقص حوزه هاي قضائي در سال گذشته به وي ارائه شده انتظار است كه راهكارهاي خود را براي كاهش مشكلات اعلام و گزارش دوره اي از بهبود امور را به مردم اطلاع رساني كند چرا كه بازرسي ها بايد به كاهش مراجعات مردم و زمان رسيدگي ها و در نهايت رضايت مردم منجر شود.

4- پيشنهاد مي شود علاوه بر بازرسي هاي معمول از بازرسي هاي پنهان و غير محسوس و همچنين بازديد هاي سر زده در دادستاني تهران و نواحي مربوطه غافل نشد.

5- در آخر بايد گفت ريل گذاري رئيسي در قوه قضائيه بايد به گونه اي باشد كه در صورت هر گونه تغيير احتمالي در اين قوه مسير جلب رضايت مردم و ايجاد عدالت با تغيير مواجه نشود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: