Saturday 20 April 2024| ۰۷: ۴۷ - شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۴۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸
موقعیت جغرافیایی اریتره باعث شده تا مردم آن در طول تاریخ تحت سلطه استعمارگران باشند .
اهداف رژیم صهیونیستی در شرق آفریقا/اهمیت استراتژیک اریتره در دریای سرخ

آستان-عبدالله عبادی- موقعیت جغرافیایی اریتره باعث شده تا مردم آن در طول تاریخ تحت سلطه استعمارگران باشند . این کشور در ناحیه جنوب شرقی با کشور جیبوتی هم مرز است و در منتهی الیه آن تنگه استراتژیک باب المندب قرار دارد که توسط دریای سرخ و خلیج عدن به اقیانوس هند متصل می شود.
 
اهمیت این کشور از نقطه نظر استراتژیکی با اهمیت دریای سرخ درهم آمیخته است ، کانال سوئز در شمال دریای سرخ واقع شده و همه کشورهای اطراف به وسیله این کانال به دریای مدیترانه و کشورهای اطراف این دریا مرتبط می شوند .بنابراین دریای سرخ برای کشورهای منطقه به منزله پلی است که به وسیله دریای مدیترانه ، غرب اروپا و افریقا را از طریق اقیانوس اطلس به اقیانوس هند در جنوب آسیا و شرق افریقا پیوند می دهد ، ممالک اطراف دریای مدیترانه برای سهولت و تسریع در امر صادرات و واردات خود باید از کانال سوئز عبور کنند و از طریق دریای سرخ از باب المندب و خلیج عدن بگذرند .

این عوامل باعث شده تا کشورهای استعمارگر همیشه با چشم طمع به این منطقه نگاه کنند ، در حقیقت تسلط بر اریتره ، مسلط شدن بر منطقه ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک دریای سرخ است که از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است . روزانه صدها کشتی حامل مواد گوناگون از جمله نفت و ناوهای بزرگ جنگی از این منطقه عبور می کنند. میل وافر استعمارگران به منظور بدست آوردن این سرزمین به دلیل موقعیت خاص آن و جزایر متعددی است که متعلق به آن می باشد و این کشور را به صورت یک دروازه مهم درآورده است .

یکی از رژیم هایی که موقعیت ژئوپلتیکی این سرزمین برای آن اهمیت زیادی دارد ، رژیم جعلی اسراییل است . این رژیم  در سالهای گذشته همواره در تلاش بود که در اریتره حضور فعال داشته  باشد که مهم ترین دلایل آن بدین قرار است :

1-مقابله با اسلام گرایی در بعضی از کشورها ی منطقه بویژه در سودان
2-مقابله با جنبشهای اسلامی در شمال افریقا
3- کنترل و حفاظت از خطوط کشتیرانی متعلق به این رژیم 
4- امکان حرکت کشتیها از بندر ایلات در دریای سرخ به سوی آبهای بین المللی از طریق دریای سرخ

آغاز روابط رژیم صهیونیستی و اریتره 

به گزارش آستان، به هنگام جنگ داخلی اتیوپی در دهه 1980 که در نهایت به اسقلال اریتره در اوایل دهه 1990 انجامید ، رژیم صهیونیستی با فروش سلاح و تجهیزات مدرن نقش مهمی در تسلیح دولت اتیوپی دربرابر  جبهه آزادیبخش اریتره داشت .با توجه  به تخاصم شدید بین اعراب و اسراییل در آن زمان و با توجه به این حدود 40 درصد از جمعیت اریتره را مسلمانان تشکیل می دهند ، در برابر حمایت اسراییل از اتیوپی ، اعراب نیز به حمایت از اریتره پرداختند و جنگ اریتره و اتیوپی به به نوعی جنگ اعراب و اسراییل نیز محسوب می شد .سکونت بخش زیادی از جمعیت مسلمان اریتره در اطراف دریای سرخ و حمایت اعراب از نیروهای اریتره باعث شده بود تا رژیم صهیونیستی جهت مبارزه با کشورهای عربی و جلوگیری از نفوذ آنان در اطراف دریای سرخ ،آموزش و تسلیح ارتش اتیوپی را در صدر برنامه های  خود قرار دهد .

استنباط اسراییل این بود که استقلال اریتره و حمایت کشورهای عرب از این دولت تازه تاسیس ، با توجه به اشرافیت اریتره بر تنگه باب المندب ممکن است در آینده دسترسی این کشور به آبهای اقیانوس هند را کاهش و در نهایت قطع کند .از اینرو با اعزام یکصد تن از کارشناسان نظامی خود به اتیوپی نقش مهمی در ارتقای دانش فنی  نظامیان این کشور داشت .تحت آموزشهای کماندوهای اسراییلی ارتش اتیوپی توانست بخش های زیادی از اراضی از دست داده را از نیروهای جبهه آزادیبخش اریتره بازستاند .

در اواسط دهه 1980 جبهه آزادی بخش خلق اریتره ، جبهه آزادی بخش اریتره را از میدان به در کرد و خود سکان مبارزه با اتیوپی را در دست گرفت و در نهایت توانست با یک جنگ فرسایشی ارتش اتیوپی را از خاک خود خارج و استقلال اریتره را در سال 1991 ، اعلام کند .

روابط سیاسی رژیم صهیونیستی و اریتره در سال 1993 زمانی آغاز شد که اسیاس افورکی رییس جمهور اریتره جهت مداوا عازم تل آویو شد . در حقیقت بعد از اطلاع سفیر آمریکا در اریتره از شرایط بدنی افورکی به وی پیشنهاد داد تا برای مداوا عازم تل آویو شود و جهت جلوگیری از تغیر نظر وی یک فروند هواپیمای آمریکایی را در اختیارش قرار داد .

به فاصله یک هفته بعد از بهبودی افورکی و مراجعت از تل آویو ، روابط دو کشور آغاز و اسراییل موفق شد تا اجازه حضور کارشناسان نظامی خود در جزیره استراتژیک داهلاک را  به دست آورد سپس موافقتنامه ای نظامی بین دو طرف امضا شد که بر اساس آن آموزش و تسلیح ارتش اریتره که در جریان جنگ با اتیوپی دچار مشکلات فراوانی شده بود ، بر عهده ارتش رژیم صهیونیستی قرار گرفت .ارتش اریتره به پشتوانه این توافق نامه توانست با حمایت و پشتیبانی کارشناسان موساد در سال 1996 جزایر حنیش را  از تصرف ارتش یمن خارج کند . اسراییل بعد از این موفقیت ارتش اریتره از مقامات این کشور درخواست کرد تا اجازه تاسیس پایگاه نظامی در جزیره فاتما نیز به آن داده شود که با موافقت افورکی به این مهم نایل شد .

با استقرار نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی در دوجزیره مهم تنگه باب المندب ، اسراییل توانست احاطه کاملی بر چگونگی ورود و خروج کشتیهای کشورهای عربی بویژه مصر ، سودان ، یمن و عربستان پیدا کند .از سوی دیگر نیروهای موساد با حضور در نوار مرزی مشترک با سودان ، بارها و بارها از طریق مرزهای اریتره وارد خاک این کشور شده و به انجام عملیاتهای مختلف اعم از جاسوسی ، ترور ، بمب گذاری و ... بر علیه دولت البشیر اقدام کنند .

اسیاس افورکی در اواسط دهه 1990  بطور رسمی به اراضی اشغالی سفر کرد و با شیون پرز نخست وزیر وقت اسراییل مذاکراتی را جهت همکاریهای سیاسی ، اقتصادی و نظامی  انجام داد ، این سفر با واکنش منفی اکثر کشورهای عربی از جمله عربستان مواجه شد ، افورکی در پاسخ به مواضع کشورهای عرب اظهار داشت : آنچه برای اریتره اهمیت دارد حفظ صلح و ثبات در منطقه دریای سرخ است و اریتره کشوری مستقل بوده و مستقل عمل می کند و هیچ کشوری حق دخالت در امور آن را ندارد .

در فوریه سال 2000 یک هیات سیاسی ، اقتصادی و نظامی اسراییل به سرپرستی سفیر آن در اتیوپی به اسمره پایتخت اریتره سفر کرد و با استقبال گرم افورکی روبرو شد ، مواقت نامه های فراوانی در این سفر به امضای مقامات دو طرف رسید ، بر اساس یکی از موافقتنامه های نظامی اریتره اجازه استفاده از پایگاههای نظامی در اسمره و نکالیا و سنهین را به اسراییل داد و متقابلا طرف اسراییلی متعهد شد کلیه سلاحها ، تجهیزات و آموزشهای مورد نیاز ارتش این کشور را تامین کند .

اهمیت نظامی اریتره برای رژیم صهیونیستی باعث شده تا این رژیم کمک های ویژه ای در زمینه های مختلف به اریتره اهدا کند که در ذیل به تعدادی از آنها اشاره می کنیم .

یکی از زمینه های حضور رژیم صهیونیستی در اریتره بخش کشاورزی می باشد ، از آنجاییکه اریتره از نظر دانش فنی و تکنولوژی در سطح بسیار پایینی قرار دارد و بطور مرتب درگیر خشکسالیهای طولانی مدت می باشد ، کارشناسان رژیم صهیونیستی نقش مهمی در پیشبرد برنامه های کشاورزی آن دارند .

به گزارش آستان، ساختن سد و ایجاد کانال برای رساندن آب به زمینهای کشاورزی و همچنین ایجاد و راه اندازی تاسیسات آبیاری قطره ای باعث شده تا کشاورزی این کشور بطور محسوس رونق بگیرد . یکی از مهم ترین پروژه های کشاورزی این کشور پروژه گاتلی gatli نام دارد ،گاتلی منطقه ای است در 72 کیلومتری اسمره ، حدود 100 هکتار از زمینها این منطقه که استفاده چندانی از آن نمی شد با اقدامات کارشناسان رژیم صهیونیستی به یکی از مهم ترین مراکز کشاورزی اریتره تبدیل شد 
علاوه بر کشاورزی کارشناسان رژیم صهیونیستی نفوذ فراوانی در سایر زمینه ها اعم از مواد غذایی ، کامپیوتر ، حمل و نقل ، ماشین آلات و ... دارند .

شرکت هوایی Arika یکی از شرکتهای هوایی رژیم صهیونیستی است که اخیرا دفتری در اسمره افتتاح و به انتقال مسافران اریتره ای پرداخته است . افرایم سنه از مسئولان این شرکت با سفر به اسمره قرارداد فی مابین این شرکت و شرکت هوایی اریتره را امضا کرد .

بر اساس این قرارداد این شرکت متعهد شد تا مسافران اریتره ای را به اسراییل و سایر کشورهای شرق افریقا انتقال دهد .

دیگر شرکت صهیونیستی که اخیرا با دولت اریتره قرار داد امضا کرده ، شرکت صهیونیستی البیت سیستم می باشد که در زمینه فروش و تعمیر تجهیزات نظامی تخصص دارد . بر اساس موافقتنامه ای که بین مقامات این شرکت و مقامات وزارت دفاع اریتره منعقد شد ، شرکت اسراییلی موظف شد تا سیستم راداری هواپیماهای میگ 29 اریتره را که در اواخر دهه 1990 از روسیه خریداری شده است را بروز رسانی کند .

در سال 2012 و به دنبال افزایش حضور جمهوری اسلامی ایران در منطقه شاخ و شمال افریقا و بعد از عبور رزم ناو ارتش جمهوری اسلامی از دریای سرخ و کانال سوئز ، رژیم صهیونیستی که به شدت از ناحیه جمهوری اسلامی احساس خطر  می کرد با یک قرار داد چند میلیون دلاری اجازه تاسیس یک پایگاه هوایی نظامی در جزیره داهلاک و یک پایگاه استراق سمع در جزیره مصوع را از دولت اریتره به دست آورد تا به خیال خام خود بتواند مانع از حضور کشتیهای جنگی ایران در این منطقه استراتژیک شود.




نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
ناصر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
0
به نظر می رسه اسراییل خیلی بیشتر از ما برای افریقا ارزش قایل شده پس سردمداران وزارت خارجه باید فکری برای این موضوع بکنند
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین