Friday 29 March 2024| ۰۲: ۰۳ - جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹
اصلاح طرح آن غلط بود. انگلیسی ها یک حرفی چرندی زدند؛ من همان موقع گفتم سر این قضیه را باز نکنید و آن را مطرح نکنید، بلکه بگویید: وَ الَّذینَ لا یَشْهَدُونَ الزُّورَ وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِراماً(و آنان که به دروغ گواهی نمی دهند و در مجالس دروغ و غنا و فحش و غیره حضور نمی یابند ، و چون به لغو و بیهوده ای عبور کنند بی اعتنا و بزرگوارانه می گذرند).
صراحت لهجه و بیان ساده مطالب، بارزترین نکته ای است که در مصاحبه با تولیت سابق حرم شاهچراغ(ع) جلب نظر می کند.
به گزارش آستان، آیت الله محی الدین حائری شیرازی که در جریان انتخابات هفتم اسفند ماه از حضور در رقابت خبرگان رهبری جهت «اعلام همراهی با استخوان داران در اسلامیت و انقلابی بودن» انصراف داده بود، در پایان اجلاسیه ی اخر خبرگان دوره چهارم، به سوالات متنوع خبرنگار جماران، در خصوص مسائل مربوط به این انتخابات پاسخ داد.
مشروح گفت و گوی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران با امام جمعه سابق شیراز در پی می آید:
 
ارزیابی شما از انتخابات اخیر چیست؟
خیلی خوب است؛ مشکلی ندارد.
از لحاظ نتایج، آن را چگونه ارزیابی می کنید؟
خوب است! مردم هستند دیگر.
تفسیر شما را می خواهم بدانم.
مردم آزادند.انتخاب می کنند دیگر. ما که به مردم رأی اجبار نمی کنیم. هرچه مردم انتخاب کردند خودشان نتیجه اش را می بینند. چه بدی دارد؟ انتخابات (هفتم اسفند) نه تشریفاتی بود؛ نه ساختگی. بلکه حقیقی بود، سالم و خوب هم بود.
جابجایی نشانه قدرت مردم و علامت این است که نظام تابع مردم است. وقتی نظام چیزی می خواهد، مردم چیز دیگری می خواهند و نظام از مردم تبعیت می کند پایگاه (مردمی) نظام قوی تر می شود. مردم می گویند نظام مال خود ماست و از آن حمایت می کنند؛ نمی گویند نظام به ما تحمیل کرده است. یک نفر نمی گوید رأی من تحمیلی بوده است. این مسأله چه بدی دارد؟
با توجه به مسائلی که قبل از انتخابات در جریان تعیین صلاحیت ها پیش آمد، رأی مردم را چطور ارزیابی می کنید؟
خیلی هم خوب است. مردم قهر نکردند. اگر مردم به خاطر عدم تایید صلاحیت ها قهر کرده بودند عدد مشارکت اینگونه نبود؛ (مشارکت در)تهران همیشه سی درصدی بود اما الان پنجاه درصدی شده است.
ترکیب خبرگان آینده را چگونه می بینید؟
عمده موضوع آبروی ما در بین اهل عالم است. تعدادی برادر هستند که جابجا می شوند و مشکلی ندارد.
اما این دوره خبرگان قدری سیاسی تر شد.
همیشه هم باید سیاسی باشد؛ این حسن آن است که سیاسی باشد. اصلا انتخابات خودش سیاسی است.
اما همیشه عنوان میشد که خبرگان یک جمع صرفا علمایی است، اما این بار سیاسی شد و حتی لیست هایی انتخاباتی منتشر شد.
مگر علما سیاسی نیستند؟ خیلی از علما و یا حتی همه علما سیاسی هستند. اختلافات آنها هم به خاطر بعد سیاسی شان بود. همین که جابجایی قدرت بدون خونریزی انجام می شود، در عالم مهم است. در هیچ کشور اسلامی نداریم که انتخابات اینگونه شود. در کشورهای مسیحی هم اینگونه نیست؛ هیچ کشوری نداریم که 62 درصد مردم در انتخابات شرکت کنند؛ حتی در آمریکا و فرانسه که مهد دموکراسی است.
مشارکت در آن کشورها خیلی پایین تر است و با این مشارکت، عزتی بر عزت های جمهوری اسلامی اضافه شد. این مسائل هم چیزی نیست. ما معتقدیم مثلا 30 نفر برای نمایندگی مجلس رأی آورند و سی نفر دیگر رأی نیاوردند. ما می گوییم آنهایی که رأی آورده اند اولین نفرشان آقای عارف است و آخرین شان کس دیگر. این گروه هم که رأی نیاورده اند نفر اولشان آقای حدادعادل است و آخرین نفرشان کسی دیگر. اگر آقای عارف و حداد را به عنوان دو دانه ی زیپ و رهبری را به عنوان حلقه ی زیپ که آنها از یکسوی این حلقه بطور جدا وارد می شوند و از سوی دیگر آن در هم قفل می شوند، با هم عقد اخوت ببندند و 29 نفر دیگر هم اینگونه شوند و مردم از آنها یاد بگیرند که یک اصولگرا و یک اصلاح طلب دست دوستی به هم می دهند بد است؟ ما این پیشنهاد را می دهیم.
حاج آقا! فکر می کنید عناوینی مثل لیست انگلیسی که یک طرف علیه رقیب خود به کار برد، در رأی مردم چقدر اثرگذار بود؟
اصلاح طرح آن غلط بود. انگلیسی ها یک حرفی چرندی زدند؛ من همان موقع گفتم سر این قضیه را باز نکنید و آن را مطرح نکنید، بلکه بگویید: وَ الَّذینَ لا یَشْهَدُونَ الزُّورَ وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِراماً(و آنان که به دروغ گواهی نمی دهند و در مجالس دروغ و غنا و فحش و غیره حضور نمی یابند ، و چون به لغو و بیهوده ای عبور کنند بی اعتنا و بزرگوارانه می گذرند).
کاری که انگلیسی ها کردند سیاسی بود؛ ما که این را جدی گرفتیم غیر سیاسی رفتار کردیم. مردم عقاید خودشان را دارند چه ربطی به انگلستان دارد؟ اگر انگلیسی ها نگفته بودند مردم رأی نمی دادند؟ اگر ما اینگونه فکر کنیم که یک یا دو میلیون حرف انگلستان را گوش می گیرند که کلاهمان پس معرکه است!
بعضی ها هم گفتند مردم تهران مانند مردم کوفه هستند!
22 بهمن را تهران به وجود آورد یا اصفهان؟ تعداد شهدای تهران در مقایسه با سایر شهرها چقدر بود؟ تعداد نیمه خرداد 42 در تهران چقدر بود؟ در اصفهان و شیراز و مشهد و تبریز و سایر شهرها چقدر بود؟  اصلا کمر دولت شاه را تهران شکست.
به همین گلزار شهدا نگاه کنید؛ اینها تهرانی بودند که در اینجا دفن هستند. هرکس این حرفها را زده نادان بوده است!
حاج آقا! برخی می گویند رأی مردم در انتخابات هفتم اسفند سلبی بوده است؛ آیا این حرف را قبول دارید؟
مگر در انتخابات ریاست جمهوری آقای خاتمی سلبی نبود؟ مردم در آن انتخابات به هاشمی نه گفتند. مگر انتخابات احمدی نژاد سلبی نبود؟ به خاتمی گفتند نه! مگر انتخابات آقای روحانی سلبی نبود؟
معنای رأس سلبی این نیست که طرف از روی آگاهی رأی نمی دهد؛ بلکه به این معناست که به طرف می گویند نوبت تو تمام شد و الان نوبت این یکی است.
مگر وقتی پای چپ شما بعد از پای راست روی زمین می آید، سلبی است؟ در سیاست هم اینگونه است. زمانی می گفتیم امور دست جناح اصولگرا باشد و جناح اصلاح طلب هم پاس بدهد و اگر کسی پایش را کج گذاشت انتقاد کند و ایراد بگیرد. وقتی می خواهیم عکس بگیریم یک نفر می ایستد و دیگری عکس می گیرد، دوباره آن یکی می ایستد و این یکی از او عکس می گیرد.
االان هم اصلاح طلبان سرکار می ایستند و اصولگراها از آنها عکس می گیرند و انتقاد می کنند؛ چه ایرادی دارد؟ هر جا اشکالی بود می گویند این کار غلط است و در روزنامه ها در این مورد بحث صورت گیرد.
نظرتان در مورد ردصلاحیت آقای سید حسن خمینی چیست؟
من فکر نمی کنم شورای نگهبان خواسته باشد سیاسی با این موضوع برخورد کند. اگر صلاحیت ایشان را بدون امتحان تایید می کردند، دیگران نمی گفتند تبعیض قائل ده اند؟
اما حدود 9 نفر بدون امتحان قبول شده اند!
درست است؛ من به آقایان شورای نگهبان پیشنهاد دادم بین این افرادی که بدون امتحان تایید شدند و آنهایی که بدون امتحان رد شدند در شورای نگهبان یک امتحان برگزار کنید و هر دو در یک جلسه مشترک بیایند؛ هرکدام قبول شدند نامزد باشد.
اشکال از خود این آقایان(شورای نگهبان) نیست. اشکال همان چیزی است که آقای ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان مطرح می کند. ایشان هنوز سخنگوی شوراست و استعفای او مورد قبول واقع نشده است. ایشان گفت حاج آقا(آیت الله جنتی) یک پراید دست دوم دارد؛ قانون ما هم مثل پراید حاج آقاست!
نظرتان در مورد رأی نیاوردن اعضای شورای نگهبان در انتخابات چیست؟
وقتی شورای نگهبان با اینکه خودش انتخابات را برگزار گرده، اعضای آن رأی نیاورده اند یعنی انتخابات کامل سالم بوده است و اگر قرار بر دستکاری بود، برای خودمان دستکاری می کردیم. اگر این انتخابات پلاستیکی بود اولین کسی را که می آوردند خودشان بود. لذا این اتفاق نشانگر سلامت انتخابات است، نه مریضی انتخابات و این سلامت موجب خوشبختی است.
در اجلاس اخیر خبرگان در مورد انتخابات اخیر بحثی صورت گرفت؟
ابدا! صحبتی نکردند.
در حواشی چطور؟
نه اصلا.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین