Friday 29 March 2024| ۱۷: ۰۵ - جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۲۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰
در راستای ارتقای سطح سلامت دانش آموزان محلات محروم و کمتر برخوردار، خدمات سلامت محور از قبیل ویزیت پزشک عمومی(پوست و مو، بهداشت فردی، بیماریهای جسمی و ...)، معاینه دهان و دندان و مشاوره تغذیه و روانشناسی ارائه می شود.
مدیرکل سلامت شهرداری تهران با تشریح برنامه های هفته سلامت گفت: ویژه برنامه های فرهنگی، آموزشی و ترویجی شهرداری تهران در هفته سلامت با شعار «غلبه بر دیابت» در قالب دهکده های سلامت، جشنواره غذای سالم، ایستگاه های سلامت در محلات محروم، پیاده روی خانوادگی، دوره های آموزشی سلامت، عیادت مدیران شهری از بیماران و برپایی تور سلامت ویژه شهروندان در سراسر پایتخت اجرا می شود.

به گزارش آستان به نقل از ایسنا،با اشاره به آغاز هفته سلامت به تشریح برنامه های اداره کل سلامت شهرداری تهران پرداخت و اظهار داشت: ویژه برنامه های هفته ملی سلامت امسال با شعار «غلبه بر دیابت» از اول تا هفتم اردیبهشت در سراسر محلات و مناطق پایتخت اجرا می شود.

به گفته وی، حساس سازی شهروندان نسبت به موضوع سلامت شهر و شهروندی، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در راستای ارتقای سلامت و تأکید بر اصلاح روش های زندگی برای تأمین سلامتی مردم، معرفی دستاوردهای حوزه سلامت شهرداری تهران، جلب مشارکت های مردمی و همکاری های عمومی در راستای ارتقای سطح سلامت شهر و شهروندان، جلب حمایت سیاستگذاران و مدیران ارشد در پشتیبانی از برنامه های سلامت، جلب مشارکت های سازمان های غیردولتی و مردم نهاد و خیریه های فعال در حوزه سلامت جهت ارتقای سلامت شهر و شهروندان و توسعه همکاری های بین بخشی و جلب مشارکت سازمان های خارج شهرداری از اهداف برنامه های هفته سلامت شهرداری تهران به شمار می رود.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به نامگذاری روزهای هفته سلامت عنوان کرد: چهارشنبه اول اردیبهشت روز «عزم ملی برای تحقق اهداف سند بیماریهای غیرواگیر»، پنج شنبه2 اردیبهشت روز « بهداشت عمومی »، جمعه 3 اردیبهشت روز «فعالیت بدنی، ورزش و سلامت»، شنبه 4 اردیبهشت روز «غلبه بر دیابت با تحرک و تغذیه سالم »، یکشنبه 5 اردیبهشت روز «سلامت، نقش غذا و دارو»، دوشنبه 6 اردیبهشت روز «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل در حوزه سلامت » و سه شنبه 7 اردیبهشت روز « آموزش، خود مراقبتی و سلامت » نامگذاری شده است.

برپایی دهکده های سلامت در بوستان ها و میادین اصلی شهر
زمانی همچنین از راه اندازی غرفه های ارائه خدمات سلامت محور خبر داد و گفت: این غرفه ها در راستای معرفی توانمندی های حوزه سلامت، ارائه خدمات به شهروندان و جلب همکاری و مشارکت های بین بخشی و مردمی در بوستان ها یا میادین اصلی سطح مناطق میزبان برپا می شود.

وی با اشاره به برپایی دهکده های سلامت به صورت پهنه ای به میزبانی 5 منطقه ، افزود: دهکده های سلامت در پهنه شمال از سوی مناطق 1 و2 و3 و 5 به میزبانی منطقه 2 در بوستان پرواز ، در پهنه جنوب از سوی مناطق 16 و17 و18 و 19 و20 به میزبانی منطقه 20 در پیاده راه ضلع شرقی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، پهنه شرق از سوی مناطق 4 و8 و13 و14 و15 به میزبانی منطقه 4 در بوستان پلیس، پهنه غرب از سوی مناطق 9 و10 و21 و22 به میزبانی منطقه 22 در بوستان جوانمردان و پهنه مرکز از سوی مناطق 6 و7 و11 و12 به میزبانی منطقه 11 در بوستان رازی راه اندازی می شود.

مدیر کل سلامت شهرداری تهران خاطرنشان کرد: در دهکده های سلامت ابعاد چهارگانه (اجتماعی، روانی، معنوی و جسمی) دارای بخش های ویژه و مجزا خواهند بود و در کنار این دهکده ها ایستگاه‌های فرهنگی، سخنرانی های علمی و مسابقه برگزار شده و از افراد سلامت اندیش و فعال حوزه سلامت مناطق تقدیر به عمل آید.

راه اندازی ایستگاه های سلامت در محلات محروم و کمتر برخوردار
زمانی راه اندازی ایستگاه های سلامت در محلات محروم و کمتر برخوردار را از دیگر برنامه های هفته سلامت دانست و گفت: این ایستگاه ها با رویکرد توجه ویژه به ارتقای سلامت افراد آسیب پذیر جامعه به ارائه خدمات سلامت محور، مشاوره های پزشکی، روانشناسی و تغذیه، غربالگری دیابت، فشارخون و BMI و توزیع اقلام آموزشی در بین شهروندان می پردازند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اعلام اینکه هر منطقه حداقل در یک محله محروم، ایستگاه سلامت را مستقر می کند، تاکید کرد: این ایستگاه ها در طول هفته سلامت در معابر عمومی و در محلی قابل رویت و دسترسی عموم شهروندان محله خدمات سلامت محور را ارائه می دهد. همچنین رسیدگی به وضعیت افرادی که نیازمند پیگیری های ویژه و ارجاع اورژانسی هستند نیز از دیگر برنامه های این ایستگاه های سلامت است.

دوره های آموزش سلامت ویژه شهروندان تهرانی
وی در بخش دیگری از سخنانش به برپایی کلاس های آموزشی طی هفته سلامت اشاره و عنوان کرد: هر خانه سلامت در طول هفته سلامت هر روز برنامه های متنوعی متناسب با شعار سال برگزار می کند.

زمانی یادآور شد: علاوه برآن برگزاری همایش‌های آموزشی در هر یک از مناطق 22 گانه متناسب با شعار سال با بهره گیری از ظرفیت های مردمی و غیر دولتی و همچنین نصب بنر و پلاکاردهای آموزشی در راستای حساس سازی شهروندان نسبت به سلامت خود و جامعه و ارتقای سطح سلامت شهروندان در خانه های سلامت، مدارس، مساجد، فضاهای فرهنگی- آموزشی و ... نیز انجام می شود.

وی ویژه برنامه همدلی را از دیگر برنامه های هفته سلامت برشمرد و گفت: این برنامه در قالب عیادت از بیماران در بیمارستان ها و مراکز درمانی، بازدید از منازل سالمندان به ویژه پدران و مادران شهدا، استقرار پایگاه های سیار انتقال خون، شناسایی و جلسه با خیرین سلامت در بیمارستان ها، مراکز درمانی، منازل سالمندان، شهرداری های مناطق و... اجرا می شود.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با بیان اینکه در بازدیدها محلات محروم و کمتر برخوردار مناطق در اولویت قرار می گیرند، اظهار داشت: سنت حسنه عیادت در حالی در ایام هفته سلامت ترویج می شود که در کنار آن مدیران شهر تلاش می کنند در تعامل با مراکز درمانی از ظرفیت آن مراکز برای ارجاع بیماران نیازمند و آموزش های سلامت محور استفاده بهینه شود و در کنار آن ظرفیت خیرین سلامت و مراکز درمانی خیریه جهت رفع نیازهای درمانی افراد کم بضاعت مورد استفاده قرار گیرد.

ارائه خدمات سلامت محور در مدارس محلات محروم
زمانی در بخش دیگری از سخنانش از ارائه خدمات سلامت محور در مدارس خبر داد و افزود: اجرای برنامه های فرهنگی آموزشی در مدارس با رویکرد حساس سازی دانش آموزان نسبت به حوزه سلامت، ارتقای سطح سلامت دانش آموزان، معلمان و اولیاء و جلب حمایت اولیای مدرسه در اجرای برنامه های سلامت محور در مدارس سطح مناطق 22 گانه اجرا می شود.

وی اعلام کرد: در راستای ارتقای سطح سلامت دانش آموزان محلات محروم و کمتر برخوردار، خدمات سلامت محور از قبیل ویزیت پزشک عمومی(پوست و مو، بهداشت فردی، بیماریهای جسمی و ...)، معاینه دهان و دندان و مشاوره تغذیه و روانشناسی ارائه می شود.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به ارائه این خدمات با همکاری ادارات آموزش و پرورش و با استفاده از ظرفیت نهادهای خیریه و دانشگاهی، گفت: در نظر داریم ارائه خدمات و پیگیری رفع مشکلات دانش آموزان مدارس محلات محروم و کمتر برخوردار به صورت مستمر در طی سال برگزار شود.

پیاده روی خانوادگی تا میدان مشق
زمانی با اشاره به برنامه پیاده روی خانوادگی و اجرای برنامه های فرهنگی و هنری در قالب برنامه هم گام با سلامت تصریح کرد: پیاده روی خانوادگی با هدف ارتقای سلامت شهروندان، تقویت همکاری های بین بخشی و افزایش ارتباطات اجتماعی حدفاصل میدان امام خمینی(ره) تا میدان مشق به میزبانی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی منطقه 12 برپا می شود که شهروندان، نخبگان علمی، ورزشی، فرهنگی هر منطقه و اعضای کانون های اجتماعی ده گانه حوزه سلامت و خانواده های آنان شرکت می کنند.

برپایی تور سلامت ویژه شهروندان تهرانی
وی همچنین از اجرای تورهای تفریحی آموزشی ویژه شهروندان تهرانی خبر داد و گفت: در این برنامه بازدید از جاذبه های سلامت محور سطح شهر به ویژه با اولویت شهروندان محلات محروم و کمتر برخوردار به منظور ارتقای سطح سلامت شهروندان، آشنایی با جاذبه های سلامت محور شهر و کمک به محلات کمتر برخوردار شهر انجام می شود.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران خاطرنشان کرد: آموزش های سلامت محور در قالب تورهای تفریحی آموزشی برای عموم شهروندان بویژه اعضای کانون های سلامت محلات از سوی یک یا چند مربی ارائه می شود. همچنین علاوه بر بازدید شهروندان متمکن و خیرین از محلات و کمتر برخوردار، جاذبه های گردشگری حوزه سلامت در سطح مناطق شناسایی و تورهای ویژه برای شهروندان برگزار می شود.

اجرای جشنواره غذای سالم در بوستان های پایتخت
زمانی اعلام کرد: جشنواره غذای سالم به منظور ارتقای سطح آگاهی شهروندان درباره شاخص های تغذیه سالم و نحوه طبخ غذای سالم در بوستان های سطح شهر اجرا می شود.

وی ادامه داد: این جشنواره با همکاری کانون ها و مشارکت عموم شهروندان سفره های غذای سالم، غذای دیابتی و ... برگزار و پس از داوری به بهترین آثار هدایایی اهدا می شود.

سفیر سلامت به سراغ شهروندان تهرانی می رود
مدیر کل سلامت شهرداری تهران از اجرای برنامه سفیر سلامت در قالب ارسال پیامک های سلامت محور، توزیع اقلام آموزشی به شهروندان و بهره گیری از ظرفیت رسانه ای همشهری محلات خبر داد و گفت: پیامک های سلامت محور متناسب با شعار سال تهیه و از طریق بانک اطلاعاتی مناطق به مخاطبین ارسال می شود. همچنین تولیدات آموزشی با محتوای کیفی نیز تهیه شده که در برنامه های مختلف در اختیار شهروندان قرار می گیرد.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران افزود: همچنین ارائه خدمات سلامت از قبیل مشاوره پزشکی، روانشناسی و تغذیه، غربالگری قندخون، فشارخون و BMI و... برای حساس سازی و ارتقای سطح سلامت پرسنل زحمتکش مناطق در شهرداری های مناطق 22 گانه، شهرداری مرکز و شورای شهر نیز انجام می شود.

به گفته زمانی، ارائه خدمات سلامت به مسافران و پرسنل مترو در ایستگاه های مترو و همچنین ارائه خدمات سلامت از قبیل غربالگری دیابت، فشارخون، غربالگری سرطان پستان و برگزاری دوره های آموزشی ویژه زنان سرپرست خانوار از جمله برنامه های هفته سلامت به شمار می رود.

پایگاه های غربالگری قند خون در ایستگاه های مترو
مدیرکل سلامت شهرداری تهران اعلام کرد: مطابق هماهنگی به عمل آمده با معاونت امور اجتماعی و فرهنگی مترو و همکاری خوب این معاونت پایگاه های غربالگری قند و فشار خون با همکاری گروه دانشجویی دستان بهشتی (وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی) در روز پنج شنبه 9/2/95 در سطح 73 ایستگاه مترو دایر و خدمات سلامت را به صورت رایگاه به شهروندان ارائه خواهند نمود.

مسابقه کاریکاتور دیابت
زمانی افزود: با حضور بیش از 50 نفر از کاریکاتوریست های شهر تهران و با همکاری برج میلاد مسابقه کاریکاتور با موضوع دیابت در محل برج میلاد برگزار و به برگزیدگان جوایز نفیسی اهدا خواهد شد ضمن آن که مجموع آثار در قالب کتاب ویژه ای چاپ خواهد شد.

تلاش برای پیشگیری از رشد دیابت
وی با اعلام اینکه بیش از 8 درصد جمعیت کشور معادل 5/5 میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند، افزود: متأسفانه دیابت نوع دو علامت زیادی ندارد و 50 درصد افراد از دیابت خود مطلع نیستند و گاهی زمانی متوجه بیماری خواهند شد که بیماری به قسمت‌های مختلف بدن آن ها آسیب رسانده است.

بر اساس گزارش سایت شهرنوشت، مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به روند رو به افزایش بیماری دیابت در کشور گفت: در شهر تهران نیز نزدیک به 13 درصد افراد مبتلا به دیابت هستند که با احتساب افراد مستعد به این بیماری رقم قابل توجهی است.

وی دلیل اصلی دیابت را زندگی شهرنشینی دانست و ادامه داد: کاهش فعالیت جسمی و تغذیه نامناسب و استرس مداوم به وضوح در جوامع امروزی مشاهده می شود. از سوی دیگر امروزه شایع ترین عامل معلولیت ها در کشور نظیر نابینایی، قطع عضو، از بین رفتن کلیه ها و ... ناشی از عوارض بیماری دیابت است؛ بنابراین شناسایی این بیماران در کم ترین زمان ممکن برای جلوگیری از عوارض ناشی از آن اهمیت بسیاری دارد.

زمانی، شناسایی موارد جدید، آموزش و کنترل منظم و دائمی بیماری را سه رکن اصلی در خصوص دیابت عنوان و خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر اداره کل سلامت شهرداری تهران با نگاه سلامت محور در جامعه شهری تهران بزرگ کانون های اجتماعی را تأسیس کرده که کانون های پیشگیری از دیابت با هدف ارتقای سطح سلامت و کیفیت زندگی مبتلایان به دیابت و نیز افزایش آگاهی و حساس سازی شهروندان به این بیماری تشکیل و فعال شده است.

وی با تاکید بر نقش و جایگاه ویژه شهرداری تهران در آموزش و ارتقای سطح سلامت شهروندان اظهار داشت: با وجود ظرفیت های ویژه در این حوزه از قبیل کانون های اجتماعی سلامت، خانه های سلامت، سلامت یاران، فضاهای مختلف فرهنگی آموزشی و ... هفته سلامت فرصتی است تا ضمن توجه به تاکید سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به موضوع و شعار اعلام شده ، ادارات سلامت مناطق 22گانه توانمندی، ظرفیت ها و برنامه های خود را به مسئولین و عموم شهروندان معرفی کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین