Saturday 20 April 2024| ۰۱: ۵۵ - شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۵۰۵۴
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲
عضو سابق ناظر مجلس در شورای حقوق و دستمزد، اشاره کرد:‌ در سال 93،‌دولت تعرفه‌های درمانی را تا 400 درصد افزایش داد و این باعث شد به شدت حقوق پزشکان بالا رود. در فیش‌های حقوقی این افراد وجود دارد فردی که پیمانی است تازه تخصص گرفته و جوهر مدرکش هنوز خشک نشده 700 میلیون تومان کارانه گرفته است.
عضو سابق ناظر مجلس در شورای حقوق و دستمزد گفت: دو ماه پیش در نشستی تبعیض‌ها در فیش‌های حقوقی پزشکان را به آقای نوبخت گفتم، ایشان جواب داد مثل لانه زنبور است اگر دست بزنیم به هم می‌خورد.
به گزارش آستان، موسی‌الرضا ثروتی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس،‌در رابطه با وجود فیش‌های حقوقی چند صد میلیونی در وزارت بهداشت،‌گفت: در سال 83 در مجلس هفتم پرستاران،‌معلمان و بازنشستگان جلوی مجلس تجمع می‌کردند که نظام هماهنگ حقوق اجرا شود. مجلس هفتم مصوبه‌ای داشت که دولت هشتم را موظف به ارائه لایحه نظام هماهنگ پرداخت حقوق کارکنان کرد.

وی با اشاره به اینکه در آن زمان پرستاران مرتب نسبت به حقوقشان تجمع می‌کردند، گفت:‌ دولت هشتم لایحه را ارائه نکرد و دولت نهم اجازه آن را داد اما 2 سال طول کشید تا قانون مدیریت خدمات کشوری آن را مصوب کرد بنابر این برای پزشک 1.1 یعنی حقوق پزشکان 10 درصد نسبت به کارمندان افزایش داشته باشد،‌حقوق آموزش و پرورش به همین میزان و نیروهای مسلح تا 20 درصد افزایش یافت.

عضو سابق ناظر مجلس در شورای حقوق و دستمزد، افزود: این مصوبه در سال 86، انجام شد ولی از سال 87 به بعد باید مجلس ضریب این حقوق‌ها را تصویب می‌کرد و میزان افزایش حقوق را با توجه به تورم می‌دید اما دولت‌ها هیچکدام در هیچ سالی آن را انجام ندادند و همیشه در زمان بودجه، دولت تبصره می‌آورد که اختیار افزایش حقوق کارمندان،‌بازنشستگان،‌اعضای هیأت علمی و هیأت مدیره شرکت‌ها در اختیار دولت باید باشد در نتیجه دولت‌ها نسبت به این موضوع متفاوت عمل کردند.

ثروتی تصریح کرد: دولت هشتم حقوق اعضای هیأت علمی را در وزارت بهداشت و علوم 100درصد افزایش داد و این تبعیض فاحش بین حقوق شاغلان در وزارت علوم و بهداشت با سایر کارمندان است. فردی که دکترا دارد در وزارت علوم 2.5 تا 3 برابر نسبت به فردی که در وزارت آموزش و پرورش در همان رشته و در همین مقطع فعالیت می‌کند، حقوق می‌گیرد.

عضو سابق ناظر مجلس در شورای حقوق و دستمزد، اشاره کرد:‌ در سال 93،‌دولت تعرفه‌های درمانی را تا 400 درصد افزایش داد و این باعث شد به شدت حقوق پزشکان بالا رود. در فیش‌های حقوقی این افراد وجود دارد فردی که پیمانی است تازه تخصص گرفته و جوهر مدرکش هنوز خشک نشده 700 میلیون تومان کارانه گرفته است.

وی افزود: فردی که رتبه اول کنکور را دارد و مثلاً در دانشگاه شریف برق می‌خواند و نخبه علمی محسوب می‌شود حداکثر با بالاترین رتبه علمی در دانشگاه 20 میلیون تومان دریافتی دارد در حالی که معاون وزیر بهداشت می‌گوید حقوق‌های 80 میلیونی پزشکان طبیعی است!

ثروتی ادامه داد: من از دولت یازدهم سوال دارم آیا حقوق‌های کارمندان خود را تا 400 درصد افزایش داده که تعرفه درمانی را تا این میزان بیشتر کرده است. اگر برای پزشکان مشکلی بوده آیا برای مردم پرداخت آن سخت نیست؟ آیا دولت شرم ندارد در مقابل این حقوق‌ها، معلول 70 درصدی ماهی 50 هزار تومان حقوق بگیرد، من به عنوان نماینده شرم دارم.

عضو سابق ناظر مجلس در شورای حقوق و دستمزد گفت: این ظلم، جنایت و خیانت است هر سالی که آمدیم مقداری حقوق این افراد را بالا ببریم دولت مخالفت کرد در حالی که باید 40 درصد حقوق پایه که اگر امسال 900 هزار تومان است به خانواده‌های معلول و بهزیستی داده شود. این افراد آسیب‌دیده یا باید دزدی کنند یا به قاچاق و فساد آلوده شوند پس آیا رواست تعرفه‌های درمانی تا 400 درصد بالا برود.

وی گفت:‌ 2 سال پیش آقای توکلی نماینده مجلس فیش حقوقی یکی از معاونان کنونی وزارت بهداشت را به مجلس آورد که ماهانه 150 میلیون تومان قبل از اینکه معاون شود می‌گرفته است. حتی آقای پزشکیان در حضور وزیر بهداشت گفت مجلس برای طرح تحول سلامت 10 هزار میلیارد تومان مصوب کرد اما پولش باید در جیب پزشکان ریخته شود.

ثروتی گفت: درست است که در بخش بستری فقط 5 تا 10 درصد را بیماران می‌دهند اما در بخش سرپایی فاجعه است نرخ‌های ویزیت هم حد و حصری ندارد و این وظیفه نظام پزشکی است که به جای دفاع صرف از صنف پزشکی از مردم هم دفاع کند.

عضو سابق ناظر مجلس در شورای حقوق و دستمزد، اشاره کرد: 4 ماه پیش از وزیر بهداشت در مجلس پرسیدم در کجای دنیا به اندازه پزشکان ما درآمد دارند، که ایشان پاسخ داد حقوق پزشکان آنقدرها افزایش نیافته است.

وی افزود: می‌گویند صحبت کردن از این فیش‌های حقوقی سیاسی‌کاری است در حالی که اینگونه نیست ما 8 میلیون بیکار داریم، فارغ‌التحصیلان لیسانس و بالاتر داریم که بیکار هستند آیا فقط باید به مرده‌ها رسیدگی شود.

ثروتی گفت: دو ماه پیش در جلسه حقوق و دستمزد، تبعیض‌های موجود را به آقای نوبخت گفتم، ایشان جواب داد مثل لانه زنبور است  اگر دست بزنیم به هم می‌خورد.

عضو سابق ناظر مجلس در شورای حقوق و دستمزد ادامه داد: تا کی باید دست روی دست گذاشت، می‌گویند تعرفه‌ها را دیگر نمی‌شود کم کرد و حقوق این پزشکان را نمی‌توان کاهش داد. با اینکه می‌گویند این دریافتی‌ها غیر متعارف است اما به نظر من غیرقانونی است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین