Thursday 25 April 2024| ۰۹: ۲۱ - پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۶
استاد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مطرح کرد؛
سرطان رکتوم سومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان ها در جهان شناخته شده است.در حالیکه این سرطان قابل پیشگیری و هم در مراحل ابتدایی قابل درمان است ولی به دلیل تشخیص دیرهنگام این سرطان افراد زیادی را به کام مرگ می کشاند.
سرطان سومین عامل مرگ و میر در جهان/تاکید جوامع بین المللی و سازمان بهداشت جهانی بر انجام غربالگری
انواع سرطان ها بیش از 7 میلیون مرگ و میر را سالانه در جهان رقم می زند.در حالیکه بسیاری از سرطان ها قابل پیشگیری هستند .امروزه با اقدامات درمانی طول عمر بیماران سرطانی افزایش یافته است.اگر روند بیماری بر همین اساس باشد در سال های آینده سرطان ها بیش از بیماری های قلبی و عروقی باعث مرگ و میر انسان ها می شوند.

دکتر محمدرضا زالی مدرس دانشگاه و متخصص داخلی در گفت وگو با خبرنگار آستان گفت:در میان سرطان ها پنج سرطان مهم وجود دارد که بیشترین مرگ و میر را به خود اختصاص می دهد.سرطان سینه،ریه،کولون و رکتوم،معده و کبد از خطرناک ترین سرطان هایی است که آمار تلفات شان بالا است.

این استاد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه بیان کرد:اقدامات پیشگیرانه و غربالگری تا کنون توانسته موجب کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان ها شود.از این رو در برنامه غربالگری سعی بر این است که سرطان در همان مرحال ابتدایی و اولیه قابل درمان شود همچنین تلاش بر این است تا درمان های موثر و مفید نیز شناسایی شود.

دکتر زالی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه دیگر در زمینه تغییر در الگوهای رفتاری افزود:تغییر در الگوهای رفتاری و عوامل محیطی به عنوان عوامل خطر در بروز سرطان ها دخیل است.در حالیکه مطالعات نشان می دهد 50 درصد انواع سرطان ها قابل پیشگیری است.

این متخصص داخلی تاکید کرد:وزارت بهداشت برای مبارزه با انواع سرطان ها از عوامل پیشگیری و غربالگری استفاده می کند.ماموگرافی،قطع استعمال دخانیات برای سرطان ریه،انجام معاینات مدون برای سرطان رحم،آزمایشات دوره ای psa برای پروستات،انجام کولونوسکوپی برای تشخیص زودهنگام سرطان کولون و رکتوم در دستور کار پزشکان قرار داده شده است تا به محض مشاهده نخستین علائم اقدامات درمانی لازم صورت گیرد.

وی بیان کرد:درست است که اقدامات ذکر شده در کاهش مرگ و میر و افزایش طول عمر بیماران سرطانی نقش مهمی ایفا کرده است ولی در میان این سرطان ها بیش از همه سرطان کولون و رکتوم به دلیل شناخت جامعه پزشکی از فیزیوپاتولوژی بیماری،اقدامات تشخیص و شناسایی ضایعات قبل از بروز سرطان توانسته در کاهش مرگ و میر تاثیرگذار باشد.

دکتر زالی در ادامه به آستان گفت:سرطان کولون و رکتوم سومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان ها در جهان شناخته شده است.در حالیکه این سرطان هم قابل پیشگیری و هم در مراحل ابتدایی قابل درمان است ولی متاسفانه به دلیل تشخیص دیرهنگام این سرطان افراد زیادی را به کام مرگ می کشاند.

به گفته این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی؛غربالگری سرطان رکتوم و کولون از سوی تمامی جوامع علمی و بین المللی و سازمان بهداشت جهانی مورد تایید و تاکید قرار گرفته است.در این رابطه بیش از یک میلیون نفر از افراد در جهان دچار این سرطان هستند.

دکتر زالی با اشاره به هزینه های درمانی سومین سرطان خطرناک جهان که آمار بالایی مرگ و میر را به خود اختصاص می دهد افزود:هزینه غربالگری این نوع سرطان از برنامه غربالگری سرطان سینه نیز پایین تر است در ضمن علاوه بر مقرون به صرفه بودن زودتر قابل درمان است اما متاسفانه بیماران مبتلا به این سرطان زمانی مراجعه می کنند و در روند درمان قرار می گیرند که بیماری در مرحله حاد قرار گرفته است.

وی با توصیه به پزشکان و متخصصان ادامه داد:لذا متخصصان نباید فرصت را از دست بدهند و با عدم اجرای غربالگری شاهد بروز سرطان در بیماران خواهیم بود که از نظر حقوقی هم امروزه فرض اغلب پزشکان این است که انجام غربالگری جان عده زیادی از بیماران یک جامعه را نجات می دهد.از این رو انجام غربالگری به موقع نه تنها هزینه ای ناشی از درمان سرطان را کاهش می دهد بلکه آمار مرگ و میر ناشی از سرطان را هم کاهش می دهد.
منبع:آستان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: