Thursday 25 April 2024| ۲۲: ۵۶ - پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۳۱۶
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴
از سوی رئیس فراکسیون زنان مجلس مطرح شد
یک نمایندۀ زن مجلس نهم از اجرایی و عملیاتی نشدنِ کار تدوین سند امنیت کودکان و زنان که در برنامه پنجم توسعه نیز آمده است، انتقاد کرد.
رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی با اشاره به قتل «ستایش قریشی» گفت: اتفاقات اینچنینی در همه دنیا می‌افتد. در کشور ما نیز گاهی می‌بینیم که چنین اتفاقات نابهنگام با مدل‌های مختلف می‌افتد؛ گاه اسیدپاشی است، گاه تجاوز به عنف و گاه مسایل مختلفی که قطعا یکی از این موارد هم در نظام جمهوری اسلامی ایران با توجه به احکام قانونی و دینی و روح و فرهنگ اسلامی ما زیاد است.
فاطمه رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار «آستان» اظهار کرد: قوانین موجود ما برای برخورد با این موضوعات کافی است؛ یعنی قانون مدنی ما شیوه برخورد با بزه و بزهکار را کاملا مشخص کرده است.
رهبر با طرح این سوال که چه کارهای باید انجام شود که اینگونه اتفاقات در کشور به حداقل برسد؟ گفت: در حال حاضر شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های مجازی اعم از تلگرام، فیس‌بوک و اینستاگرام و غیره همگی ذائقه جوانان که از اقشار آسیب‌پذیر جامعه نیز هستند را تغییر می‌دهد یعنی یک زمانی اگر قرار بود ذائقه‌ای در داخل کشور تغییر کند باید اتفاقی در خارج از کشور می‌افتاد و به واسطه و روابطی این اتفاق به داخل منعکس می‌شد تا جامعه هدفی را پوشش دهد اما حالا می‌بینیم که فورا این اتفاقات منعکس می‌شود و از آن طرف دنیا تغییرات فرهنگی سیاسی و اجتماعی و اقتصادی اثرات خودش را بر اقشار مختلف جامعه می‌گذارد.
وی تصریح کرد: در ماده 227 برنامه پنجم توسعه بحث سند امنیت زنان و کودکان در اجتماع آمده است و انتظار می‌رفت که چه دولت گذشته و چه دولت فعلی در این پنج سال - که الان یکسال هم تمدید می‌شود - این سند را تدوین می‌کردند و یکی دو سال اجرایی می‌کردند تا ما بتوانیم نواقص و زوایایی که مورد نقد و انتقاد است را شناسایی و اصلاح کنیم و در برنامه ششم توسعه آن را تکمیل کنیم.
این نماینده مجلس ادامه داد: با وجود همه تذکرات و پیگیری‌هایی که ما در مجلس داشتیم اما این سند تدوین نشد و این ماده مورد فراموشی قرار گرفته است و قوانین دیگر نیز در این بخش عملیاتی نشد.
این عضو فراکسیون زنان مجلس تاکید کرد: یک غفلتی توسط دولت‌ها انجام شد که نتیجه آن همین حوادث و قتل‌هایی است که هر روز با شیوه و روش خاصی در کشور انجام می‌شود.
وی با اشاره به اعتراض‌هایی که در کشورهای دیگر نسبت به صدور حکم اعدام در ایران انجام می‌شود نیز گفت: ما کشوری اسلامی هستیم و احکام ما نیز اسلامی است. در کشوری همانند عربستان وقتی با کسی که بزهکار است برخورد می‌شود کشورهای غربی سکوت می‌کنند و آن را مورد انتقاد قرار نمی‌دهند اما در کشور ما اگر با یک بزهکار حرفه‌ای و قاچاقچی مواد مخدر که جرمش نیز سنگین است برخورد شود، صدای تمامی سازمان‌های حقوق بشری درمی‌آید و کمپین‌های داخلی و خارجی راه می‌افتد.
رهبر خاطرنشان کرد: چون ما کشور اسلامی هستیم و دستورات دینی داریم لذا باید احکام دینی نیز رعایت و اجرا شود و اگر این موضوع مورد غفلت قرار گیرد قطعا شاهد این خواهیم بود که موارد بعدی نیز با فاصله کمتر و شدیدتر و بیشتر اتفاق بیفتند.
منبع: آستان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: