Thursday 28 March 2024| ۲۱: ۵۴ - پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
انسان به نماز جمعه می‌رود تا روح خود را پاک کند و اصولا فایده نماز و نماز جمعه همین است که با پاک کردن روح، به ارتباط مقدس معنوی برسیم اما اینکه مثلا بیاییم در چنین مکان‌های مقدسی جزوه‌هایی مثل جزوه عبرت که سر تا سر آن توهین است را پخش کنیم و برای انسان‌های مختلف آزردگی ایجاد کنیم، به دستور اسلام عمل کرده‌ایم؟
عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی ظرفیت بزرگ انقلاب و مقبول اکثریت مردم است، گفت: افرادی که مقبول مردم هستند و مردم با احترام به آن‌ها اقتدا می‌کنند را باید به عنوان خطیب نماز جمعه تهران ببینیم، زیرا این امر می‌تواند خود به خود، جاذبه‌ای برای روی آوردن بیشتر مردم به نماز جمعه باشد.

به گزارش آستان، حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به حمله‌های اخیر افراطیون به آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از کسب حدود ۲ و نیم میلیون رأی مردم تهران در انتخابات اخیر، اظهار داشت: رأی مردم طبق قانون و با هر ایده و اندیشه‌ای باید مورد احترام و قبول باشد و شاهد آن هم، اینکه شورای نگهبان صلاحیت رأی‌گیری و انتخابات را تأیید می‌کند؛ بنابراین چه تفکر دلخواه ما رأی بیاورد و چه نیاورد، باید به رأی مردم احترام گذاشت.

انتخابات برای همه افراد یک آزمایش است

او افزود: ‌ بیشترین سعی ما در جامعه باید این باشد که اعتدال که توصیه اسلام است را رعایت کنیم، نه اینکه خدای ناکرده دچار افراط و تفریط یا بداخلاقی شویم که اگر تفکری که دلخواه ما نبود و رأی آورد، آن را مورد هجمه قرار دهیم؛ به هر حال مردم ایده‌هایی دارند و گاهی به فردی یا تفکری رأی نمی‌دهند و گاهی رأی می‌دهند و در هر دو صورت باید به رأی مردم احترام گذاشت.

این عضو جامعه روحانیت مبارز با تأکید بر اینکه انتخابات برای همه افراد یک آزمایش است، گفت: انتخابات هم برای مردمی که در آن شرکت کرده و رأی می‌دهند و هم برای انتخاب شوندگان یک امتحان است و از طرفی برای مخالفان آن رأی اکثریت هم یک امتحان تلقی می‌شود که آیا با انصاف و اخلاق با رأی مردم و منتخب مردم روبرو شوند و برخورد کنند و یا اینکه با بی‌اخلاقی و بی‌انصافی به آن حمله می‌کنند که این کار خلاف شرع و قانون نیز محسوب می‌شود.

آیت‌الله هاشمی نه تنها مورد قبول اکثریت مردم تهران، بلکه مورد قبول اکثریت مردم ایران است

او با اشاره به انتخاب آیت الله هاشمی رفسنجانی به نمایندگی مردم استان تهران در انتخابات اخیر مجلس خبرگان رهبری با کسب حدود ۲و نیم میلیون رأی مردم، اظهار کرد: در خصوص آیت الله هاشمی باید با صراحت گفت که ایشان نه تنها مورد قبول اکثریت مردم استان تهران، بلکه مورد قبول اکثریت مردم همه ایران است؛ ایشان حتی برای مردم کشورهای مختلف جهان که بنا دارند انقلاب اسلامی ایران و این کشور را بشناسند، فردی شناخته شده و دارای جایگاه است.

اکرمی افزود: من آیت الله هاشمی رفسنجانی را معصوم نمی‌دانم اما ایشان را فردی برجسته و شایسته می‌دانم که از ظرفیت‌های بزرگ انقلاب محسوب می‌شود و مردم هم در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری رأی اول را به ایشان دادند؛ ان‌شاءالله ایشان در آینده نیز در خدمت به مردم و انقلاب موفق باشند.

تعداد افرادی که به نماز جمعه می‌روند، متناسب جمعیت تهران نیست

او در ادامه و در پاسخ به این سؤال که با توجه رأی بالای مردم استان تهران به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات اخیر مجلس خبرگان رهبری و مقبولیت بالای ایشان نزد مردم، آیا بازگشت آیت‌الله هاشمی به تریبون نمازجمعه تهران موجب رونق و اقبال زیاد مردم به نماز جمعه خواهد شد؟ اظهار داشت: در خصوص نماز جمعه تهران اولا باید یک فکر بایسته و شایسته در این خصوص داشته باشیم، چرا که به گفته یکی از مسئولانی که خود بنده از ایشان در این خصوص پرسیدم، در شرایط عادی، جمعیت بسیار اندکی به نماز جمعه تهران می‌روند که این جمعیت اندک با توجه به جمعیت ۱۰میلیون نفری تهران، متناسب نیست.

این عضو جامعه روحانیت مبارز تهران اضافه کرد: برای نماز جمعه‌ای که پایگاه و سنگر مهمی برای اسلام و انقلاب محسوب می‌شود، باید برای از نظر کمیت، یعنی جمعیتی که به آن اقبال نشان می‌دهند نیز فکری کنیم.

علمای بزرگ برای نماز جمعه چاره کنند

او افزود: علمای بزرگ ما اعم از مبلغان دین و ائمه جمعه و جماعات باید بنشینند و برای اینکه نماز جمعه پرشکوه‌تر و با کیفیت‌تر برگزار شود فکر کنند و چاره بیاندیشند.

اکرمی خاطرنشان کرد: در خصوص امام جمعه تهران هم واقعا باید فکر عاقلانه و منصفانه‌ای کرد و افرادی که مقبول مردم هستند و مردم با احترام به آنها اقتدا می‌کنند را به عنوان خطیب نماز جمعه تهران ببینیم، زیرا این امر می‌تواند خود به خود، جاذبه‌ای برای روی آوردن بیشتر مردم به نماز جمعه داشته باشد؛ وجدانا و انصافا هم باید روی ائمه جمعه و امامان جمعه‌ای که مشروعیت و مقبولیت عمومی و صلاحیت عمومی داشته باشند، حساب کنیم.

او با بیان اینکه نماز جمعه تهران اهمیت بالایی دارد و به دلیل رسانه‌ای بودن و پخش آن از رادیو و تلویزیون، امام جمعه آن باید اشراف کاملی به مسائل داخلی و خارجی داشته باشد، گفت: قبل از برگزاری انتخابات در نمازجمعه اظهاراتی مطرح می‌شد و بعد از برگزاری انتخابات نیز شاهد اظهاراتی متفاوت از آن اظهارات قبل بودیم که این شرایط صحیح نیست.

جزوه‌هایی سراسر اهانت در نماز جمعه تهران پخش می‌شود

این عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه جامعه ما از نظر بداخلاقی سیاسی در وضعیت بدی قرار گرفته و برای مثال این روز‌ها و پس از پایان تعطیلات عید، شاهد توهین به شخصیت‌هایی هستیم، گفت: گاهی در نمازجمعه جزوه‌هایی پخش می‌شود که سرتاسر آن توهین و اهانت بوده و اصلا مدرک هم ندارد؛ مثلا این جزوه عبرت در حالی در نمازهای جمعه توزیع می‌شود، که بدون داشتن مدرک، دائما سم‌پاشی و شخصیت‌ها را مورد اهانت قرار می‌دهد؛ این کار شایسته نیست؛ ما حق نداریم با آبروی انسان‌ها بازی کنیم؛ ما از پیامبر بزرگ اسلام (ص) روایت داریم که برای مثال اگر ۵۰ نفر بگویند بنده یعنی سیدرضا اکرمی فلان کار را انجام داده‌ام اما خود من اکرمی بگویم آن کار را نکرده‌ام، باید حرف خود من قبول شود که فلان کار را انجام نداده‌ام؛ حالا چطور است که این قدر راحت به انسان‌ها و شخصیت‌های مختلف اهانت می‌شود؟

او گفت: ‌ انسان به نماز جمعه می‌رود تا روح خود را پاک کند و اصولا فایده نماز و نماز جمعه همین است که با پاک کردن روح، به ارتباط مقدس معنوی برسیم اما اینکه مثلا بیاییم در چنین مکان‌های مقدسی جزوه‌هایی مثل جزوه عبرت که سر تا سر آن توهین است را پخش کنیم و برای انسان‌های مختلف آزردگی ایجاد کنیم، به دستور اسلام عمل کرده‌ایم؟

اکرمی در پایان تصریح کرد: علما و عقلا باید بنشینند و تدبیری بیاندیشند تا نمازجمعه تهران از وضع موجود بهتر شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین