Friday 19 April 2024| ۰۵: ۴۰ - جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۲۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
امام خمینی(س) : دانشجوها ذخایر این ملت هستند

امام خمینی(س) در دیدار با استادان، دانشجویان مراکز تربیت معلم گیلان بر نقش علما و دانشمندان در فلاح و فساد جامعه تاکید کرده و دانشجوها را ذخایر ملت دانستند.

به گزارش خبرنگار آستان،  امام خمینی (س) در بیست و سوم اردیبهشت سال 58 در دیدار با استادان، دانشجویان مراکز تربیت معلم گیلان بر نقش علما و دانشمندان در فلاح و فساد جامعه تاکید کردند. بخش هایی از این سخنرانی امام به مناسبت بزرگداشت روز دانشجو منتشر می شود:

مقام دانشجو و بعد هم مقام معلم، دانشجوها ذخایر این ملت هستند، مقدرات مملکت ما در آتیه به دست دانشجویان امروز است، یعنی در هر رشته‌ ای که باشند، در رشتۀ حقوق باشند یک نحو مقدرات در سایر رشته‌ ها هم شئونات مختلفۀ کشور در دست دانشجویان است که آتیۀ کشور را آنها باید اداره بکنند چنانچه معلمین تربیت‌ کننده اشخاصی هستند که آنها باید مقدرات مملکت را به دست بگیرند، یعنی سعادت یک مملکت کلیدش به دست معلم است و به دست دانشجو. اول معلم که باید تربیت کند قشرهای جوان را و بعد خود جوان ها که باید مملکت را اداره کنند، بنابراین هر مملکتی در عالم، هر کشوری در عالِم موجودیتش بسته است به دست دانشجو و معلم. کلید سعادت به دست معلم است و همان قدر که معلم بزرگ است مسئولیتش هم بزرگ است. همان قدری که عالم بزرگ است مسئولیت عالم هم بزرگ است و این فرق نمی‌ کند به اینکه عالم در دانشگاه ها باشد یا عالم در علوم قدیمه.

 
... از دانشگاه ها و مدارس ... سعادت ملت ها شروع می‌ شود. دانشگاه ها و مدارسند که تمام مقدرات مملکتی را آنها هستند که اداره می‌ کنند. سعادت یک ملت به دست دانشمندان آن ملت است. دانشمندان ملت اگر انحراف نداشته باشند، استقامت داشته باشند، بر طریق مستقیم باشند ملت هم به طریق مستقیم کشیده می‌ شود و ملت هم سعادتمند می‌ شود و اگر خدای نخواسته انحرافاتی در دانشگاه ها در دانشکده‌ ها، در مدارس قدیمه، در مدارس جدیده انحرافاتی پیدا بشود، از آنجاست که انحراف ملت پیدا می‌ شود.

 
صحیفه امام؛ ج 7، ص 254-255
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین