Friday 29 March 2024| ۱۶: ۰۵ - جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸
دومین شب عزاداری سیدالشهدا(ع) در حرم امام(س)؛
اگر می خواهید ببینید امام حسین(ع) دنیا را چه طور نگاه می کرده، ببینید امام برای شما چه می گوید/ فراموش کردن امام و شأن و راه امام ما را متضرر خواهد کرد
شهاب مرادی: آثار امام را بخوانید و رها نکنید/ اگر می خواهید ببینید امام حسین(ع) دنیا را چه طور نگاه می کرده، ببینید امام برای شما چه می گوید/ فراموش کردن امام و شأن و راه امام ما را متضرر خواهد کرد

امام معتقد بود اگر تفرقه نباشد و علما پای دین بایستند پیروز هستیم. اگر دعوت به نفس و قیام برای اغراض فردی، حزبی و گروهی نباشد، پیروز می شویم؛ چنانچه انبیاء پیروز شدند. در روایات در باب زهد داریم که اگر سختی هست حمد و اگر گشایشی هست شکر خدا را بگویید. برای بعضی ها دشمن خیلی بزرگ است؛ الله اکبر. یک رتبه پایین این است که تسبیحات حضرت زهرا(س) را بگوییم و رتبه بالاتر این است که «الله اکبر» را بفهمیم.


یک کارشناس مسائل دینی با تأکید بر اینکه فراموش کردن امام و شأن و راه امام ما را متضرر خواهد کرد، گفت: شعار اصلی انقلاب و جمهوری اسلامی «الله اکبر» است. آیا آموزش و پرورش بچه ها را با الله اکبر تربیت می کند؟! آیا بچه ها به دانشگاه می روند با الله اکبر آشناتر می شوند؟! آیا حوزه های ما حول این مفهوم است؟! ان شاء الله که باشد. انقلاب اسلامی را «الله اکبر» پیروز کرد.

به گزارش خبرنگار آستان، حجت الاسلام و المسلمین شهاب مرادی در دومین شب عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) در حرم امام خمینی(س) گفت: امام یک روحیه بسیار تحول خواه و یک نگاه پر از امید داشت. 15 اردیبهشت 1323 امام در دفتر خاطرات آقای وزیری نوشته اند «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ». چیزی که ما را بسیار متضرر خواهد کرد این است که ما امام و شأن و راه امام را فراموش کنیم؛ این خیلی خطر بزرگی است.

این کارشناس مسائل دینی افزود: «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَةٍ» یک نصیحت است. اگر همراه نداشتید، تنها برای خدا قیام کنید. نگاه امام به قیام است و این نگاه کاملا امام حسینی(ع) است. نگاه امام به این است که تمام کشورهای اسلامی باید از ظلم آزاد شوند و نجات پیدا کنند. ما قرآن و روایت می خوانیم و منبر گوش می کنیم، ثواب می بریم؛ علما و بزرگان دین، مثل امام، اینها را می بینند و فقط آدرس مسیر است.

وی ادامه داد: در پاراگراف اول همان نامه امام می فرمایند ابراهیم(ع) قیام برای خدا کرد و خدا او را به مقام دوستی رساند. امام حضرت ابراهیم(ع)، حضرت موسی(ع) و حضرت محمد(ص) را یاد می کنند که با دست خالی مقابل ظلم ایستاده اند. حضرت ابراهیم(ع) هیچ سپری در مقابل آتش نمرودیان نداشت، حضرت موسی(ع) با یک عصا مقابل فرعون ایستاد و در مورد رسول خدا(ص) عنوان کرده اند که او به مقام قرب الهی رسید.

مرادی یادآور شد: اگر حادثه کربلا را فقط این طور نگاه کنیم که امام حسین(ع) محاصره و مظلومانه کشته شد، بخشی از داستان می ماند. چرا خیلی ها همراهی نکردند؟ چرا بسیاری از بنی هاشم نیامدند؟ چرا کسانی که امام را حق می دانستند نیامدند؟ گرفتار بودند؛ حاکم مدینه برای آنها مهم بود اما برای یاران امام حسین(ع) ترسی ایجاد نمی کند. شب عاشورا امام حسین(ع) فرمود بیعت را از شما برداشتم و بروید و امام حسین(ع) نمی ترسید؛ چرا بقیه ترسیدند؟ چرا کسانی که 18 سال به امام حسین(ع) دعوتنامه داده بودند هم نیامدند؟ هر عذری برای آنها در نظر بگیرید، بالأخره نیامدند و امام حسین(ع) تنها ماند.

وی اظهار داشت: وقتی حرّ با امام حسین(ع) روبرو شد، امام به علی اکبر فرمودند اذان بگو و هر دو سپاه به امام حسین(ع) اقتدا می کنند. اما به ترکیب دو سپاه نگاه کنید، چند نفر مثل حضرت عباس(ع) و حضرت علی اکبر(ع) همراه امام حسین(ع) بودند؟ اگر بچه های «عشیرة الاقربین» بودند داستان طور دیگری پیش می رفت. نکته این است که افرادی امام حسین(ع) را حق می دانستند و محاسباتی با خودشان هم داشتند و فدایی نبودند؛ بیشتر سیاسی بودند و محاسبه می کردند. توده مردم هم می ترسیدند.

این کارشناس مسائل دینی تأکید کرد: اگر هر کدام از این افراد را به مصاحبه ای مثل مصاحبه های گزینش می آوردند، حتما موفق می شدند؛ همه چیز بلد بودند. حتی اگر در مسابقه ادبی و هنری شرکت می کردند، اشعاری که امثال عمرو بن عاص در مدح امیرالمؤمنین(ع) گفته چیزی نیست که بگویید این نبوده است. همه افراد بلد بودند در فضیلت سیدالشهدا(ع) و خمسه طیبه روایت یا جمله ادبی بگویند. مشکل شناختی ندارند و مشکلشان تربیتی است.

وی افزود: جوانان هرجایی هستند برای خودشان یک معلم داشته باشند. اربعین حدیث و آداب الصلاة امام را حتما بخوانید. من اربعین حدیث را با استاد سید ابراهیم خسروشاهی خوانده ام که مقام معظم رهبری در پیام تسلیتشان ایشان را «آیت الله» نوشت و امام چه قدر به ایشان لطف داشتند و «سید العلما» گفتند. آثار امام را بخوانید و رها نکنید. اگر می خواهید ببینید امام حسین(ع) دنیا را چه طور نگاه می کرده، ببینید امام برای شما چه می گوید؛ خودتان را محروم نکنید.

مرادی با اشاره به روایتی که امام در آداب الصلاة در باب «الله اکبر» ذکر می کند، گفت: شعار اصلی انقلاب و جمهوری اسلامی «الله اکبر» است. آیا آموزش و پرورش بچه ها را با الله اکبر تربیت می کند؟! آیا بچه ها به دانشگاه می روند با الله اکبر آشناتر می شوند؟! آیا حوزه های ما حول این مفهوم است؟! ان شاء الله که باشد. انقلاب اسلامی را «الله اکبر» پیروز کرد.

وی یادآور شد: امام معتقد بود اگر تفرقه نباشد و علما پای دین بایستند پیروز هستیم. اگر دعوت به نفس و قیام برای اغراض فردی، حزبی و گروهی نباشد، پیروز می شویم؛ چنانچه انبیاء پیروز شدند. در روایات در باب زهد داریم که اگر سختی هست حمد و اگر گشایشی هست شکر خدا را بگویید. برای بعضی ها دشمن خیلی بزرگ است؛ الله اکبر. یک رتبه پایین این است که تسبیحات حضرت زهرا(س) را بگوییم و رتبه بالاتر این است که «الله اکبر» را بفهمیم.

این کارشناس مسائل دینی تأکید کرد: امام خمینی(س) دنیا را این طور می دید و به همین دلیل نمی ترسید. وقتی گفتند فرودگاه ها را می بندیم و هواپیماها را روی هوا می زنیم، تنها احساسی که یک انسان داخل هواپیما باید داشته باشد ترس است و اصلا جای حس دیگری نیست. «چه احساسی دارید؟» یعنی از جنس ترس و وحشت و واهمه چه احساسی دارید؛ امام پاسخ می دهند «هیچ». در آغاز جنگ تحمیلی هم فرمودند دیوانه ای آمده و سنگی انداخته است.

وی افزود: رشد و آرامش موقعی اتفاق می افتد و حرّیت موقعی به دست می آید که فقط، خدا بزرگ است. اگر برای هرکسی قدری از قدرت قائل باشیم، آن وقت انسان از همه می ترسد و تا احساس فقدانی پیش آید شیطان بر انسان مسلط می شود و آدم را به سمت بدی ها فرمان می دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین