Thursday 18 April 2024| ۰۵: ۰۵ - پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۵۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷
یک استاد دانشگاه تحلیل کرد؛
افراد با هر شخصیت و هر گفتاری که دارند یکسال صبر می کنند تا فضایی برای شان ایجاد شود و در شب های قدر به حل و فصل مشکلات شان بپردازند.
فلسفه سوگواری،آموختن مفهوم واقعی درد و رنج به انسان

گروهی از روان شناسان تحت عنوان مکتب خودتعالی معنای رنج و سختی را در زندگی بررسی و تحلیل کرده اند.این گروه از روان شناسان پیرو مکتبی تحت عنوان انسان گرایی شناخته می شوند و معتقدند می توان حتی در رنج و سختی هایی که تحمل می کنیم معنای مثبتی به فراخور و شرایط خود پیدا می کنیم.

دکتر قربانعلی ابراهیمی جامعه شناس و استاد دانشگاه در خصوص مفهوم واقعی درد و رنج و فلسفه ای که در سوگواری نهفته است در گفت و گو با خبرنگار آستان گفت:همه انسان ها ماهیت و فلسفه وجودی سوگواری و عزاداری را به خوبی درک می کنند.در ایام ماه رمضان به خصوص در شب های قدر هر فردی با نیت درونی و نوع تفکری که دارد بر مبنای اعتقادات و ارزش های دینی تلاش خود را می کند تا به مرحله ای از خلوص و وابستگی به ائمه معصومین(ع) آنها را به عنوان افرادی که بهترین واسطه های ارتباط با خداوند محسوب می شوند به خداوند نزدیک شود.

این جامعه شناس در ادامه افزود:افراد با هر شخصیت و هر گفتاری که دارند یکسال صبر می کنند تا فضایی برای شان ایجاد شود و در شب های قدر به حل و فصل مشکلات شان بپردازند و این مسئله از نگاه جامعه شناختی و روان شناختی نیز حائز اهمیت است.کافی است انسان ها هدفمند باشند و تلاش کنند تا اهداف آرمانی والایی را که هم شان آنها است همراه با آزادی اراده و عزت نفس دنبال کنند.

به گفته این استاد دانشگاه؛تنها راهی که از دیدگاه جامعه شناسان اصالت وجودی برای رسیدن به این هدف وجود دارد تلاش در جهت خودتعالی یعنی متعالی ساختن افکار،اندیشه ها و نگرش های خود همراه با تقویت باورهای دینی و مذهبی است که تحت عنوان مراتب سیر و سلوک در مسیر عرفان از آن یاد می شود.

دکتر ابراهیمی در ادامه بیان کرد:عزاداری در شب های قدر انسان را با تزکیه نفس از مراتب عقول پایین به عقل مستفاد خواهد رساند و قوه حدس را در انسان تقویت می کند.در شب های قدر راز و نیاز به خداوند باعث می شود تا انسان فلسفه مصائب زندگی را بهتر درک کند در نهایت بر مشکلات فردی و اجتماعی آسان تر غلبه می کند.

منبع:آستان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین