Friday 26 April 2024| ۰۳: ۱۳ - جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۱
دکتر روحانی در آئین سالگرد ارتحال حضرت امام(س):
به انقلاب اسلامی و انقلابی بودن ملت ایران افتخار می کنیم/ نظام متحد است؛ دشمنان آرزوی اختلاف میان قوا و رهبری را به گور می برند.
انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی و ولایت فقیه، سه یادگار بزرگ حضرت امام خمینی (ره) است/ ملت ایران در حفظ آرمان ها و اهداف امام متحد، همصدا و مصمم است

رییس جمهوری در آئین بیست و هفتمین سالگرد ارتحال جانسوز امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، "انقلاب اسلامی"، "جمهوری اسلامی" و " رهبری و ولایت فقیه " را سه یادگار بزرگ حضرت امام خمینی (ره) برای کشور دانست و تاکید کرد که ملت ایران در دفاع از استحکام این سه یادگار و حفظ آرمان ها و اهداف امام، متحد، همصدا و مصمم است.

به گزارش آستان،حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی که پنجشنبه شب و در جمع هزاران نفر از عاشقان و دوستداران حضرت امام خمینی (ره) در مرقد آن امام راحل صحبت می کرد، با تاکید بر اینکه "همه باید از انقلاب اسلامی به عنوان یادگار امام حراست کنیم"، اظهارداشت: ما به انقلاب اسلامی و انقلابی بودن ملت ایران افتخار می کنیم و برای حراست از آن و تداوم مسیر تکاملی این انقلاب از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

دکتر روحانی در تبیین "جمهوری اسلامی" به عنوان دومین یادگار حضرت امام (ره) گفت: امام در کنار این انقلاب، نظام جمهوری اسلامی را طراحی کرد که می تواند الگویی موفق برای سایر کشورها و جهان اسلام باشد.

رییس جمهوری افزود: امام در این نظام سازی در کنار اسلامیت بر جمهوریت تکیه کرد و تاکید نمود که نظام ما "جمهوری اسلامی" است و در همین چارچوب و در نخستین سال انقلاب، ۵ بار انتخابات برگزار شد و در سالهای آتی نیز، این حضور و مشارکت پررنگ مردم در انتخابات و نقش آفرینی آنان در مدیریت و حاکمیت ملی، حتی زیر بمباران ها رژیم بعثی متوقف نشد.

دکتر روحانی در تشریح سومین یادگار امام (ره) برای ملت ایران، اظهارداشت: با برنامه ریزی و تمهیدات امام، مجلس خبرگان رهبری توانست حضرت آیت الله خامنه ای را به عنوان رهبر انقلاب اسلامی در فاصله زمانی بسیار کوتاه برگزیند و مردم را در آن شرایط دشوار شادمان سازد.
رییس جمهوری گفت: این راه و مسیر را امام برای ما مشخص و هموار کرد و "رهبری و ولایت فقیه" سومین میراث گرانقدر حضرت امام است.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه با هدایت ها و رهنمودهای حضرت آیت الله خامنه ای، همه قوا همراه و همگام هستند و فاصله ای میان قوا و رهبری نیست، تصریح کرد: دشمنان ایران اسلامی این آرزو را به گور می برند که میان قوا و رهبری فاصله ای ایجاد شود.

رییس جمهوری، با گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی(ره) گفت: اجتماع پر شور مردم در کنار مرقد مطهر امام راحل بزرگوار به معنای پیوند مستحکم امام و امت است.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه در طول ٢٧ سال گذشته از ارتحال امام خمینی (ره) عشق و پیروی مردم از راه امام روز به روز بیشتر شده است، اظهار داشت: امام بزرگوار در آن دوران سیاه و خفقان تاریخی در ایران که نه احترامی به آیات قرآن و موازین و فرهنگ اسلامی از سوی حاکمان دیده می شد و نه گوش شنوایی نسبت به خواست و اراده مردم وجود داشت، به پا خاست و در برابر همه مستکبران جهان ایستاد.

دکتر روحانی با بیان اینکه مستکبران جهان و بویژه آمریکا در آن مقطع، ایران بزرگ را جزو حاکمیت و سرزمین خود می دیدند، افزود: این تغییر حاکمیت از لحاظ فرهنگی و سیاسی برای مردم ما قابل تحمل نبود.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در آن مقطع از تاریخ از سویی چنین باوری را در اذهان مردم رواج داده بودند که نظام پادشاهی ابدی و غیر قابل تغییر است و از سوی دیگر مستکبران، جهان را به شرق و غرب تقسیم کرده بودند و نجات از سلطه غرب، به معنای پذیرش سلطه شرق بود.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه مستکبران در جهان چنین شایع کرده بودند که دوران حاکمیت ایمان و دین به سر آمده و هیچ کس نمی تواند با مبانی اسلام و قرآن حاکمیت سیاسی جامعه را بر عهده بگیرد، گفت: امام عزیز و بزرگوار ما همانند ابراهیم خلیل(ع) بر علیه مستکبران به پا خاست و به تنهایی یک ملت و امت بود.

رییس جمهوری، امام خمینی (ره) را مظهر ایمان مردم و آرمان یک ملت برشمرد و ادامه داد: در آن دورانی که کمتر کسی باور می کرد با یک نهضت و قیام بتوان یک رژیم قدرتمند را سرنگون کرد، امام راحل از ابتدا به حقانیت و پیروزی راهش مطمئن بود و از هیچ شخص و قدرتی هراسی به دل راه نداد و با شهامت، شجاعت و قدرت در این مسیر حرکت کرد.

دکتر روحانی ادامه داد: امام خمینی (ره) به عنوان یک فقیه عالی مقام، فیلسوف بلند مرتبه و آگاه به زمانه توانست در آن دوران علیه خودکامگی و استبداد رژیم ایستادگی کند و مرجعیت، علم، فقه و فلسفه و جایگاه او به عنوان معلم اخلاق در حوزه علمیه و وجود یاوران و شاگردان امام در کنار ایشان بود که در نهایت منجر به تببین نظریه انقلاب و اجرای آن شد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه باور و توکل امام خمینی(ره) به لطف خدا و اعتمادش به مردم بود، اظهار داشت: ملت ایران به عنوان سرمایه عظیم و بزرگ اجتماعی همواره الفت و نزدیکی صمیمی با امام راحل و پس از ایشان با علما، روحانیت و اندیشمندان دینی داشته اند.

رییس جمهوری سرمایه معنوی و ایمان مردم، سرمایه اجتماعی و اعتماد به مردم و علم و دانش امام به مسائل جهان و علوم دینی و اسلامی را موجب پیروزی انقلاب برشمرد و افزود: امام خمینی(ره) با روش و شیوه منحصر به فرد خود که گاه با سکوت و گاه با فریاد و گاه با دعوت مردم به نهضت و قیام همراه بود؛ انقلابی ترین و اخلاقی ترین مسیر را برای هدایت مردم به آرمان هایی که متعلق به ملت ایران بود، برگزید و توانست از طریق تسخیر قلوب مردم پیروز شود.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه هیچ رهبری در انقلاب های جهان به اندازه امام خمینی (ره) مورد عشق و علاقه مردم نبود، گفت: امام عزیز و بزرگوار ما بر قلب مردم حاکم بود و به عنوان روح یک ملت و امت توانست انقلابی عظیم را به مقصد برساند.

رییس جمهوری ادامه داد: جاذبه امام خمینی(ره) در مسیر انقلاب این بود که توانست آحاد ملت را به خود جذب کند و برای رسیدن به پیروزی حمام خون به راه نیانداخت.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: