Wednesday 24 April 2024| ۲۲: ۴۱ - چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۵۱۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷
با پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات، خانواده خود به منزله یک رسانه است وبه عنوان یک نهاد اجتماعی می تواند هم تولید کننده اطلاعات وهم ترویج کننده اطلاعات باشد علاوه بر آن درجایگاه یک نهاد ارتباطی ایفای نقش کند.
دبیر مجمع زنان اصلاح طلب گفت: رسانه ها برای بازنمایی هویت زنان امروزه هم موضوعیت وهم طریقیت دارند.

به گزارش آستان؛ زهرا صدر اعظم نوری با تاکید بر اینکه رسانه ها باید عدالت جنسیتی را در جامعه فرهنگ سازی و نهادینه کنند، اظهار کرد: رسانه ها در بازنمایی هویت واقعی زنان، در هر دو حوزه موضوعیت و طریقت رسالت سنگینی بر دوش دارند؛ موضوعیت ازآن جهت که درتعمیق بخشیدن هویت زنان به عنوان نیمی ازجامعه اثربخش باشند و بتوانند با تبیین نقش زنان درجامعه هویت زنان را غنا بخشند و طریقیت نیز به این معنی که رسانه ها به عنوان ابزاراطلاع رسانی درانتقال برابری حقوق زنان و عدالت جنسیتی نقش موثری ایفا کنند.

وی با بیان اینکه علیرغم تلاشهایی که طی سالهای گذشته در این زمینه انجام داده اند تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارند، تصریح کرد: با پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات، خانواده خود به منزله یک رسانه است وبه عنوان یک نهاد اجتماعی می تواند هم تولید کننده اطلاعات وهم ترویج کننده اطلاعات باشد علاوه بر آن درجایگاه یک نهاد ارتباطی ایفای نقش کند.

اولین شهردار زن مناطق پایتخت در خصوص نقش رسانه ها در تبیین جایگاه زنان گفت: آنچه درجامعه امروز در تبیین نقش وجایگاه زنان برجسته است محصول دوگروه اصلی است،گروه اول خود زنان فرهیخته جامعه هستند که با توانمندی وحضور موثر درعرصه های مختلف علمی ، اجتماعی ، سیاسی وحتی اقتصادی نقش ممتازی را برای زنان به ارمغان آوردند وگروه دوه رسانه ها هستند که تاکنون درغنا بخشیدن به هویت زنان ازطریق اطلاع رسانی درست، حقوق زنان را درجامعه به رسمیت شناختند؛ البته هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به وضع مطلوب وجود دارد .

دبیر مجمع زنان اصلاح طلب با بیان اینکه قرن بیست ویکم قرن اطلاعات وارتباطات است،گفت: مهمترین ویژگی این قرن تغییرات جهانی برای برابری وعدالت است. رسانه ها مهمترین عنصر آگاهی بخش وعدالت آفرین واثرگذار هستند ، به ویژه باظهور پدیده اینترنت وازبین رفتن فاصله ها، دسترسی آسان به اطلاعات و بهره مندی از شبکه های اطلاع رسانی واجتماعی درفضای مجازی ، شایستگی زنان بیش از گذشته برجسته شده است وحقوق تضییع شده زنان از طریق گسترش آگاهی های اجتماعی کاهش پیدا کرده و زمینه برای کاهش خشونت علیه زنان نیز فراهم شده است.

وی افزود: امروزه دانستن، یک حق انسانی است و تفاوتی میان مردان و زنان وجود ندارد بلکه هرکس که ازشایستگی بیشتری برخوردار است ازحقوق بیشتری نیز بهره مند می شود و زنان به دلیل محرومیت‌های تاریخی گوی سبقت را ازمردان می ربایند.

نوری تصریح کرد: امروز چهره واقعی زنان باید به کمک رسانه ها به جامعه معرفی شود و رسانه ها باید در معرفی شایستگی های زنان وموفقیت های آنان جلودار باشند. در دنیای امروز دیگر زنان از جنس دوم نیستند، انان مثل مردان ازحقوق اجتماعی عادلانه برخوردار هستند و این وظیفه رسانه هاست که این نگاه و بینش را در جامعه فرهنگ سازی و نهادینه کنند.

وی در پاسخ به این سوال که رسانه تا چه حد می توانند مانع خشونت علیه زنان شود، گفت: ازدیگر امتیازات جامعه جدید که مبتنی بررسانه است، شفافیت است. این امر زمینه بروز خشونت علیه زنان را به حداقل می رساند زیرا رسانه ها به کمک افکار عمومی، خشونت طلبان را محکوم و طرد می کند و راه خشونت بسته می شود. امروز اگر در نقطه ای ازعالم هرفرد ویاگروه خشونت طلب رفتار افراطی داشته باشد رسانه ها درمرحله اول انها را نزد افکار عمومی محاکمه وطرد می کنند وراه را برای تکرارخشونت می بندند.

نوری در پایان برگزاری جشنواره "زن،خانواده و رسانه" را در ترغیب رسانه ها به توجه بیشتر به کارکردهای مذکور موثر و سازنده عنوان و اظهارکرد: یرگزاری این جشنواره می تواند موجب انعکاس نظر مخاطبان و تعیین مسیر شود.

منبع:ایسنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین