Saturday 20 April 2024| ۱۳: ۲۶ - شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵
بی گمان استراتژی برخی اصول گرایان که بر پایه مصادره کردن پیروزی اصلاح طلبان به نفع خود شکل گرفته، در برهه حساس کنونی که جامعه نیازمند وحدت ملی است، جای هیچ توجیهی ندارد. البته این استراتژِی پس از پیروزی کاندید اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری92 نیز از سوی جریانی خاص در جناح راست تا چند روز پس از انتخابات دنبال شد.

به گزارش آستان  به نقل از آفتاب يزد: انتخابات های حساس و تاثیرگذار مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری با مشارکت بالا و کم نظیر مردم برگزار شد. روز گذشته اما به تدریج نامزدهای پیروز انتخابات در حوزه های انتخابیه مختلف مشخص شدند.

نکته شگفت انگیز این که کرسی های قابل توجهی از مجلس شورای اسلامی به اصلاح طلبان و حامیان دولت تعلق گرفته است. هرچند این آمار قبل از اعلام نتایج شهرهای بزرگ و حتی برخی شهرهای کوچک است. در واقع تجربه ثابت کرده است که در کلان شهرها، وضعیت نیروهای اصلاح طلب به مراتب از شهرستان ها بهتر است، به خصوص اگر مشارکت مردمی بالا باشد.
اما چرایی شگفت انگیز بودن پیروزی اصلاح طلبان و حامیان دولت، به قبل از انتخابات بازمی گردد. زمانی که نیروهای شاخص اصلاح طلب رد صلاحیت شدند و در نهایت این جناح سیاسی با تمام محدودیت ها در میدان باقی ماند و در سراسر کشور لیست امید را ارائه کرد. لیستی که متشکل از نیروهایی با تفکرات اصلاح طلبی اما عمدتاً ناشناخته بود.
در واقع رقابت میان چهره های شناخته شده اصولگرا با نیروهای ناشناخته اصلاح طلب بود.
در چنین شرایطی شگفت انگیز خواهد بود وقتی که چهره های اصلاح طلب بیشتری نسبت به اصولگرایان به مجلس راه یابند. اما این نشان از اقبال بی نظیر مردم به قاطبه اصلاح طلبان دارد.
سید محسن امامی فر
نتایج نشان دهنده آن است که لیست هاشمی در خبرگان با استقبال بی نظیر مردم مواجه شده و این پاسخی قاطع به مخالفان آیت الله است که پیش از انتخابات مدعی آن شده بودند لیست هاشمی محال است مورد توجه ملت قرار بگیرد.
به هر تقدیر شواهد و قرائن حاکی از پیروزی اصلاح طلبان و حامیان دولت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و لیست آیت الله هاشمی در مجلس خبرگان است.
اما جای تاسف دارد که برخی رسانه های اصولگرا علی رغم اعلام نتایج فعلی منتشر شده، خبر از پیروزی اصولگرایان در این انتخابات ها می دهند. آن ها بسیاری از نامزدهای مستقلی که راهی بهارستان شدند را اصولگرا معرفی کرده و ورود آیات جنتی، محمد یزدی و مصباح یزدی به مجلس خبرگان را شکست آیت الله هاشمی دانسته و در نتیجه خبر از پیروزی کلی اصولگرایان در دو انتخابات می دهند.
سوال اینجاست اگر نامزدهای مستقل راه یافته به مجلس شورای اسلامی اصولگرا بوده اند، چرا ائتلاف اصولگرایان قبل از انتخابات آنان را در لیست خود قرار نداد و از ان ها حمایت نکرده بود؟
چرا اصولگرایان از فرد دیگری در مقابل نامزد مستقلی که پیروز شده است حمایت کردند؟
سوال دیگر این که سند ادعای «تلاش آیت الله هاشمی برای عدم ورود حضرات آیات جنتی، یزدی و مصباح به خبرگان» دقیقاً کجا منتشر شده است؟
بدیهی است رأی قاطع هاشمی و روحانی و پیروزی نامزدهای اعتدال گرا و اصلاح طلب در انتخابات مجلس شورای اسلامی برهیچ کس قابل کتمان نیست اما چرا برخی از اصول گرایان به جای قبول شکست، در جهت پیروز اعلام کردن خود تلاش می کنند بسیار تعجب برانگیز است!
گویی مردم به یاد نمی آورند که قبل از انتخابات چه گذشت و چه مواضعی از سوی جریانات اصلاح طلب و اصولگرا اعلام شد. گویی همگان فراموش کرده اند که رسانه های جریان راست تا کجا در تضاد با منافع ملت گام برداشتند.
شاید برخی جریانات خاص جناح اصولگرا می پندارند حافظه تاریخی ملت از یاد برده که نمایندگان این طیف چه سنگ اندازی هایی در مسیر ممانعت از حصول توافق هسته ای و تصویب برجام در مجلس صورت دادند.
بی گمان استراتژی برخی اصول گرایان که بر پایه مصادره کردن پیروزی اصلاح طلبان به نفع خود شکل گرفته، در برهه حساس کنونی که جامعه نیازمند وحدت ملی است، جای هیچ توجیهی ندارد. البته این استراتژِی پس از پیروزی کاندید اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری92 نیز از سوی جریانی خاص در جناح راست تا چند روز پس از انتخابات دنبال شد.
شاید بهتر باشد این طیف از اصول گرایان با قبول پیروزی اصلاح طلبان و اعتدال گرایان در انتخابات، به جای بیان اظهار نظرهای خلاف واقع، به رفتار شناسی خود که زمینه شکست شان را فراهم آورد، بپردازند. در این صورت دست کم در صحنه اخلاق، عرصه را واگذار نمی کنند.

سید محسن امامی فر
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین