Tuesday 23 April 2024| ۱۲: ۵۲ - سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸
قانون برنامه یک قانون میان مدت است که باید بر اساس این قانون بدانیم که چه مسیری را طی کرده و به چه سمت و سویی باید حرکت کنیم و در هر پله از این پنج سال بدانیم که چه موضوعی را باید پیش ببریم.
تعدادی از نمایندگان پس از گزارش وزیر کشور در جلسه علنی امروز از شرایط آسیب‌های اجتماعی طی سخنانی نظرات خود را درباره این گزارش اعلام کردند.

به گزارش آستان، محمدحسین فرهنگی، منتخب تبریز طی سخنانی در این‌باره، اظهار کرد: قانون برنامه یک قانون میان مدت است که باید بر اساس این قانون بدانیم که چه مسیری را طی کرده و به چه سمت و سویی باید حرکت کنیم و در هر پله از این پنج سال بدانیم که چه موضوعی را باید پیش ببریم.

وی افزود: ما در قانون برنامه معمولاً به نکته‌ای توجه نمی‌کنیم که باید در قوانین برنامه به آن توجه شود یعنی برنامه‌محور بودن و ذکر زمان‌بندی و عملیات‌های اجرایی به جای کلی‌گویی و همه کمیسیون‌ها باید در جریان بررسی لایحه برنامه به شئون تدیون و تصویب برنامه پنج‌ساله توجه کنند.

فرهنگی با اشاره به گزارش وزیر کشور در مورد ‌آسیب‌های اجتماعی، گفت: وضعیت زندان‌های کشور وضعیت نگران‌کننده‌ای است و بسیاری از زندانیان بر اساس گزارشی که من از زندان تبریز دریافت کرده‌ام برای قرار مجرمیت از سوی قاضی در زندان هستند که این ظلم به این افراد است که باید هرچه سریع‌تر در قوانین برنامه برای پیشگیری از این سطح از جرم و دادگاه پیش‌بینی‌های لازم صورت گیرد.

وی در پایان گفت: نگاه کلی در برنامه‌های پنج‌ساله بی‌حاصل و بدون تأثیر است و باید از کلی‌گویی به سمت جزئی‌گویی و برنامه‌های اجرایی و عملیاتی با زمان‌بندی مدون حرکت کنیم.

لاهوتی نماینده لنگرود نیز در ادامه اظهارنظر در خصوص گزارش وزیر کشور در جلسه علنی امروز، گفت: بر اساس گزارش وزیر 11 میلیون حاشیه‌نشینی در شهرهای کشور وجود دارد که گذشته از معضلات اقتصادی،‌ بی‌توجهی به وضع قوانین تقسیمات کشوری از علل این اتفاق است و دولت باید بگوید که اگر این قانون اشکال دارد آن را در مجلس اصلاح کنیم و اگر اشکال ندارد چرا آن را اجرا نمی‌کند.

وی ادامه داد: بحث دیگری که در گزارش وزیر دیده می‌شد، بیکاری بود. در شرایطی که ما حجم بالایی از قاچاق را در کشور داریم، بیکاری بی‌معناست چرا که با مقابله درست با قاچاق و با توجه به هزینه بالای قاچاق در کشور منابعی مطلوبی برای ایجاد اشتغال حاصل می‌شود. همچنین 15 میلیون پرونده قضایی نیز به شدت نگران‌کننده است و چرا ما باید سالانه در کشور 500 هزار نفر زندانی داشته باشیم؟

لاهوتی در بخش پایانی صحبتهای خود از آمار طلاق به نسبت یک طلاق در برابر هر دو ازدواج در کشور یاد کرد و تصریح کرد: بر اساس آمار کلی از هر پنج ازدواج یک ازدواج منجر به طلاق می شود و در برخی مناطق نیز این آمار بسیار نگران‌کننده‌تر است که مولفه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی در آن دیده می‌شود.

گودرزی، نماینده بروجرد سخنران دیگر مجلس در مورد گزارش آسیب‌های اجتماعی وزیر بود که در این‌باره گفت: دولت‌ها در سیاست‌های خود وحدت رویه ندارند و به رشد متوازن توجه نمی‌کنند. همچنین ما در قوانین‌مان برای تولیدات فرهنگی مفید که از دغدغه‌های رهبر است صراحت عملیاتی نداریم و توجه به بنیان خانواده نیز که ریشه اصلی آسیب‌های اجتماعی است در همه شئون کشور مورد غفلت است.

وی افزود: زن در خانه به عنوان یکی از اصلی‌ترین ستون‌های بنیان خانواده مورد توجه قرار نمی‌گیرد و امروز شأن خانه‌داری مورد توجه نیست در حالی که هیچ شأن و منزلتی بالاتر از خانه‌داری در فرهنگ اسلامی وجود ندارد اما به عنوان یک بیکار به او نگاه می‌شود و از هیچ‌گونه حمایت اجتماعی برخوردار نیست.

نماینده بروجرد افزود: ما در آموزش و پرورش بر اساس چه متن و کتابی به فرزندان خود آموزش می‌دهیم که مسئولیت‌های اجتماعی آینده خود را بدانند و وظیفه پدری، مادری و فرزندی را در تربیت آموزش و پرورش فراموش کرده‌اند؟

وی با اشاره به معضل بیکاری به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی در کشور، گفت: رفع مشکل بیکاری نیازمند نظارت و هدایت مستمر است. ما باید توجه کنیم که بر تسهیلات اعطایی باید نظارت شود تا به دست مصرف‌کننده اصلی آن و کارآفرین توانمند بیفتد و دلالان از تسهیلات بانکی به جای جامعه بیکاران سود نبرند.

منبع:ایسنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین