Thursday 25 April 2024| ۰۲: ۳۷ - پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳
حجت الاسلام و المسلمین کمساری: بیش از 54 درصد از افراد جامعه ما امام راحل را ندیده اند/ برای انتقال پیام از ابزارها و روش های جدید استفاده کنیم

هیچ شخصیتی در کشور به اندازه امام مورد توجه نیست؛ چه در بعد مثبت و چه در بعد تخریب و عنادی که دشمنان می کنند. ما باید در جریان اینها باشیم و برای مواجهه با این سؤالات، شبهات و تخریب ها پاسخ های مدونی را داشته باشیم و البته نباید رویکرد ما انفعالی باشد.


رئیس  مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با اشاره به اینکه در دوره جدید با اقتضائات جدید و متفاوتی، فعالیت های مؤسسه دنبال می شود، گفت: مخاطب دیروز ما چون امام را دید  بود، با تمام وجود امام را حس کرده و سر و دل در پای سخن و آرمان امام داده بود، خیلی با مخاطب امروز ما تفاوت داشت. مخاطب امروز ما امام را ندیده و 33 ساله های ما زمانی به دنیا آمده اند که امام از دنیا رفته بود؛ که امروز بیش از 54 درصد از افراد جامعه ما را آنها تشکیل می دهند.

به گزارش خبرنگار آستان، حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری در مراسم سی و چهارمین سالگرد تأسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) گفت: دوره جدید که به دوره تحول گرایی در مؤسسه مشهور و موسوم شده، در استمرار و امتداد کارهای  ارزشمندی ست که در طول سه دهه گذشته انجام شده و باید خدا قوت بگوییم به همه کسانی که در طول سه دهه گذشته با تلاش، مجاهدت، اخلاص و زحماتشان باعث شدند ما امروز با ثمرات فراوانی از این مجموعه مواجه باشیم.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) افزود: این سه دهه اقدامات ارزشمند فراوانی انجام شده است که ما یک گوشه کوچک آن را در نمایشگاه «حضور 100 ساله خورشید» در قم به مدت یک هفته به نمایش گذاشتیم که برای خود ما و بازدید کنندگان جالب بود. گزارش هایی که به ما رسید حاکی از تعجب و تحسین بازدید کنندگان بود. اما دوره جدید در ادامه آن اقدامات و استمرار آن فعالیت ها با اقتضائات جدیدی فعالیت های مؤسسه دنبال می شود؛ و تحول گرایی به این معنا است.

وی تصریح کرد: ما امروز با اقتضائات، مخاطب و ابزارهای انتقال پیام متفاوتی مواجه هستیم. در گذشته ی مؤسسه ابزارهای انتقال پیام  در کتاب و مجلات خلاصه بود؛ کم کم سایت ها آمد. اما امروز ابزارهای اطلاع رسانی متنوع تری به عرصه آمده است که اقتضائات جدیدی را می طلبد.

کمساری یادآور شد: مخاطب دیروز ما چون امام را دیده، با تمام وجود امام را حس کرده و سر و دل در پای سخن امام داده بود، خیلی با مخاطب امروز ما تفاوت داشت. مخاطب امروز ما امام را ندیده اند و 33 ساله های ما زمانی به دنیا آمده اند که امام از دنیا رفته بود؛ که امروز بیش از 54 درصد از افراد جامعه ما را آنها تشکیل می دهند. بگذریم از جوانان و نوجوانانی که شناخت تقریبا محدودی دارند.

وی افزود: به هر حال این مخاطب هم به لحاظ زمانی با زمان امام فاصله گرفته و هم اساسا در پذیرش پیام،  متفاوت شده و دیگر تنها از سر اخلاص، عشق و ارادت، به هر پیامی گوش نمی دهد و در گزینش پیام ها انتخاب گری دارد. وقتی ما می گوییم «تحول گرایی» به این معنا است که در تخاطب با نسل جوان برای انتقال پیام از ابزارها و روش های جدید استفاده کنیم.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) تأکید کرد: اصلی ترین راهبرد امروز ما در انتقال پیام به مخاطب «اقناع سازی» است. ما نباید از سر رفع تکلیف با مخاطب سخن بگوییم و باید او را اقناع کنیم؛ برای اقناع باید با او همزبانی و همدلی ایجاد کنیم. به هر حال ما در دوره جدید باید به این نکات توجه کنیم و همکاران ما در حوزه های فرهنگی و پژوهشی فقط به انجام کار از سر رفع تکلیف نمی اندیشند؛ باید به اقناع مخاطب و تأثیرگذاری پیام فکر کنیم.

وی گفت: طبیعتا برای این اقدامات ما باید در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها تدبیر به خرج دهیم؛ تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های ما باید کارشناسانه باشد. این بدنه ادعا ندارد در حوزه امام و ترویج اندیشه امام هرچه هست را خودش به تنهایی می تواند انجام بدهد. ما به لحاظ منابع انسانی و توان کارشناسی محدود هستیم. ما باید امام را محدود و محصور به ظرف مؤسسه نکنیم؛ فراتر از مجموعه و توان ما باید به فرهنگ سازی، ترویج اندیشه و بازخوانی گفتمان امام و تولید نظریه اقدام کنیم.

کمساری افزود: طبیعتا ایجاد شوراهای تخصصی در دستور کار ما است. در چند ماه گذشته بعد از چند سالی که شوراهای تخصصی به دلیل کرونا و محدودیت های مالی تعطیل شدند، مجددا به طور جدی این بحث را در دستور کار گذاشته ایم. اکثر شوراهای پژوهشی، تبیین، فرهنگی، هنری، جوانان و بانوان راه افتاده و بعضا راه می افتد. ترکیبی از نخبگان حوزه های مربوطه به کمک مؤسسه بیایند تا مؤسسه فضایی را فراهم کند تا حوزه مربوط به مسئولیت ما انجام بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه «شجاعت در اقدام» نیاز امروز مجموعه ما است، تصریح کرد: شجاعت در اقدام و سرعت در عمل جزو ضرورت هایی است که به آنها پرداخته شده و ان شاء الله از این به بعد هم به عنوان راهبردهای مدیریتی در دستور کار ما هست. ما باید فرآیندها را کوتاه کنیم. اکنون ما در آغاز راهی هستیم که ان شاء الله تحول را در پی خواهد داشت.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) یادآور شد: اولین کاری که بعد از بازخوانی و بازسازی آیین نامه ها و دستورالعمل های مؤسسه و تشکیل شوراها انجام شد، بحث تقویت ارتباط و تعامل با دستگاه های نظام و سازمان های دولتی و غیر دولتی است. این راهبرد توصیه اکید مجموعه مؤسسه است و تولیت محترم بارها این را به بنده و مجموعه مؤسسه تأکید کرده اند. این مسأله در دستور کار جدی ما است و در دفتر تهران و نمایندگی ها آن را شروع کرده ایم و برکات فراوانی هم دارد.

وی در خصوص پیگیری ماده ۳۷ احکام دائمی قانون توسعه کشور نیز گفت: این ظرفیت بسیار مغتنم و ارزشمندی است که در اختیار مؤسسه است و ضعف ما در نیرو و عدم حضور در نهادها و شوراهای تصمیم ساز کشور را جبران می کند. بسیار ظرفیت خوبی است که در اختیار ما و تکلیف نهادها، سازمان ها و وزارتخانه ها است. ما دبیرخانه آن را فعال و آیین نامه، بخشنامه و دستورالعمل هایی آن را تبیین و درخواست کرده ایم که جلسات مشترک گذاشته شود.

کمساری با اشاره به نهایی شدن برنامه پنج ساله مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) اظهار داشت: این برنامه به عنوان یک نقشه راه در پیش روی مؤسسه قرار خواهد داشت. برنامه های امسال را هم ناظر بر این برنامه پنج ساله تدوین کرده ایم.

وی همچنین با اشاره به راه اندازی مرکز «رصد» در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) گفت: هیچ شخصیتی در کشور به اندازه امام مورد توجه نیست؛ چه در بعد مثبت و چه در بعد تخریب و عنادی که دشمنان می کنند. ما باید در جریان اینها باشیم و برای مواجهه با این سؤالات، شبهات و تخریب ها پاسخ های مدونی را داشته باشیم و البته نباید رویکرد ما انفعالی باشد.

رونمایی از ۱۹ عنوان کتاب جدید مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) نیز در این مراسم با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی انجام شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: