Thursday 25 April 2024| ۰۳: ۳۱ - پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۵۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۹
اکنون پس از یک سال بررسی کار‌شناسی دقیق، نتایج مرحله نخست آنکه مشتمل بر سطح بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی و حاصل تجزیه و تحلیل اطلاعات معتبر جمع آوری شده حول معیار‌ها و شاخص‌های تعریف شده از قریب به ۷۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی دولتی است را بشرح زیر و در دو دسته جامع و تخصصی اعلام می‌کند.
معاونت آموزشی وزارت علوم گزارش مرحله اول طرح سطح بندی و رتبه بندی دانشگاه‌های دولتی را اعلام کرد.

به گزارش آستان به نقل از ایلنا، متن کامل این گزارش بدین شرح است: به منظور تحقق اهداف مصرح در برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور، از جمله بند «و» ماده ۱۵ دالّ بر استقرار «نظام جامع نظارت، ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه‌های کشور»، طرح سطح بندی و رتبه بندی دانشگاه‌های دولتی کشور را از خردادماه ۹۴ در قالب یک پروژه مطالعاتی معتبر و با مشارکت خبرگان و متخصصان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور آغاز کرد.

اکنون پس از یک سال بررسی کار‌شناسی دقیق، نتایج مرحله نخست آنکه مشتمل بر سطح بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی و حاصل تجزیه و تحلیل اطلاعات معتبر جمع آوری شده حول معیار‌ها و شاخص‌های تعریف شده از قریب به ۷۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی دولتی است را بشرح زیر و در دو دسته جامع و تخصصی اعلام می‌کند.

نتایج سطح بندی

الف: دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی جامع (به ترتیب الفبا)

سطح ۱: اصفهان، تبریز، تربیت مدرس، تهران، شهید بهشتی، فردوسی مشهد

سطح ۲: ارومیه، الزهرا (س)، بوعلی‌سینا، بیرجند، خوارزمی، رازی، زنجان، سیستان و بلوچستان، شهید چمران اهواز، شهید باهنر کرمان، کاشان، گیلان، یزد

سطح ۳: اراک، ایلام، بجنورد، بین المللی امام خمینی (ره)، حکیم سبزواری، خلیج فارس، دامغان، زابل، شهرکرد، شهید مدنی، قم، ولی‌عصر (عج) رفسنجان، کردستان، لرستان، هرمزگان، یاسوج

سطح ۴: آیت‌الله حائری میبد، بزرگمهر قائنات، تربت حیدریه، حضرت معصومه (س)، سلمان فارسی کازرون، سید جمال الدین اسدآبادی، کوثر بجنورد، ملایر، نهاوند، نیشابور

ب: دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تخصصی (به ترتیب الفبا)

سطح ۱: صنعتی اصفهان، صنعتی امیر کبیر، صنعتی شریف، علامه طباطبائی، علم و صنعت ایران

سطح ۲: صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، صنعتی بابل، صنعتی سهند تبریز، هنر

سطح ۳: تحصیلات تکمیلی صنعتی و فنّاوری پیشرفته، صنعتی جندی‌شاپور، هنر اسلامی تبریز، هنر اصفهان

سطح ۴: صنعتی قم، صنعتی کرمانشاه، فنّاوری‌های نوین قوچان، هنر شیراز

بر اساس این نتایج، دانشگاه‌ها از طریق ارزیابی از وضعیت عملکرد خود می‌توانند با استفاده از اطلاعاتی که به طور منظم و پیوسته در حوزه‌های مختلف تخصصی دریافت می‌کنند مزیت‌های رقابتی خود را در راستای تحقق سندهای بالادستی توسعه ملی و تحول آموزش عالی رصد کنند.

همچنین، اساسا سطح بندی و رتبه بندی دانشگاه‌ها یک ابزار کارآمد و قابل اتکا به سوی تحول و توسعه هدفمند در هر یک از زیر نظام‌های آموزش عالی کشور محسوب می‌شود.

ارزیابی به عمل آمده به صورت مستمرادامه خواهد یافت و مضافا اینکه نتایج سطح بندی آن دسته از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی که اطلاعات درخواست شده را تکمیل نکرده‌اند در دوره‌های بعدی منظور خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: