Tuesday 23 April 2024| ۱۴: ۵۰ - سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۵۷۸۰
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷
اید مد نظر داشت که یک مرد 90 ساله چه چیزی از دنیا می خواهد، در نتیجه آیت الله جنتی دین خود را فدای دیگران نخواهد کرد.
نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری ، عنوان کرد: امروز تنگه نظام اسلامی شورای نگهبان است که امینانه وظیفه خود را انجام می دهد .

به گزارش آستان به نقل از ایسنا، آیت الله  سید احمد خاتمی در جمع اعضای شورای نگهبان استان کرمان، با بیان این مطلب که دفاتر نظارت شورای نگهبان، ابتکار مقام معظم رهبری هستند، گفت: این ابتکار نظام را در برابر بسیاری از خطرات بیمه کرده است

وی با اشاره به جایگاه شورای نگهبان، افزود: قانون اساسی سه جایگاه برای شورای نگهبان تعریف کرده است، نخست طبق اصل 4 قانون اساسی، نظارت بر اسلامیت نظام در عرصه قوانین یکی از وظایف شورای نگهبان است ضمن آنکه طبق اصل 98 قانون اساسی تفسیر قانون و همچنین نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان، شورای اسلامی، ریاست جمهوری و همه پرسی از دیگر وظایف شورای نگهبان است.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان با اشاره به جمله بسیار زیبای مقام معظم رهبری مبنی بر «بود و نبود شورای نگهبان، به معنای بود و نبود نظام جمهوری اسلامی ایران است» و سخن امام راحل مبنی بر اینکه، «روح نظام و اسلامیت ما، مردم سالاری دینی است» اظهار کرد: ما مردم سالاری دینی داریم و این جمله امام جایگاه این نهاد مقدس را نشان می دهد و اسلامیت نظام را تثبیت می کند.

وی با بیان اینکه، طبق قانون باید تمام قوانین کشور، اسلامی باشند و وظیفه شورای نگهبان این است که غیر اسلامی ها را اعلام نماید،ادامه داد: وظیفه دیگر شورای نگهبان، تفسیر قانون اساسی است. در تفسیر قانون اساسی تفسیرها داشته از جمله در عرصه نظارت اصل 99 می گوید که شورای نگهبان باید نظارت بر انتخابات داشته باشد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه دو نوع نظارت در قوانین اسلامی وجود دارد، عنوان کرد: نظارت استطلاعی و نظارت استصوایی دو نوع نظارت شورای نگهبان می باشند، که از آغاز تا پایان انتخابات، قانون اطلاق داده است بطوریکه اگر بعد از انتخابات شورای نگهبان متوجه شد که اشتباه کرده است، حق ابطال انتخابات را دارد.

وی با بیان اینکه، نظارت استصوایی یک قانون بوده و تئوری نیست افزود: همه باید بپذیرند، اگر قانون این نوع نظارت را نیز اعلام نکرده بود، باز هم باید این نظارت وجود می داشت و این امر نشان دهنده آن است که نیاز به قانون داریم و تفسیر قانون اساسی و بحث در این زمینه، بحث بی ریشه ای است.

خاتمی با اشاره به اولین انتخابات ریاست جمهوری پس از انقلاب، بیان کرد: قبل از تشکیل شورای نگهبان در اولین انتخابات ریاست جمهوری، امام راحل یک هیات برای بررسی انتخابات، انتخاب نمودند و «مسعود رجوی» که کاندیدا آن دوره بود، را رد صلاحیت کردند.

وی با اشاره به نظارت استطلاعی به عنوان سومین وظیفه شورای نگهبان اظهار کرد: این وظیفه از اول برای شورای نگهبان دشمن ساز بوده و از همان زمان امام راحل نیز اینگونه بوده است و معتقدم شورای نگهبان دستگاهی است که برای نظام مایه اطمینان است.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان با اشاره به ویژگی های ناظران این دستگاه گفت: در عرصه نظارت شما حرف اول را چه در تایید و چه در رد صلاحیت کاندیدها می زنید و آنچه که از شما انتظار می رود، این است که با در نظر گرفتن رضای خداوند نظارت خود را انجام دهید و نه برای رضای این و آن.

وی با بیان اینکه شما چشم شورای نگهبان هستید وچشم اگر خطا کند، پیام نادرست به مغز ارسال کرده و مغز نیز تصمیم نادرست می گیرد،  اضافه کرد: زمانی که صلاحیت یک فرد را تایید یا  رد می کنید، باید تحلیل آن به گونه ای باشد که شب اول قبر شما بتوانید جواب دهید و دیگر جناحی، باندی و قوم و خویشی در قیامت جواب این تحلیل شما را نخواهد داد و باید به این جمله حضرت علی (ع) توجه کرد که« بدبخت ترین کسی است که به خاطر دیگران، دین خود را بفروشد».

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه جایگاه ناظران جایگاه رفیع و پرمسئولیتی است، تصریح کرد: اینجا جای عاطفه نیست. بلکه جای عدل می باشد و هرآنچه که عدل اقتضا می کند را باید اجرا کرد به طوریکه اگر کسی با سلیقه ما همراه نیست اما انسان متدینی می باشد، شما باید اعلام کنید، که چیزی خلاف دین از او مشاهده نشده است اما به فلان جریان متصل می باشد و برعکس.

وی با بیان اینکه امانت ها را باید به اهلش دهید تصریح کرد: مجلس خبرگان، شورای اسلامی، ریاست جمهوری و ... یک امانت است که باید به اهلش تحویل داده شود و شما اهل آن را انتخاب می کنید. آن چیزی که مهم است، رضای خدا است و باید در این راه خدا راضی باشد زیرا رضای خدا قطعا دل ها را نرم می کند و اگر خدا ناراضی باشد، اگر چه مردم راضی شده باشند، اما همان مردم که طرفدار او بوده اند، علیه او خواهند شد.

خاتمی ادامه داد: بنی صدر حقه بازی کرد و در قم پیش امام راحل آمد. زمانی که خبرنگاران از او پرسیدند که در دیدار با امام چه صحبتی کردید، گفت«من اکنون خودم را کاندیدا می کنم» در حالی که امام در نامه عزل منتظری در 8 فروردین 1368 نوشتند« والله به بنی صدر، رای نداده ام.»

وی تخریب شورای نگهبان را یک واقعیت تلخ دانست و اذعان کرد: از همان روز اول و با وجود حمایت‌های امام راحل از شورای نگهبان متاسفانه این شورا مورد بی مهری های ناجوانمردانه قرار گرفت و دلیل این تخریب‌ها نیز اصل 99 قانون اساسی می باشد که می گوید نا اهل ها وارد مجلس نشوند و کسانی وارد مجلس شوند باید واجد شرایط بوده و تشخیص این امر نیز بر عهده شورای نگهبان است.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این مطلب که شورای نگهبان تنگه ایران اسلامی است، عنوان کرد: امروز تنگه نظام اسلامی شورای نگهبان است که امینانه وظیفه خود را انجام می دهد و هجومی که به شورای نگهبان در این انتخابات بویژه به رییس شورا شد در تاریخ جمهوری اسلامی بی سابقه بود.

وی بار دیگر با تاکید بر اینکه این هجوم در عرصه شورای اسلامی و همچنین مجلس خبرگان رهبری بی سابقه بود تصریح کرد: من حرفی می زنم که شب اول قبر بتوانم جواب دهم. معتقدم شورای نگهبان دین خود را فدای دیگران نمی کند. آیت الله جنتی با وجود آنکه 90 سال سن دارد اما به گونه ای رفتار می کند که خود اذعان دارد برای یک سال آینده خود برنامه ریزی نمی کنم و ایشان حتی زیر بار ریاست مجلس خبرگان نیز نمی رفتند. ضمن آنکه باید مد نظر داشت که یک مرد 90 ساله چه چیزی از دنیا می خواهد، در نتیجه آیت الله جنتی دین خود را فدای دیگران نخواهد کرد.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: نمی گویم هر آنچه که رد یا تایید صلاحیت شدند، صد در صد صالح یا غیر صالح می باشد، اما معتقدم در مجموع در شورای نگهبان خدا در نظر گرفته شده است و راز این تخریب ها به صورت کلان در این است که عده ای می خواهند در مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری آدم خود را داشته باشند اما شورای نگهبان جلوی این کار را گرفته است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین