Tuesday 23 April 2024| ۱۹: ۳۲ - سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۳۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵
سید حسن خمینی در دیدار ورزشکاران:
باعث افتخار جامعه ورزش است که هبستگی خود را با امام بزرگوار و آرمان هایی که امام عزیز ما در جهت تحققش تلاش ها کردند اعلام کرده و به تأسی از ایشان به دنبال سربلندی، سرافرازی و سعادت جامعه اسلامی هستند.
عامل نشاط آوری که در بعد ملی محوریت می یابد، ورزش است/ امروز ورزش یک ضرورت ملی به شمار می رود

یادگار گرامی امام گفت: امروز ورزش هم یک ضرورت شخصی و هم ضروت ملی است.

به گزارش آستان، آیت الله سید حسن خمینی در دیدار جمعی از ورزشکاران و مسئولان وزارت ورزش و جوانان که به سنت هر ساله برای تجدید میثاق با آرمان های امام راحل در حسینیه جماران گرد آمده بودند، با اشاره به اینکه در روزگار گذشته ورزش در جوامع تفنن محسوب می شد و از آن به عنوان یک سرگرمی و بازی یاد می شد، اظهار داشت: در آن زمان ورزش کردن نه تنها مزیت نبود بلکه برای برخی گروهها و طبقات عیب محسوب می شد اما امروز ورزش هم یک ضرورت شخصی و هم ضروت ملی است.

وی افزود: ورزش یک ضرورت شخصی است زیرا همه واقفند که در زندگی های روزگار ما مشکلاتی چون اضافه وزن و کم تحرکی انسان ها را زمین گیر کرده است، در حالی که قبلا زندگی ها مانند امروز ماشینی نبود؛ لذا ورزش همگانی یک ضرورت است و هرچه به سن بالاتر برویم ضروری است که شاید برای خانم ها این ضرورت بیشتر باشد.

یادگار امام یادآور شد: چه بسا بیماری هایی که درمان آنها با تمرین ورزش ممکن است؛ در مقابل این وضعیت، تنبلی عارضه ای است که ممکن است دامن پیر و جوان را بگیرد.

وی با بیان اینکه در بعد ملی ورزش مایه شور و نشاط  و امید برای جامعه است، گفت: جوامع با افتخاراتشان زندگی می کنند و اگر روزی جنگ ها ملاک افتخار بود و ملتی برای بالابردن خویش و برتری نسبت به دیگر ملت ها به عواملی توسل می جستند که امروز یا ملاک قرار نمی گیرد و یا منفور است.، امروز ملاک ها تفاخر تغییر کرده و بهترین آن نیز برخورداری از رفاه و آرامش و عواملی مانند کاهش جرم و بزهکاری است؛  اما یکی دیگر از این عوامل افتخارات ورزشی است.

سید حسن خمینی با اشاره به رابطه میان پیشرفت جوامع و ورزش تصریح کرد: الزاما اینگونه نیست که اگر جامعه ای در ورزش پیشرفت داشت در سایر ابعاد هم پیشرفت می کند؛ اما اغلب کشورهایی که پیشرفته هستند در ورزش نیز پیشرفت می کنند.

وی تأکید کرد: یکی از ارکان افتخار و آنچه به عنوان عامل نشاط آور در بعد ملی محوریت می یابد، ورزش است، لذا ورزشکاران از نهادهای مرجع جامعه شناخته می شوند و آنقدر که مردم ورزشکاران را می شناسند شاید سیاستمداران کشور آنها را نشناسند و اساسا بسیاری افراد کشورها را با افتخارآفرینان ورزشی آن می شناسند.

یادگار امام اظهار داشت: اگر روی افتخارات ورزشی سرمایه گذاری شود با جذب گردشگر و سرمایه، این حوزه مولد کار خواهد بود و کشورهایی که چنین کاری را انجام می دهند توانسته اند بازارهای خاص خود را ایجاد کنند؛ گرچه این امر لزوما تک عاملی نیست.

وی با تبریک به وزیر ورزش به خاطر کسب موفقیت تیم والیبال در بازی های گزینشی المپیک، یادآور شد: بعد از شکست دو سال پیش برزیل چنان رکود و رخوتی در آن جامعه مغلوب ایجاد شد که برای بسیاری از تحلیل گران اجتماعی غیرقابل باور است، اما از آنسو یک پیروزی می تواند مردم را با نشاط کند.

سید حسن خمینی به گل مشهور مارادونا به انگلیس که انتقام یک شکست از آنها در جنگی بزرگ بود، یادآور شد: یک سرخوردگی می تواند با یک پیروزی به نشاط تبدیل شود.

وی با اشاره به احتمال پیر شدن جمعیت کشور بر احتیاج جامعه به نشاط و افتخار آفرینی تأکید کرد.
یادگار امام در ادامه سخنان خود گفت: چند سال پیش شاید تصور نمی کردیم در یک ورزش جمعی چون والیبال به پیروزی برسیم و با آن پیروزی ها دچار نشاط شدیم. البته ما باید از پایه گذاران این نتایج در 10-12 سال پیش به این خاطر تشکر کنیم.

وی افزود: هرچه دولت ها در زمینه ورزش قهرمانی سرمایه گذاری کنند به نشاط و امید اجتماعی کمک کرده اند وهمین امر زمینه پیشرفت اجتماعی و فرهنگی در جامعه را فراهم می کند. از آنسو فراموش نکنیم که جمعیت ما کم نیست و در ذهن مدیران ورزش کشور این امر باید متبلور شود که ورزش های قهرمانی از دل کمیت گرایی محقق می شود و باید بدانیم در عین نخبه پروری، از کثرت و نظم باشگاه ها و لیگ ها در جامعه 80 میلیونی تعداد زیادی ورزشکار پیدا می شود  که در دل آنها باید از نخبگان هم حمایت کرد. چرا که بعضا در کشورهای اطراف می بینیم که 2-3 نفر را پرورش می دهند اما بلافاصله پس از فروکش کردن آن تیم نام آن ورزش با نام آن کشور بیگانه می شود. لذا این عزم و همت را در دوستان دولت می بینم که در راستای حمایت از ورزشکاران بکوشند؛ به ویژه وزیر محترم ورزش که خاستگاه تحصیلاتی لازم را دارند که زمینه رخ دادن این اتفاق در فضای ورزشی فراهم شود.

سید حسن خمینی گفت: در حوزه ورزش از ورزش همگانی به ورزش قهرمانی می رسیم و از ورزش قهرمانی هم توسعه ورزش عمومی را خواهیم داشت که این امر مهم به عنوان یک تأثیر و تأثر متقابل در جامعه وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه امسال به دلیل در پیش بودن المپیک سالی مهم برای ورزش کشور است، گفت: المپیک از جهاتی از جام جهانی فوتبال هم مهم تر است و مهم ترین حادثه ای است که در دنیا اتفاق می افتد که خوشبختانه خانم ها و آقایان سهمیه خوبی در آن دارند و امیدواریم در این دوره رقابت ها که تفاوت های میلیمتری ممکن است منجر به از دست رفتن قهرمانی شود بتوانیم با توانمندی بالا حضور پیدا کنیم چرا که امروز ورزش علمی شده و فاصله میان قهرمانان اندک است.
یادگار امام همچنین توصیه کرد که از همین امروز برای المپیک جهار سال بعد تلاش کنیم.

سید حسن خمینی یادآور شد: زمانی در آسیا تصور نمی کردیم تیم والیبال ما جزو 5 تیم برتر باشد اما امروز با تیم دوم مان اول آسیا می شویم؛ در وزنه برداری، در دوره ای نهایت آمال و آرزوهای ما قهرمانی در آسیا بود و پس از آقای نصیری مدال نیاورده بودیم اما با یک کار خوب پیروزی ها دوباره فراهم شد و امروز نسل های جدید جای نسل های قدیم را پر کرده اند. در کشتی و نیز پارالمپیک در دوره طولانی مسئولیت آقای خسروی وفا دوران خوبی را شاهد بودیم.

وی تأکید کرد: اگر جامعه ای بخواهد نگاه به فردا داشته باشد و جوانان را از بزه دور کند و با افتخاراتی که کسب می کند جامعه ای با نشاط داشته باشد و مجبور نباشد با گناهانی که امروز شاهد هستیم مبارزه کند راهی ارزان تر از سرمایه گذاری در ورزش ندارد؛ ابتدا در حوزه قهرمانی و سپس عمومی و بلعکس، زیرا این دو عرصه در هم تأثیر متقابل دارند.

گودرزی: یکی از آرمان های امام خمینی (س) اعتلای نام اسلام و ایران اسلامی بود
وزیر ورزش و جوانان با تأکید بر اینکه جامعه ورزش کشور به تأسی از آرمان های امام خمینی (س) به دنبال سرافرازی و سربلندی کشور است، تعداد سهمیه های کسب شده برای المپیک و پارالمپیک 2016 توسط ورزشکاران کشورمان را تا این لحظه به ترتیب 47 و 87 نفر اعلام و ابراز امیدواری کرد که این سهمیه ها به 60 نفر در المپیک و 100 نفر در پارالمپیک برسد.

محمود گودرزی در دیدار با یادگار امام گفت: باعث افتخار جامعه ورزش است که هبستگی خود را با امام بزرگوار و آرمان هایی که امام عزیز ما در جهت تحققش تلاش ها کردند اعلام کرده و به تأسی از ایشان به دنبال سربلندی، سرافرازی و سعادت جامعه اسلامی هستند.

وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد: یکی از آرمان های امام خمینی (س) اعتلای نام اسلام و ایران اسلامی بود؛ که در این عرصه به نظر من ورزش یکی از مواردی است که واقعا می تواند این آرمان را محقق کند. هر مرتبه که پرچم جمهوری اسلامی ایران به اهتزار در می آید و سرود مقدس جمهوری اسلامی در عرصه های بین الملل طنین انداز می شود من فکر می کنم ما توانسته ایم روح امام را خشنود کنیم.

وی افزود: عنایت ویژه حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی به ورزش و جامعه ورزش و رهنمودهای ایشان همواره توانسته به ما کمک کند، روحیه بدهد و انرژی ای در ما ایجاد کند که ما را برای ایجاد یک فضای ارزشمند مثبت فرهنگی، اخلاقی و البته فنی و تکنیکی و پرقدرت کمک می کند.

گودرزی با تأکید بر اینکه جامعه ورزش همواره پیرو راستینی است و در جهت آرمان های امام راحل و فرمایشات مقام معظم رهبری حرکت می کند، ادامه داد: خوشبختانه در دولت یازدهم نگاه به ورزش صرفا سیاسی نیست؛ نگاه سلامت محور است. نگاه دولت نگاهی است که ورزش را به صورت متوازن با رشد منطقی دنبال می کند. در عرصه های قهرمانی و همچنین در عرصه های ورزش همگانی تلاش های مستمری انجام شده است.

وی افزود: امیدواریم توفیق داشته باشیم بتوانیم تا پایان این دولت سهمیه ها، ظرفیت ها و گرایش مردم به ورزش را افزایش کمی و کیفی بدهیم و فرهنگ جامعه را به سمت ورزش کردن برای داشتن جامعه ای با نشاط، سالم و سعادتمند تغییر دهیم. چون ورزش باعث افزایش نشاط در جامعه اسلامی می شوند همین افزایش نشاط امید را زنده می کند. امید در بین جوانان یکی از اولویت های اصلی است که باید به آن عنایت ویژه شود و هرچه ما در این رابطه سرمایه گذاری و کار کنیم ارزشمند است و به عنوان صدقه جاریه و باقیات صالحات برای ما باقی خواهد ماند.

وزیر ورزش و جوانان با یادآوری اینکه در آستانه بازی های المپیک 2016 قرار داریم، اظهار داشت: تا این لحظه ما توانسته ایم 47 سهمیه کسب کنیم. 87 سهمیه پارالمپیک نیز به دست آمده است. به نظر می رسد در پارالمپیک ما بتوانیم به عدد 100 برسیم و امیدواریم که با اتفاقاتی که در والیبال کشور ما می افتد سهمیه 47 نفر به حدود 60 برسد که این خودش رکورد جدیدی در تاریخ است. البته ارتباط مستقیم و معناداری بین کسب سهمیه و سهم مدال است که این باز از برکات نظام اسلامی ما توانستیم بین کشورهای دنیا بیاستیم و جوانان ما بتوانند با قدرت های بزرگ رقابت کنند. همان گونه که جوانان ما در عرصه های دیگر توانسته اند در میادین بین المللی ارزش آفرین و بسیار تأثیرگذار باشند.

وی تأکید کرد: البته منظورم از جوانان و ورزشکاران هر دو جنس دختران و پسران است. می دانید دختران نیز که المپیک لندن 7 سهمیه کسب کرده بودند؛ تا این لحظه برای المپیک برزیل 8 سهمیه کسب کردند که یک نفر افزایش پیدا کرده است.

گودرزی افزود: بر اساس گزارشاتی که من دارم سال 94 سال بسیار موفقی نسبت به سال 93 بوده و تعداد مدال های بین المللی کسب شده ما در مسابقات جهانی و بین المللی 2 برابر شده که عدد قابل توجهی است. جمعیتی که به ورزش می پرداختند در قبل از سال 92 یعنی در دولت های نهم و دهم از 10 درصد بالاتر نمی رفت در حالی که در حال حاضر بر اساس گزارشاتی که من گرفتم 21 درصد مردم جامعه ما به ورزش می پردازند و این تغییر رویکرد بسیار ارزشمند است.

وی ابراز امیدواری کرد: رسانه ها و گروه های مرجع بتوانند بر موفقیت های ورزش کشور صحه بگذارند تا نسل ما نسل سالمی باشد و از بیماری های اجتماعی و بیماری های جسمانی و روانی دور باشیم. من امیدوارم بتوانیم راه و خط امام را ادامه دهیم و آنچه مورد رضایت ایشان بوده در حوزه ورزش و جوانان را بتوانیم تداوم ببخشیم و استمرار داشته باشد.

محمود خسروی وفا نیز در این دیدار با بیان اینکه جای جای حسینیه جماران بوی شهدا را می دهد، اظهار داشت: دو یا سه روز مانده به پیروزی انقلاب اسلامی توفیق داشتم در مدرسه علوی پشت سر امام خمینی (س) نماز خواندم آنجا هم مثل الآن ضربان قلبم تند شده بود. کارتی از آن زمان دارم که جزو محافظین امام در مدرسه علوی بودم، به این کارت افتخار می کنم و با هیچ چیز در دنیا آن را عوض نمی کنم.

رئیس فدراسیون جانبازان و معلولان تأکید کرد: راه با امام بودن نزدیک بودن به امام نبود و بلکه در افق همراه و هم نگاه امام بودن است. عموم شهدا امام را ندیدند ولی به نفس اقتدار معنوی امام شهید شدند. نفس اقتدار معنوی امام هنوز حاکم است. خدا را شکر می کنیم که راه امام ادامه پیدا کرده و انقلاب اسلامی در مسیر آرمان هایی امام حرکت می کند.

همچنین محمد نصیری پیشکسوت وزنه برداری با یادآوری اینکه 4 دوره المپیک شرکت کرده و 34 دوره موفق به کسب مدال شده است، گفت: المپیک 1980 با جنگ افغانستان و شوروی همزمان شد و امام تحریم کردند و فرمودند چون با مسلمانان جنگ داشتند فرمودند نروید. اگر من می رفتم پنجمین المپیک می شد که تا به حال کسی در دنیا تجربه نکرده است. ولی در هر حال انقلاب مهمتر از این مسأله بود.
در حاشیه این دیدار تابلویی مزین به عکس مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خمینی در حال انجام ورزش باستانی توسط وزیر ورزش و جوانان به یادگار امام هدیه داده شد.

در این دیدار جمعی از معاونان، مدیران، پیشکسوتان و مدال آوران ورزش کشورمان و همچنین چند تن از رؤسای فدراسیون های ورزشی از جمله مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال، محمد پولادگر رئیس فدراسیون تکواندو و محمدرضا طالقانی رئیس سابق فدراسیون کشتی همراه وزیر ورزش و جوانان بودند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین