Tuesday 16 April 2024| ۱۲: ۲۲ - سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۵۷۲
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۴
«اگر اسلام عزیز و جمهوری اسلامی نوپا، به انحراف کشیده شود و سیلی بخورد و به شکست منتهی شود، خدای نخواسته، اسلام، برای قرن ها، به طاق نسیان سپرده می شود»،/ جلوگیری از مصادره امام هزینه هایی دارد.
جمعی از علما، فضلا و پژوهشگران حوزوی با یادگار گرامی امام دیدار کردند.

به گزارش آستان، در این دیدار چند تن از حضار دیدگاههای خود در موضوع انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و مبانی سیاسی جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند.

مراجع در دفاع از بیت امام سنگ تمام گذاشتند
در ابتدای این دیدار حجت الاسلام و المسلمین سید صادق قادری با بیان حدیث «المر یحفظ فی ولده»، دلیل حضور این جمع را همدلی با بیت امام ذکر کرد و اظهار داشت:  این بیت باید برای همیشه بر تارک نظام و انقلاب بدرخشد، گرچه شاید این بیت، تیره روزان و تیره بختان را غمگین و ملول می کند.
وی با انتقاد از آن چه « اشاعره مدرن و انجمن حجتیه ای های پروتست شده که دست به ابزارهای قدرت دارند» می نامید، افزود: این جریان هرگز حضور چشمگیر مردم در انتخابات و امور اینچنین را برنتابیده و از حضور چهره های اصیل که منسوب به نهضت امام هستند غمگین و ملول می شوند.
قادری با اشاره به موضوع ردصلاحیت یادگار امام و برخی دیگر از چهره های حوزوی در انتخابات اخیر، تصریح کرد: برای ما روشن بود که این جریان با تمام وجود به صحنه خواهند آمد و نخواهند گذاشت پیشکسوتان نهضت در انتخابات حضور یابند؛ بنابراین اگر زمانی کاسه کوزه حاج آقا مصطفی را می شکسند چون پدر او فلسفه تدریس می کرد، امروز هم باید امثال سید حسن خمینی را تحت فشار قرار دارند، همانگونه که در انتخابات 92 آیت الله هاشمی را ردصلاحیت کردند، زیرا اینها با امام مشکل دارند.
این مدرس حوزه علمیه قم با ابراز این عقیده که ردصلاحیت ها تبدیل به ارزش برای کسانی شده است که از این فیلتر عبور نکرده اند، یادآور شد: برخی چهره های اصیلی که می توانستند به مجلس و خبرگان عزت و عظمت مضاعفی دهند توسط کسانی رد شدند که در انتخابات اخیر مردم به آنها رای ندادند.
وی خطاب به سید حسن خمینی گفت: این دردها لذت دارد وشما این ضربات را بیشتر هم باید بپذیرید و من می دانم شما از این نتیجه ناخشنود نیستید.
قادری در پایان گفت: مراجع عظام در دفاع از بیت امام سنگ تمام گذاشتند و در این میان کسانی باید شرمنده باشند که با قاطبه مردم، حوزویان و مراجع همراه نبودند.

تشکر از حضور یادگار امام در صحنه انتخابات
در ادامه این دیدار آیت الله سید ضیاء مرتضوی استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با سپاسگزاری از حضو مدبرانه، عالمانه و متین یادگار امام در انتخابات خبرگان و آرزوی توفیق  و عزت روزافزون بیت امام خصوصا حجت الاسلام  والمسلمین سید حسن خمینی به برکات سختی های سالهای اخیر در کشور اشاره کرده و اظهار داشت: تا پیش از این،  در دیدگاههای خودمان در باب حکومت اسلامی  ابهاماتی وجود داشت اما این قضایا نشان داد که ما باید نگاهی مجدد به دیدگاههای خویش داشته باشیم؛ همانطور که از سوی دیگر در این دگرگونی احوال و مضامیر رجال افراد حقایق خودشان را نشان دادند و صفوف و مرزها بیشتر متمایز شد ضمن اینکه تجربیات خوبی هم به دست آمد.
وی یا بیان این که آنچه به جناب آقای سید حسن خمینی باز می گردد، این است که ایشان مراتب سرزندگی خود را ا پس از اتفاقات اخیر نشان داده اند، یادآور شد: این قضیه مصداق همان مطلبی است که معلی بن خنیس از اصحاب امام صادق(ع) نقل می کند: روزی به امام صادق علیه السلام عرض کردم: نعمت هایی را که بنی عباس دارند بیاد آوردم و با خود گفتم: اگر این نعمت ها برای شما می بود، ما هم با شما، در خوشی بودیم. اما امام صادق(ع) پاسخ دادند: هیهات ای معلی! اگر چنین می بود (و ما حاکم بودیم) برای ما جز تدبیر شبانه و تلاش روزانه و پوشاک زبر و درشت و خوراک سخت و بی خورش، چیزی نبود)(اصول کافی، ج 2، ص .273).
آیت الله مرتضوی تأکید کرد: ما چنین رفتارهایی را تضییع حق یک بیت، حق بنیانگذار جمهوری اسلامی و حق خواست مردمی می دانیم که بر اساس شنیده ها ، علی رغم نبودن نام یادگار امام در فهرست نهایی کاندیداهای خبرگان، در استان کم جمعیت بوشهر حدود 55 هزار رأی به نام محترم ایشان نوشتند.
این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم سپس به بیان حدیثی دیگر منسوب به امام صادق(ع) پرداخت و گفت:  أَخْبَرَنَا أَبُو سُلَیْمَانَ قَالَ حَدَّثَنَا إِبْرَاهِیمُ بْنُ إِسْحَاقَ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ حَمَّادٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فِی بَیْتِهِ وَ الْبَیْتُ غَاصٌّ بِأَهْلِهِ فَأَقْبَلَ النَّاسُ یَسْأَلُونَهُ فَلَا یَسْأَلُ عَنْ شَیْ‏ءٍ إِلَّا أَجَابَ فِیهِ- فَبَکَیْتُ مِنْ نَاحِیَةِ الْبَیْتِ فَقَالَ مَا یُبْکِیکَ یَا عَمْرُو قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ وَ کَیْفَ لَا أَبْکِی وَ هَلْ فِی هَذِهِ الْأُمَّةِ مِثْلُکَ وَ الْبَابُ مُغْلَقٌ عَلَیْکَ وَ السِّتْرُ مُرْخًى عَلَیْکَ فَقَالَ لَا تَبْکِ یَا عَمْرُو نَأْکُلُ أَکْثَرَ الطَّیِّبِ وَ نَلْبَسُ اللَّیِّنَ وَ لَوْ کَانَ الَّذِی تَقُولُ لَمْ یَکُنْ إِلَّا أَکْلُ الْجَشِبِ وَ لُبْسُ الْخَشِنِ مِثْلَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع وَ إِلَّا فَمُعَالَجَةُ الْأَغْلَالِ فِی النَّارِ.( در طواف نزد امام صادق علیه السلام بودم پس به سوی من نگریست و به من فرمود : ای مفضل چرا تو را اندوهگین و رنگ برگشته می بینم ؟ گوید : به او عرض کردم : فدایت شوم به وضع بنی عباس می نگرم و به آنچه از این حکومت و قدرت و جبروت موجود که در اختیارشان است، که اگر آنها برای شما فراهم بود مسلما ما نیز در آن همراه شما می بودیم ، فرمود : ای  مفضل بدان که اگر چنان می شد چیزی ( در کار ) نبود جز پرداختن در شب به کار سیاست و تدبیر امور و روز درگیر و دار کار مردم بودن ( و به مهمات زندگی و وضع مردم پرداختن ) و خوردن غذای ناگوار و پوشیدن جامه خشن همانند امیرالمومنین علیه السلام و در غیر اینصورت آتش ( در انتظارمان ) بود ، پس آن کار از ما روی برتافت و بگردید ، و ما اکنون می توانیم بخوریم و بیاشامیم ، آیا تو اینچنین دیده ای که خداوند ستمی را نعمت قرار دهد ؟! )
وی در نتیجه گیری از این حدیث شریف، گفت: قضایای سالهای اخیر نه تنها ما را به این نتیجه رساند که باید برخی نظریات حکومتی را دقیق تر روشن کرد و تفسیر کرد، بلکه برخی وقایع تاریخی گذشته را برای ما ملموس کرد.
آیت الله مرتضوی همچنین از اخلاق مردمی و تواضع یادگار امام و کمتر جوشیدن وی با قدرتمندانی که ممکن است قصد سوء استفاده داشته باشند تمجید کرد و سپس به بیان یکی از کلمات منسوب به امیرالمومنین(ع) در شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید پرداخت و گفت: قال له قائل: یا أمیر المؤمنین، أرأیت لو کان رسول الله صلى الله علیه وآله ترک ولدا ذکرا قد بلغ الحلم، وآنس منه الرشد، أکانت العرب تسلم إلیه؟
أمرها قال: لا، بل کانت تقتله إن لم یفعل ما فعلت، أن العرب کرهت أمر محمد صلى الله علیه وسلم و حسدته على ما آتاه الله من فضله، و استطالت أیامه حتى قذفت زوجته، و نفرت به ناقته، مع عظیم إحسانه إلیها، و جسیم مننه عندها، وأجمعت مذ کان حیا على صرف الامر عن أهل بیته بعد موته، ولولا أن قریشا جعلت اسمه ذریعة إلى الریاسة، وسلما إلى العز والإمرة، لما عبدت الله بعد موته یوما واحدا، ولارتدت فی حافرتها، وعاد قارحها جذعا، وبازلها  بکرا، ثم فتح الله علیها الفتوح، فأثرت بعد الفاقة، وتمولت بعد الجهد والمخمصة  فحسن فی عیونها من الاسلام ما کان سمجا، وثبت فی قلوب کثیر منها من الدین ما کان مضطربا، وقالت: لولا إنه حق لما کان کذا، ثم نسبت تلک الفتوح إلى آراء ولاتها، وحسن تدبیر الامراء القائمین بها، فتأکد عند الناس نباهة قوم وخمول آخرین، فکنا نحن ممن خمل ذکره، وخبت ناره، وانقطع صوته وصیته، حتى أکل الدهر علینا وشرب، ومضت السنون والأحقاب بما فیها، ومات کثیر ممن یعرف، ونشأ کثیر ممن لا یعرف.
وما عسى أن یکون الولد لو کان! إن رسول الله صلى الله علیه وآله لم یقربنی بما تعلمونه من القرب للنسب واللحمة، بل للجهاد والنصیحة، أفتراه لو کان له ولد هل کان یفعل ما فعلت! وکذاک لم یکن یقرب ما قربت، ثم لم یکن عند قریش والعرب سببا للحظوة والمنزلة، بل للحرمان والجفوة. اللهم إنک تعلم إنی لم أرد الامرة، ولا علو الملک والریاسة، وإنما أردت القیام بحدودک، والأداء لشرعک، و وضع الأمور فی مواضعها، وتوفیر الحقوق على أهلها، والمضی على منهاج نبیک، وإرشاد الضال إلى أنوار هدایتک.
آیت الله مرتضوی در تطبیق این حدیث شریف با وضعیت کنونی کشور گفت: برخی کسانی که با مبارزه قهر بودند وقتی دیدند این نهضت ابزار خوبی است از آن استفاده کردند .
وی با بیان اینکه انتظار ما از یادگار امام این بوده و هست که مانند امام به تکلیف عمل کنند و نه نتیجه، خطاب به وی گفت: شما دنبال انجام وظیفه بودید و ادب را در این دیدید که وقتی بزرگان و مردم از شما دعوت می کنند در انتخابات حضور یابید که ما از شما بابت انجام این کار تشکر می کنیم.
وی تصریح کرد: در این انتخابات بحث بر سر اجتهاد و سطح علمی نبود و این اتفاقات افتاد تا برخی مسائل روشن شود.
آیت الله مرتضوی ادامه داد: بر اساس این حدیث دلیل اینکه علی(ع) وصی پیامبر(ص) شدند صرفا نسبت خانوادگی نبود؛ حدیث امیرالمومنین(ع) را زبان حال و قال تمام کسانی دانست که در این انتخابات دچار این مسائل شدند.
آیت الله مرتضوی در پایان با بیان این که «دلیل شایستگی سید حسن آقا فقط انتساب به امام نبود بلکه شخص ایشان شایستگی دارد اگرچه احترام به بیت امام واجب است» از سید حسن خمینی خواست تا همانگونه که تاکنون متانت و صلابت جدّ خویش، روحیه مردمی، تواضع، دوستی و رفاقت و در عین حال حضور سرزنده ای داشته اند، از این پس هم این روحیه را حفظ کنند.

ضرورت تعامل حوزویان با جامعه
در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین حسین عرب با بیان اینکه جریان نواندیش حوزه باید با جوانان بیش از پیش در مورد اندیشه های امام و اهداف نهضت امام ارتباط داشته باشند، یادآور شد: به عنوان مثال،  در مورد این فرمایش امام که می گویند « اگر چنانچه امریکا از ما تعریف کند و روزنامه‎های امریکا از ما تعریف کنند، آن وقت است که باید مردم بگویند این چه است قضیه؟ یک قضیه‎ای است که دارند تعریف می‎کنند!» باید توضیح  و تبیین شود؛ چرا که از این جمله سوء استفاده های زیادی می شود در حالی که اگر خارجی ها از خودشان تعریف کنند، نام آن را «اعتراف» می گذارند! اما اگر از رقیب تعریف شود سخن امام را بازگو می کنند و می گویند باید برعکس آن رأی دهید.  یا مثلا این جمله «ولایت فقیه ادامه ولایت رسول الله است» به درستی برای جوانان تبیین نمی شود و مسئولیت تبیین آن متوجه جنا بعالی و محققین است.
عرب با اشاره به تأکید امام بر حضور مجتهدان در سیاست، تأکید کرد: مکررا جوانان ما می پرسند که چرا حوزیان و مراجع در امور سیاسی وارد نمی شوند و می گویند چرا وقتی نام یک خیابان در قم از الغدیر به یک نام دیگر تغییر می کند واکنش نشان داده می شود اما در مورد برخی امور مهم دیگر حرفی گفته نمی شود؟! برای مردم این سکوت قابل قبول نیست. جوانان می پرسند که جایگاه حوزه در حوادث کشور کجاست؟ لذا تعامل حوزویان با جامعه باید بیشتر شود.

باید هدف از برگزاری انتخابات روشن شود
حجت الاسلام و المسلمین کاظم قاضی زاده دیگر سخنران این جلسه بود.
وی ضمن عرض تبریک موفقیت های انتخابات اخیر، به موضوع مهم فلسفه سیاسی انتخابات در جمهوری اسلامی پرداخت و اظهار داشت: همه کسانی که متولی برگزاری مراحل مختلف انتخابات هستند باید مشخص کنند نگاهشان به انتخابات چیست؟ آیا هدف از این کار صرفا جلوگیری از متهم شدن ازسوی دنیاست تا به غربی ها بگوییم ما هم انتخابات داریم و به مردم هم دلگرمی بدهیم که در سرنوشت شان سهم دارند؟ یا اینکه واقعا انتخاب و رأی مردمحق الناس است و معتقدیم حکومتی که رأی مردم را حق الناس نداند با بحران مشروعیت مواجه می شود؟
قاضی زاده افزود: من معتقدم کاری که در مراحل تایید صلاحیت ها رخ می دهد با نگاه اول سازگاری بیشتری دارد؛ بر فرض گفته می شود هرکس از هر جایی می تواند در خبرگان کاندیدا شود و از همین رو می بینیم کسی که یکبار بندرعباس را ندیده از آن حوزه کاندیدا می شود یا اینکه در یک استان کاندیدا کم است و از استان دیگر به آنجا منتقل می شود؛ گرچه در برخی استان ها مثل خوزستان هم باید 5 نفر انتخاب شوند و 6 نفر کاندیدا می شوند که می توان نام آن را انتخابات نهاد .
این مدرس حوزه علمیه قم با بیان اینکه آنچه در پس ذهن برخی وجود دارد این است که باید مصلحت را رعایت کنیم، اما صرفا افراد صالح مورد تایید خودمان را تایید کنیم، تصریح کرد: لذا در این دوره برخی رقابت ها بین اشخاص بود نه افکار. من با کاندیدای یکی از استان ها تماس گرفتم و گفتم تفاوت فکری شما با رقیب چیست؟ گفت ما هر دو شاگرد یک استاد هستیم و تفکر مشترکی داریم و صرفا رقابت شخصی داریم.
وی با انتقاد از تعاریف جدید در تعیین شرایط خبرگان، یادآور شد: در برخی دوره ها کسی که به دلیل مشکل بینش سیاسی رد می شد یک نفر یا دو نفر بود؛ آیت الله مومن در سال 1377 درمصاحبه با مجله حکومت اسلامی در مورد شرط احراز بینش سیاسی پاسخ می دهند کسی که زحمت کشیده و به مرتبه اجتهاد رسیده است، بینش سیاسی هم دارد؛ اما در این دوره حدود 20 نفر به خاطر عدم برخورداری از بینش سیاسی ردصلاحیت شدند.  یعنی بینش سیاسی مساوی به بینش سیاسی عده ای فرض قرار گرفته است.
قاضی زاده تصریح کرد: اگر حق مردم حق الناس است این امر اقتضائاتی دارد، اما اگر انتخابات را برای بستن دهان غربی ها می خواهیم همین حد کافی است!
وی با انتقاد از آن چه «ردصلاحیت گسترده برخی مجتهدین قم» نامید، تأکید کرد: در دوره های بعد باید زمینه حضور این افراد ایجاد شود و امیدواریم با حضور اشخاص مطرحی چون یادگار امام به دنبال این باشیم که یک فضای فکری برای جا انداختن حق الناس بودن رأی مردم ایجاد شود که در نتیجه آن، اگر حق کسی به عنوان کاندیدا ضایع شود به عنوان یک خسارت دیده شود.
قاضی زاده گفت: اگر حضور حاج حسن آقا در انتخابات تهران بود تعداد آراء خیلی بیشتر از این بود و می می توانستیم برگ زرین بزرگتری داشته باشیم.

ضرورت پذیرش تکثر در جامعه
در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی مهریزی نیز با تقدیر و تشکر از مشی فکری و عملی یادگار امام طی سالهای اخیر در تأکید بر اخلاق و آداب اسلامی و پایبندی به آن در مقابل بی اخلاقی ها، بر ضرورت پذیرش تکثر فکری در جامعه و گفت و گو میان افکار مختلف تأکید کرد و گفت: قرآن بر ترویج افکار تأکید می کند و ما که مدعی هستیم در مقابل رقبا باید این امر را رعایت کنیم.
وی تصریح کرد: تکثر به معنای گفتن یک سخن توسط چند صدا نیست، بلکه به معنای اندیشه های مختلف است.
مهریزی با بیان اینکه نپذیرفتن تکثر در پنج قالب قهر، فحش، توهین، نفرین و دعوا خود را بروز می دهد، تأکید کرد: تلاش کنیم تکثر را در فکر و عمل ترویج کنیم و به پنج شیوه مذکور متوسل نشویم.
همچنین حجت الاسلام و المسلمین سید جواد ورعی  در سخنان کوتاهی به بیان خاطره ای در باب عدم در نظر گرفتن رأی مردم توسط برخی جریانات فکر در کشور پرداخت.

سید حسن خمینی: جلوگیری از مصادره امام هزینه دارد
در پایان این دیدار یادگارگرامی امام ضمن تشکر از حضار در سخنان کوتاهى اشاره به این جمله امام که «اگر اسلام عزیز و جمهوری اسلامی نوپا، به انحراف کشیده شود و سیلی بخورد و به شکست منتهی شود، خدای نخواسته، اسلام، برای قرن ها، به طاق نسیان سپرده می شود»، تأکید کرد: همه ما باید امام را به گونه ای به عنوان محور وحدت در جامعه اسلامی مان حفظ کنیم که تمام قومیت ها، مذاهب و جناح های سیاسی گوناگون بتوانند خود را در آینه آن ببینند؛ گرچه جلوگیری از مصادره امام ممکن است هزینه هایی را در پی داشته باشد.
در ابتدای این دیدار نماز مغرب و عشاء به امامت حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی اقامه شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین