Thursday 25 April 2024| ۱۰: ۱۶ - پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۵۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹
وی افزود: گرچه انتقال حوزه به حوزه آب، فقط در شرب و صنعت توجیه دارد، اما با توجه به سیاست‌های دولت یازدهم در بحث‌های زیست محیطی و اجتماعی هم دست ما در خصوص انتقال آب بسته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم با توجه به قرار داشتن این استان در مرکز کشور و انتهای حوزه آبریز گفت: سرانه تامین آب استان قم به بحرانی‌ترین شرایط در سنوات گذشته رسیده است.

به گزارش آستان، سید حسن رضوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در قم اظهار داشت: حال و روز آب کشور، خاورمیانه و حتی نیم کره شمالی اصلا خوب نیست، بیش از یک دهه جدال با کار‌شناسان داخلی در قبول واقعیت بحران آب در کشور را تجربه کرده‌ایم در این دوران هم برخی این موضوع را به شرایط غیر فرعی بسط می‌دادند و امروز خیلی‌ها این واقعیت را قبول کردند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی قم ادامه داد: در طول یک دهه گذشته، آبهای تجدید پذیر کشور، بیش از 30 میلیارد متر مکعب کاهش داشته که این یعنی، میانگین بارندگی کشور از 260 میلی متر به نزدیک 230 میلی متر رسیده است.

وی تصریح کرد: کاهش 30 میلی‌متری بارندگی در سراسر کشور به صدا در آمدن زنگ خطر است و طبق گفته کار‌شناسان تا 30سال آینده ما در خشکسالی به سر می‌بریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم، به کاهش آب‌های سطحی تا 57 درصد اشاره کرد و گفت: امسال که در شرایط بارشی نسبتا خوبی قرار داشتیم، این رقم به 30 درصد نسبت به میانگین دراز مدت، کاهش را نشان می‌دهد و این یعنی 30 میلیارد متر مکعب در سال، آب‌های سطحی ما کاهش پیدا کرده است.

وی، با توجه به قرار داشتن استان قم در مرکز کشور و انتهای حوزه آبریز خاطر‌نشان کرد: سرانه تامین آب استان قم به بحرانی‌ترین شرایط در سنوات گذشته رسیده است.

رضوی در پاسخ به برخی اظهارنظر‌ها مبنی بر انتقال آب از دیگر استان‌ها به قم، عنوان کرد: حرف ما این است که اساسا آبی در کشور وجود ندارد که بخواهیم از نقطه‌ای به نقطه دیگر انتقال دهیم.

وی افزود: گرچه انتقال حوزه به حوزه آب، فقط در شرب و صنعت توجیه دارد، اما با توجه به سیاست‌های دولت یازدهم در بحث‌های زیست محیطی و اجتماعی هم دست ما در خصوص انتقال آب بسته است.

معاون استاندار قم با اشاره به هزینه تمام شده مقدار متر مکعب آب برای تولید برخی محصولات، مشکل اساسی استان را در کشاورزی بیان کرد و گفت: باید از آب موجود، استفاده بهینه کنیم.

وی با انتقاد از تولید و صادرات یونجه در استان تصریح کرد: باید این جسارت را داشته باشیم که از آب استفاده بهینه کنیم و از داشته‌های خودمان بهره ببریم.

رضوی مشکل اساسی را در نگاه به بیرون عنوان کرد و افزود: غالبا همه ما نگاه‌مان به بیرون است که اتفاقی بیفتد و مشکلات حل شود، در حالی که تا خودمان نخواهیم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

وی ادامه داد: فرامین مقام معظم رهبری در موضوع اقتصاد مقاومتی و دیگر مقولات با توجه و محوریت بهره‌وری است که باید توجه داشت وقتی بهره‌وری منابع آب و اقتصاد و سرمایه به‌شدت پایین است و می‌توان خروجی درستی گرفت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم، از تلاش برای تشویق مدیران استان به توجه بر داشته‌ها و عدم تمرکز روی کمبود‌ها و کاستی‌ها اشاره کرد و افزود: با رویای نداشته‌ها نمی‌توان واقعیت را دید و برنامه‌ریزی کرد.

وی برنامه‌ریزی را بر‌اساس واقعیت دانست و تاکید کرد: در یک جمله، استفاده بهینه بهترین راهکار مدیریت شرایط موجود است، ما با استفاده بهینه می‌توانیم همه نیاز‌هایمان را برطرف کنیم به شرطی که درست استفاده کنیم.

وی به موضوع باز چرخانی پساب فاضلاب اشاره کرد و گفت: در دنیا بازچرخانی آب به هفت مرحله رسیده است که با هدایت پساب به چرخه صنعت، آن را از صنایع بالادستی به صنایع پایین‌دستی منتقل می‌کنند و در ‌‌نهایت به‌جای دور ریز آب، آن را به منبع زیرزمینی یا سطحی اضافه می‌کنند.

معاون استاندار قم، اظهار داشت: بنده اعتقاد دارم با همه محدودیت‌ها و کمبودهای موجود، با یک میلیارد متر مکعب آب در سال، همه مشکلات استان قم حل خواهد شد، به شرطی که درست استفاده کنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: