Tuesday 16 April 2024| ۱۶: ۲۲ - سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵
در جریان انتخابات خبرگان، برخی اظهاراتی را مطرح کردند و از «لیست انگلیسی» و «لیست ضد انگلیسی» سخن به میان آوردند. شأن و منزلت مجلس خبرگان این است که در جریانات سیاسی «کوتاه‌قد» وارد نشود زیرا مجلسی فرا سیاسی و فراجناحی است
باهنر گفت: اعضای لیست اصولگرایان در حالی رای نیاوردند که آرایشان دو برابر انتخابات قبل شده بود.

به گزارش آستان وی گفت: اینکه بگوییم در انتخابات هیئت‌رئیسه خبرگان رقابتی بین انگلیس، امریکا و ایران در جریان بود یک تفسیر بسیار غلط است و باید آن را صد در صد محکوم کرد.

 اهم سخنان وي در گفتگو با تسنیم، از اين قرار است:

** در تهران نفر اول حدود 1 میلیون و 500 هزار رأی، نفر سی‌ام 1 میلیون و 300 هزار رأی و نفر سی و یکم که نفر اول لیست اصولگرایان بود 1 میلیون و 400 هزار رأی آورد و درنهایت نفر شصتم، 670 هزار رأی آورد. يعني یک میلیون نفر به لیست امید و 670 هزار نفر نیز به لیست اصولگرایان در تهران رأی دادند و این رخداد نیز یک گام روبه‌جلوی دیگر برای ما بود.


** تعداد زیادی از کاندیداهایی که در این دوره موفق به کسب اکثریت آرا نشدند، در دوره قبل نیمی از آرای این دوره را کسب کرده و به مجلس راه پیداکرده بودند. درواقع به لحاظ کمیت، رأی این افراد نسبت به دوره گذشته دو برابر شده بود. به‌عنوان‌مثال خانمها رهبر و افتخاری و آقای بذرپاش و برخی دیگر بیش از دو برابر دوره قبل مجلس رأی آوردند اما انتخاب نشدند و این نشان‌دهنده آن است که مردم به‌صورت لیستی رأی دادند.


**آقای عارف فرد محترمی است اما 103 رأیی که در انتخابات هیئت‌رئیسه موقت مجلس کسب کرد، قطعی بود و نمی‌توانست آن را به 104 رأی افزایش دهد. آقای عارف در مرحله دوم انتخابات بی‌نهایت تلاش کرد و بنده رصد می‌کردم  و شاهد بودم که ایشان بعضاً روزی 1500 کیلومتر در جاده سفر می‌کرد و واقعاً همت بالایی گذاشت و حتی بعد از انتخابات نیز با بسیاری از نمایندگان به‌صورت تک‌به‌تک تلفنی صحبت کرد. اگر در این میان برخی ادعا می‌کنند که «ما کوتاه آمدیم و می‌توانستیم 120 رأی جمع کنیم» صحیح نیست و این‌گونه نبود زیرا اگر می‌توانستند 103 رأی را به 104 رأی برسانند قطعاً کوتاه نمی‌آمدند و لازم هم نبود که کوتاه بیایند.


**برخی انتقاد داشتند چرا بعضي افراد علی‌رغم آنکه از لیست امید بالا آمده‌اند اما در انتخابات هیئت‌رئیسه رأی ندادند. پاسخ روشن است؛  آنها به لیست امید اعتقادی نداشتند و مواضع آن را تأیید نکردند و تنها از نردبان امید بالا رفتند.


**  تکلیف 103 رأی آقای عارف که مشخص است.  130 رأی آقای لاریجانی نیز مربوط به اصولگرایان و حدود 30 تا 40 رأی نیز مربوط به مستقلین بود که مجموع آن به 170 رأی رسید.


** در جریان انتخابات خبرگان، برخی اظهاراتی را مطرح کردند و از «لیست انگلیسی» و «لیست ضد انگلیسی» سخن به میان آوردند. شأن و منزلت مجلس خبرگان این است که در جریانات سیاسی «کوتاه‌قد» وارد نشود زیرا مجلسی فرا سیاسی و فراجناحی است که از شأن و اختیارات بالایی برخوردار است. مجلس خبرگان را نباید «جناح مالی» کرد. دامن زدن به این قضیه سودی نداشت، زیرا هر شخصی که صلاحیتش برای خبرگان و مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان تأیید شده باشد در واقع فردی صالح برای انتخاب شدن است.


** حضرت آیت‌الله جنتی شخصی بزرگوار، قاطع، خدوم و جزو «هیئت‌ امنای اداره‌کننده انقلاب» بوده و هست. از طرفی حضرت آیت‌الله امینی نور چشم ما هستند و بر سر ما جای دارند. حضرت آیت‌الله شاهرودی نیز سالها به این نظام خدمت کرده‌اند البته در این میان ممکن است برخی دارای نقاط ضعفی باشند و برخی دیگر دارای نقاط قوت بیشتری باشند. بنابراین اینکه بگوییم در انتخابات هیئت‌رئیسه خبرگان رقابتی بین انگلیس، امریکا و ایران در جریان بود یک تفسیر بسیار غلط است و باید آن را صد در صد محکوم کرد.


**رقبای آیت‌الله جنتی خوب بودند، ایشان خودشان نیز انسان خوبی است و با رأی بسیار بالایی انتخاب شد. اگر هم فرض کنیم فرد دیگری به‌ غیر از حضرات آیات جنتی، امینی و شاهرودی رأی می‌آورد، آیا باید در آن زمان ادعا می‌کردیم که انگلیسی‌ها رأی آوردند؟ معتقدم هیچ‌گاه نباید چنین سخنانی را بیان کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین