Saturday 20 April 2024| ۱۵: ۱۱ - شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۴
احساس تنهایی بحران حل نشده دوران سالمندی:
اریک اریکسون(روان شناس) معتقد است در دوران بازنشستگی افرادی که کار نمی کنند احساس بی ارزش بودن کرده و تصور می کنند از ارزش شان کاسته می شود.کار و سازندگی به انسان ارزش می بخشد و تنها ماندن و دور بودن از جمع انسان رو به سوی ناامیدی و کسالت می کشاند.
عبور از گذرگاه سالمندی چگونه محقق می شود؟

به گزارش آستان،دکتر محسن ایمانی روان شناس و مدرس دانشگاه با اشاره به راهکارهایی که مانع از احساس تنهایی در سالمندان می شود گفت:برخی افراد ممکن است با وجود بودن در کنار خانواده خود احساس کنند که تنها هستند و در مواقعی که در خلوت و انزوای خود به سر می برند دچار احساس انزواطلبی و حتی افسردگی شوند.در علوم مختلف به جمع گرا بودن توصیه اکید می شود ودین مبین اسلام نیز از این قاعده مستثنی نبوده و افراد را به شرکت در فعالیت ها و عبادت های گروهی تشویق می کند.

وی با اشاره به علم فلسفه نیز ادامه داد:علم فلسفه نیز انسان را ذاتا اجتماعی معرفی می کند و بر این باور است که انسان نیازمند مونس و همدم در طول حیات خود است زیرا به تنهایی نمی تواند نیازهای زندگی خود را برآورده کند.

به گفته دکتر ایمانی،اریک اریکسون(روان شناس) معتقد است در دوران بازنشستگی افرادی که کار نمی کنند احساس بی ارزش بودن کرده و تصور می کنند از ارزش شان کاسته می شود.اریکسون نیز بر این باور استوار است که کار و سازندگی به انسان ارزش می بخشد و تنها ماندن و دور بودن از جمع انسان رو به سوی ناامیدی و کسالت می کشاند.

این روان شناس و استاد دانشگاه با اشاره به راهکارهای مهم برای رفع تنهایی در سالمندان گفت:حضور در اماکن جمعی و شرکت در کارهای خیریه سالمندان را از تنهایی دور می کند.همچنین بعد از رسیدن به دوران بازنشستگی اشتغال و حضور در محل کار نیز باعث می شود تا افراد کمتر احساس فرسودگی داشته باشند.از سوی دیگر مطالعه و خواندن کتاب افراد سالمند را تا حدودی از تنهایی دور می کند زیرا کتاب حاصل تجربیات یک نویسنده است ومطالعه کتاب در زمینه های مختلف فرد را با افکار شخصیت گردآورنده کتاب آشنا می کند.

وی تصریح کرد:قدم زدن در پارک و سخن گفتن با سالمندان دیگر و نقل تجربیات و شنیدن خاطره ها در احساس تنهایی تخفیف ایجاد می کند.حضور در تورهای گروهی علاوه بر ایجاد فرصت برای تفریح،عبادت و... سالمندان را از فضای تنهایی دور می کند.همچنین استفاده از خدمات نوین روز مانند اینترنت و مشغول بودن در فضای مجازی مشغله هایی را برای سالمندان ایجاد می کند که از فضای تنهایی دور می شوند.

این روان شناس در ادامه افزود:نوشتن و یادداشت خاطرات گذشته ضمن یادآوری تلاش ها و عبور از سختی ها و منتقل کردن تجارب مفید به نسل جوان تنهایی را برای این قشر حساس در این دوره خاص قابل تحمل تر می کند.شرکت در سمینارهای علمی باعث فراهم کردن زمینه های ارتباطی می شود.همچنین حضور در اماکن هنری مانند تئاتر و سینما و برقراری ارتباط های زنده تلفنی یا رادیویی با کارشناسان برنامه های مورد علاقه شان از راهکارهایی است که تنهایی سالمندان را می کاهد.

وی در پایان خاطر نشان کرد:درست است که سالمندی و رسیدن به این دوره زندگی تجربیات جدیدی را به همراه دارد و به تبع آن احساس تنهایی نوعی خلا عاطفی و روانی برای سالمندان به شمار می رود اما قطعا مطالعه راهکارهای ارائه شده در کمرنگ ساختن این مسئله بسیار موثر است.

منبع:آستان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین