Saturday 20 April 2024| ۱۹: ۲۶ - شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۹۹۰
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵
وی همچنین عنوان کرد: در حال حاضر نه تنها شاهد کاهش پناهندگی نیستیم بلکه شاهد روند رو به رشد آن در منطقه بوده ایم به همین دلیل جامعه جهانی باید در جهت حل مشکلات و ناامنی های برخی از کشورها اقدامات لازم را به عمل آورد.
معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور ضمن بیان اینکه در حال حاضر به علت ناامنی‌های منطقه با توسعه پناهندگی روبرو هستیم، گفت: سال گذشته 753 هزار نفر از کسانی را که از مرزهای غیرمجاز وارد کشور شده بودند به کشورهایشان عودت داده‌ایم.

به گزارش آستان به نقل از ایسنا، ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور امروز در نشست مشترک با کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان که در محل وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران سه نوع هزینه را در رابطه با پناهندگان و مهاجرت‌ها داشته و دارد.

وی در این خصوص تصریح کرد: ایران یکی از بزرگترین جمعیت پناهنده را با طولانی‌ترین مدت قریب به 4 دهه در کشور دارد که این جمعیت زیاد هزینه‌های زیادی را نیز هم برای جمهوری اسلامی ایران به دنبال داشته‌اند.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور ادامه داد: ایران در حد توان در بازسازی و کمک به امنیت و توسعه افغانستان تلاش کرده که این مساله نیز یکی از هزینه‌های پناهندگان بر جمهوری اسلامی بوده است.

ذوالفقاری ادامه داد: همچنین ایران تلاش بسیار سنگینی را در جلوگیری از مهاجرت‌های غیرقانونی پناهندگان به دیگر کشورها به خصوص به اروپا داشته است.

وی ادامه داد:‌  سال گذشته 753 هزار نفر فقط از مرزهای غیرمجاز وارد کشور شده‌اند که آن‌ها را به کشورهایشان عودت داده‌ایم که این امر نیز هزینه‌های زیادی را متحمل جمهوری اسلامی ایران کرده است.

ناامنی و مشکلات معیشتی مهم‌ترین علل پناهندگی

ذوالفقاری در ادامه اساسی‌ترین کار برای حل مشکل پناهندگان را انجام مسئولیت جامعه جهانی در راستای از بین بردن فقر و مشکلات معیشتی این افراد دانست و گفت: ناامنی و مشکلات ناشی از معیشت از مهم‌ترین علل پناهندگی هستند و در حال حاضر به علت ناامنی‌های منطقه با توسعه ناامنی و افزایش پناهندگی روبرو شده‌ایم.

وی همچنین عنوان کرد: در حال حاضر نه تنها شاهد کاهش پناهندگی نیستیم بلکه شاهد روند رو به رشد آن در منطقه بوده ایم به همین دلیل جامعه جهانی باید در جهت حل مشکلات و ناامنی های برخی از کشورها اقدامات لازم را به عمل آورد.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور گفت: تا زمانی که وضعیت افغانستان بهبود پیدا نکند و امنیت در این کشور برقرار نشود هیچگاه شاهد بازگشت داوطلبانه آنان به کشورشان نخواهیم بود. به همین دلیل نیاز است تا جامعه جهانی در جهت بهبود وضعیت معیشتی و توسعه افغانستان اقدام کند.

وی همچنین ضمن بیان آنکه نیاز است برای حل مشکل برخی پناهندگان سهمیه‌ای در نظر گرفته شود، تصریح کرد: نیاز است برای حل مشکل برخی پناهندگان از سوی جامعه جهانی سهمیه‌ای در نظر گرفته شود تا امکان اسکان آن‌ها در کشور های دیگر فراهم شود و شاهد حل مشکلات آنان باشیم.

ذوالفقاری در ادامه خواستار کمک جامعه بین المللی به ایران در راستای ارائه خدمات بهداشتی، آموزشی و غیره به پناهندگان شد و گفت: هر دانش آموز افغان و عراقی که در ایران تحصیل می کند سالانه دو میلیون تومان سرانه آموزشی در آموزش و پرورش دارد؛ این در حالی است که اعتبارات کمی برای این مساله در نظر گرفته شده است. به همین دلیل خواهان آن هستیم که جامعه جهانی به این مسائل دقت کافی داشته باشد.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور همچنین ضمن اشاره به سفر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان به جمهوری اسلامی اظهار کرد: ایشان پس از انتصاب، اولین سفرش را به ایران انجام داده است و امیدواریم این سفر مقدمه ای باشد برای حل مشکلات منطقه در زمینه پناهندگان.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین