Thursday 25 April 2024| ۲۲: ۳۳ - پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰
به گفته مجری طرح، در دوره گذشته شادکامی ایرانیان صرفاً بایک گویه سنجیده شده بود، که طبق برنامه در دوره حاضر این شاخص با استفاده از پرسشنامه استاندارد سنجش شادکامی اکسفورد مورد ارزیابی قرار گرفت.
رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی نتایج اولیه طرح سنجش میزان شادکامی مردم ایران را اعلام کرد.

به گزارش آستان ،رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا در این باره اظهار کرد: نتایج اولیه طرح سنجش میزان شادکامی مردم ایران در میان ساکنان شهرها و روستاهای  5 استان خراسان جنوبی و شمالی، لرستان، چهارمحال بختیاری و اردبیل نشان داد که میانگین (انحراف معیار) نمره شادکامی مردم این استان‌ها (0.53) 06. 4 از حداکثر نمره 6 است (زنان (0.53) 04. 4، مردان (0.52) 09. 4). این میزان در  شهرها (0.54) 06. 4 و در میان روستاییان (0.51)07. 4 بوده است.

منتظری ادامه داد: طرح سنجش شادکامی مردم ایران هم اکنون در سراسر کشور در حال اجرا است. 

به گفته مجری طرح، در دوره گذشته شادکامی ایرانیان صرفاً بایک گویه سنجیده شده بود، که طبق برنامه در دوره حاضر این شاخص با استفاده از پرسشنامه استاندارد سنجش شادکامی اکسفورد مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در دوره گذشته شاخص شادکامی صرفاً در بین ساکنین شهرها مورد سنجش قرارگرفته بود که در این دوره ساکنان روستاها نیز برای تعیین سطح شادکامی مورد ارزیابی قرارگرفتند.

طبق این گزارش، طرح سنجش شادکامی مردم ایران  از جمله طرح‌های دوره‌ای پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی است که هر چند سال یک بار به اجرا درمی‌آید. این پژوهشكده  در پی تحقق بخشي از وظايف جهاد دانشگاهي مندرج در اساسنامه مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی و نيز كمک به رفع نيازهای پژوهشی- آموزشی كشور در زمينه علوم بهداشتی و گرايش‌هاي وابسته در راستای گسترش دانش بومی درباره سلامت همگانی از سال 1379 آغاز به فعالیت کرده و تمركز اصلی پژوهش‌های آن بر تأمين اطلاعات مورد نياز جهت اصلاح نظام سلامت و ارتقای سطح سلامت مردم است.

پژوهشکده علوم بهداشتی از آغاز تا کنون انجام ده‌ها طرح بزرگ پژوهشی را در کارنامه خود دارد که انجام طرح سنجش سواد سلامت بزرگسالان ایرانی ساکن شهرهای ایران (به سفارش دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) در سال گذشته  و نیز اجرای طرح سنجش میزان  تمایل به فرزندآوری در مردم ایران (به سفارش دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت یاد شده) در سال جاری از جمله فعالیت‌های تحقیقاتی این پژوهشکده است.

این پژوهشکده در سال 1388 تحت عنوان «مركز تحقيقات بهداشت مادر و كودک» به سامانه ارزشيابي معاونت پژوهشي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي وارد شده و در سال 1391 به «مركز تحقيقات سنجش سلامت» تغییر عنوان داده و بر اساس ارزشیابی‌های صورت گرفته هر ساله رتبه‌های ممتاز و قابل توجهی را در میان مراکز مشابه کسب کرده است.

نتایج نهایی طرح سنجش میزان شادکامی مردم ایران به زودی در اختیار پژوهشگران و مسئولان قرار خواهد گرفت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: