Thursday 25 April 2024| ۱۱: ۱۸ - پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۲
اختلاف نظرهایی بین دولت و سپاه وجود دارد. ما نباید فکر کنیم همه باید مانند هم باشند و مانند هم فکر کنند. ما زمانی می توانیم سلیقه های متفاوت و دیدگاه های متفاوت را جذب کنیم که به این دیدگاه ها احترام بگذاریم و در چارچوب سیاست های کلان نظام، کسی که با این سیاست ها مخالف نیست، جذب شود. مخصوصاً مقام معظم رهبری در ابعاد مختلف خطوط مشخصی را روشن کرده اند و اگر که کسی یا جریانی بیاید مغایر این سیاست ها عمل کند، باید با او برخورد شود. حداقل این است که او را ما قبول نکنیم و به او اعتراض کنیم و کنارش بگذاریم.
جانشین معاونت امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: غیر از کنترل ناامنی های خیابانی، سپاه وظیفه ارتقای «بصیرت عمومی» را هم دارد. انقلاب از هر ناحیه ای تهدید شود، سپاه وظیفه دخالت دارد.

به گزارش آستان به نقل از مهر علیرضا افشار در خصوص پیامدهای عدم وجود سپاه و بسیج در ۴ دهه گذشته گفت: این نهادهای انقلاب درست شدند تا مردم را آموزش داده، سازماندهی کنند و برای کمک به نظام در صحنه بیاورند؛ حالا چه جهاد سازندگی در کنار دولت و چه سپاه و بسیج در کنار ارتش و غیره .این مساله به عنوان یک راهبرد در اندیشه حضرت امام(ره) نسبت به ساختار نظام خیلی مهم است؛ چون بعضی ها همان زمان اوایل انقلاب می گفتند ارتش باید منحل شود، منافقین این حرف را می زدند که امام روز ارتش را به این دلیل اعلام کردند که ارتش تثبیت شود و ما ارتش را می خواستیم.

اهم سخنان وی در مورد اهمیت و دستاوردهای سپاه و بسیج به شرح زیر است:

** سپاه جایگزین ارتش نیست، حتی موازی ارتش هم نیست. ما در کشورهای دیگر بعضاً وجود ۲ یا ۳ نیروی مسلح را داریم، با یک هم پوشانی ها و هماهنگی هایی که برای ماموریت هایشان صورت می گیرد. ولی به هرحال در جمهوری اسلامی ایران آن رویکرد و آن راهبردی که حضرت امام (ره) برای مشارکت مردم داشتند در قالب نهادهای انقلابی شکل گرفت؛ سپاه را برای حوزه امنیت و دفاع که بسیج هم جزء آن است شکل دادند؛ ابتدا بسیج فراخوان مردم بود برای دفاع از انقلاب و نظام و دفاع مسلحانه. امام (ره) می فرمایند ملتی که ۲۰ میلیون جوان دارد باید۲۰ میلیون تفنگدار داشته باشد. مبنای تاسیس بسیج همین فرمان امام (ره) بود.

**تجربه نیروهای مسلح را در جهاد سازندگی هم می بینیم، جهاد سازندگی مشارکت مردم بود برای کمک به سازندگی و محرومیت زدایی، مردم را نمی توانستیم همینطور بفرستیم، باید آموزش می دادیم، سازماندهی و اعزام می کردیم. متاسفانه جهاد منحل و در وزارت کشاورزی ادغام شد که حیف بود.  هم اکنون این خلاء را احساس می کنیم و بخش های دیگر، کمیته امداد، بنیاد شهید، بنیاد مسکن. شما هرکدام از این نهادهای انقلابی را ملاحظه کنید سیستم هایی است که مردم را به کمک نظام می آورد؛ این چیز مهمی است که در سپاه به این ترتیب اتفاق افتاده است.

**بعضی ها همان زمان اوایل انقلاب می گفتند ارتش باید منحل شود، منافقین این حرف را می زدند که امام روز ارتش را به این دلیل اعلام کردند که ارتش تثبیت شود و ما ارتش را می خواستیم .

*{در مورد ورود سپاه به حوادث سال 88} آن چیزی که در جریان فتنه اتفاق افتاد فریب افکار عمومی بود، این را با استفاده از اسلحه، سلاح و حضور در صحنه نظامی و دفاعی نمی شود حل کرد، این را با بصیرت افزایی و روشنگری باید حل کرد.  اینجا یک نوع دیگری از حضور لازم است؛ حضور نیروهای فرهیخته و آشنا به مسائل، مشکلات و تهدیدات کشور تا توطئه های دشمن را روشن کنند. پرده فریب، شعارهای دروغین و آن حرکت هایی که مردم را به صحنه می کشاند ،در قالبی که به مصلحت نظام نبود،  مشخص کنند؛ البته نقش اول را در این روشنگری مقام معظم رهبری داشتند که در بیانات شان و مخصوصاً آن نماز جمعه معروف مطرح شد.

**غیر از کنترل ناامنی های خیابانی، سپاه وظیفه ارتقای «بصیرت عمومی» را هم دارد. سپاه، پاسدار انقلاب است، انقلاب از هر ناحیه ای تهدید شود، سپاه وظیفه دارد. فقط تهدید نظامی و امنیتی نیست

** سپاه بی مسئولیت نیست، ما باید راجع به «سبک زندگی غربی» مردم را آشنا و در حد توان از مسائل دینی دفاع کنیم.

دلیل دشمنی های استکبار جهانی، بویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی قبل از اینکه بگوییم علیه سپاه است باید بگوییم علیه انقلاب و نظام اسلامی؛ این است که انقلاب منافع نامشروع آنها را در منطقه به خطر انداخت و یا در مواردی از بین برد؛

**استکبار ابتدای پیروزی به صراحت مخالفت و دشمنی خودشان را با انقلاب نشان دادند، به صورت علنی موضع می گرفتند، منابع مالی ما را بلوکه و تحریم اقتصادی کردند. غیرعلنی هم با حمایت از جریان های معارض و ضدانقلاب با ما مقابله کردند. زمانی که لانه جاسوسی آمریکا تسخیر شد کلی اسناد به دست ما آمد که معلوم شد سرنخ خیلی از مسائل ما در این لانه جاسوسی است.

**اینکه امام (ره) فرمودند اگر سپاه نبود کشور نبود؛ معنایش این است که ما انقلاب و نظام را با ارتش نمی توانستیم حفظ کنیم، اگر این مشارکت مردم نبود در همان اوایل انقلاب؛ نه در دوران دفاع مقدس، دشمن طومار انقلاب را می پیچید

*{در مورد تلاش برخی که می خواهند یک دو قطبی را بین سپاه و بسیج با دولت ایجاد کنند}  کار دشمن همین است، برای ایجاد شبهه و تشویش افکارعمومی و تزلزل در اراده ملی، از این کارها زیاد می کنند. یعنی آن اختلاف نظرهایی که وجود دارد را برجسته می کنند و آن اختلاف نظرهایی هم که وجود ندارد را می سازند. سپاه تا این انداره کمک به اقتصاد دولت می کند؛ مثلا در پروژه های عظیم ملی هر چه توان دارد روی صحنه می آورد اما آن را به نوع دیگری به تصویر می کشند و از آن تحلیل دیگری ارائه می دهند.

** اختلاف نظرهایی بین دولت و سپاه وجود دارد. ما نباید فکر کنیم همه باید مانند هم باشند و مانند هم فکر کنند. ما زمانی می توانیم سلیقه های متفاوت و دیدگاه های متفاوت را جذب کنیم که به این دیدگاه ها احترام بگذاریم و در چارچوب سیاست های کلان نظام، کسی که با این سیاست ها مخالف نیست، جذب شود. مخصوصاً مقام معظم رهبری در ابعاد مختلف خطوط مشخصی را روشن کرده اند و اگر که کسی یا جریانی بیاید مغایر این سیاست ها عمل کند، باید با او برخورد شود. حداقل این است که او را ما قبول نکنیم و به او اعتراض کنیم و کنارش بگذاریم.

** آنجایی «دوقطبی سازی» مشکل می شود که چارچوب نظام را بگذارد کنار و بخواهد با آن اصول کلی و راهبردهای مقام معظم رهبری تقابل بکند. فرمانده کل سپاه اخیرا اعلام کرد حامی دولت ها در همه دوره ها بودیم، حالا ممکن است به هر یک از دولت ها ایراداتی گرفته باشند، با دولت قبل هم یک اختلاف نظرهایی داشتیم ولی دلیل نمی شود بگوییم دوقطبی است.

**دو بستر یا عامل را می توانیم در سپاه در نظر بگیریم که در اقتصاد مقاومتی می تواند خیلی نقش آفرین باشد؛ یک عاملش خوب استفاده شده و یک عاملش متاسفانه خوب استفاده نشده است. این دو بازوی اجرایی یکی پروژه های بزرگ ملی است که سپاه از عهده و توان اجرای آن برمی آید، پروژه هایی که قبلاً ما حتماً نیاز به حضور خارجی داشتیم؛ در حوزه نفتی، در پروژه های عمرانی بزرگ و بخش های دیگر، چون سپاه در طول جریان جنگ تحمیلی مجبور شد بخش مهندسی خود را  توسعه دهد و فعالیت های عمرانی خود را در شرایط نیاز به مهندسی جنگ بالا ببرد.

**یادم است در اواخر جنگ ما به دنبال تونل کن هایی بودیم که از زیر رودخانه اروندرود تونل بزنیم به سمت عراقی ها. رفتند کشورهای مختلف و بررسی کردند، چون زیر رودخانه ها آب زیاد است، باید دستگاهی که تونل می زند کاملاً پشت سر خودش را ببندد و جلو برود، خیلی سرعتش هم بالا بود. استفاده از چنین دستگاهی تخصص بالایی می خواست، بالاخره ما آسیب پذیر بودیم، خیلی از مهمات و تجهیزات را باید می بردیم در تونل ها، در همان مقطع بحث انتقال موشک ها در ورودی تونل ها مطرح بود.

**بستر دوم از توان اقتصادی سپاه ایجاد صنایع کوچک، خانگی و سبک و به کارگیری نیروهای بسیج است که می توانست به اقتصاد مقاومتی کمک کند؛ اتفاقاً در اشتغال هم خیلی موثر است. من یادم است یکبار مقام معظم رهبری به صراحت به دولت فرمودند شما برای حل مشکلات اقتصادی بروید سراغ بسیج و از بسیج هم کمک بگیرید؛ این اتفاق به هر دلیلی نیفتاد،

**سیستم دولت های ما بسیار سخت و متصلب هستند و اگر بخواهند سیستم هایشان را تغییر بدهند و از نیروهای بسیج و شبکه های اشتغال خانگی استفاده کنند، برای آنها سخت است. البته سپاه با بسیج سازندگی که راه اندازی کرده است خودش کار می کند، ولی اینطور نیست که ما بازتابش را به صورت عمومی در جامعه ببینیم و احساس کنیم که تکانی به اشتغال در جامعه داده است. به هر حال ما مشکلاتی در به کارگیری نیروها داریم، نیروهای بسیج همان نیروهای مردمی هستند. اینها همان مردم کوچه و بازار و شهر و روستا هستند.

**در بحث دفاع  هم اکنون بالاترین قدرت بازدارنده را داریم، دشمن می ترسد که حمله نمی کند؛ قدرت اول منطقه را داریم.

**دولت فعلی این امیدواری را دارد که مثلاً روابطش را با غرب طوری تنظیم کند که از حمایت های آنها برخوردار شود ولی تجربه نشان داده است که اینگونه نیست، یعنی آنها در دشمنی خودشان هیچ وقت تردید نمی کنند، حتی با وجود تمام این ملایمت ها و شرایطی که دولت جدید فراهم کرده است. می بینید دشمنی آمریکا کمتر نشده است و فشار می آورد و هر جا دستش برسد فشار را بیشتر می کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: