Thursday 25 April 2024| ۱۱: ۳۱ - پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۶
دکتر دری با " آستان "مطرح کرد:
بهترين سياست كلي اين است كه در نظام آموزش و پرورش از طريق تغذيه رايگان به دانش آموزان اين طرح براي كودكان اجرا شود و اين طرح منجر مي شود كه سوء تغذيه و مشكلات مربوط به آن از بين برود و كودكان از لاغري به حد نرمال و وزن طبيعي دست پيدا كنند .
مبارزه با سوء تغذیه از طریق تغذیه رایگان در نظام آموزشی

توجه بيش از حد به كاهش يا افزايش وزن با مصرف داروهاي مربوطه براي گروه هاي سني مختلف چالش هايي را رقم زده است . امروزه موضوع چاقي ولاغري و آسيب هاي مربوط به آن به معضلي بزرگ تبديل شده است اصولا هر روشي كه در مكانيسم طبيعي بدن و سوخت وساز آن اختلال ايجاد كند،  آسيب زا به حساب مي آيد و در زندگي تهديد است كه اين تهديد را بايد در فرهنگ مورد سنجش قرار داد.

به گزارش آستان،دکتر محمدرضا دری مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان تهران در خصوص اصول نادرست تغذیه ای  گفت:جامعه امروز به گونه اي پيش مي رود كه در دهك هاي پايين جامعه كودكان ،‌نوجوانان و جوانان با مسائلي چون سوء تغذيه و لاغري مفرط رو به رو هستند در گروه هاي سني مختلف بايد سياست هاي كلي تعيين كرد تا پديده لاغري و سوء تغذيه رفع شود و دهك هاي پايين جامعه فرصت هاي تغذيه اي پيدا كنند.

وی در ادامه افزود: از اين رو بهترين سياست كلي اين است كه در نظام آموزش و پرورش از طريق تغذيه رايگان به دانش آموزان اين طرح براي كودكان اجرا شود و اين طرح منجر مي شود كه سوء تغذيه و مشكلات مربوط به آن از بين برود و كودكان از لاغري به حد نرمال و وزن طبيعي دست پيدا كنند . اما از سوي ديگري تهديدي جدي در خانواده هاي دهك هاي بالاي جامعه نيز مشاهده مي شود كه در اين خانواده ها تغذيه نادرست متداول است و اصولا اين كودكان در دسته افراد چاق قرار مي گيرند.

دکتر دری با اشاره  به دلایل دیگری که در اصول تغذیه ای تاثیر می گذارد افزود: مسئله اي كه در كل جامعه ديده مي شود به دليل تغيير در سبك زندگي است در  دو دهه اخير فرآيند تغيير در  نوع زندگي كاهش  و فعاليت هاي طبيعي در دهك هاي بالاي جامعه ديده مي شود اين تغييرات بسيار مشهود است و كاهش  فعاليت بدني اين كودكان باعث شده است تا به سوی چاقي و اضافه وزن پيش بروند.در دهك هاي پائين اختلالات تغذيه اي نه تنها در فعاليت هاي روزانه كودكان تاثير منفي دارد،  بلكه باعث ايجاد اختلالات ذهني نيز مي شود. همچنين باعث پيشرفت نكردن و رشد نيافتن كامل مغز مي شود كه  الگوي رفتاري منفي را به دنبال دارد . در اين فرآيند ناقص كودك دچار چالش مي شود .

وی تصریح کرد:از سوي  ديگر چاقي هم يك الگوي نامناسب است كه اختلالات حركتي كودكان را منجر مي شود و پايين بودن سطح حركت منجر به تغيير الگوي زندگي و الگوي رفتاري مي شود. اصولا فرهنگ تصحيح تغذيه در دهك هاي بالا و پائين جامعه بايد مورد توجه قرارگيرد و پدران و مادران بايد بدانند در هر سني كودكان چقدر كالري مورد نياز بدن شان است . اين امر محقق نمي شود مگر اينكه در گروه هاي سني مختلف از طريق القا كردن رسانه ها ،‌روزنامه ها و.... بتوانيم تصحيح الگوي رفتاري داشته باشيم .

منبع:آستان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: