Thursday 28 March 2024| ۱۲: ۰۱ - پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۵۸۶۴
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴
رییس سازمان مدیریت بحران کشور:
اگرچه وقوع زمین لرزه قابل پیش بینی نیست، اما وقتی که زمین لرزه از کوچک به سمت بزرگ شدن پیش می‌رود می‌توان به مردم هشدار دارد.
رییس سازمان مدیریت بحران کشور بااشاره به جان باختن سالی 18 هزار نفر در تصادفات جاده ای کشور گفت: روزانه حدود 53 نفر در حوادث جاده‌ای از بین می‌روند و حدود 250 نفر هم زخمی می‌شوند.

به گزارش آستان، اسماعیل نجار در کنگره ملی" مدیریت بحران با رویکرد نظام سلامت" که امروز (29 تیرماه) در کرمانشاه آغاز شد،  با بیان اینکه حوادث و سوانح جاده‌ای از معضلات بحران در کشور است، یادآوری کرد: سالانه 25 تا 26 هزار نفر در حوادث جاده‌ای کشور کشته می‌شدند که این رقم اکنون به 18 هزار نفر در سال رسیده که هنوز عدد بزرگی است.

وی با بیان اینکه در حوادث جاده‌ای برای حمل جسدها و همچنین خودروهایی که درگیر حریق می‌شوند مشکل داریم، افزود: باید با پادرمیانی مسئولین جنازه‌ها حمل شود و یا خودرویی که آتش گرفته خاموش شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران از پیگیری برای واحد شدن فعالیت‌های اورژانس و هلال احمر در جاده‌ها خبر داد .

وی ایران را کشوری حادثه خیز دانست که در معرض بسیاری از بلایای طبیعی قرار دارد به نحوی که از 45 تا 46 بلای طبیعی که در جهان شناخته شده، 43 تا 45 مورد آن در ایران محتمل است.

برای 12 ثانیه لرزش بم، 2100 میلیارد تومان هزینه شد

معاون وزیر کشور با بیان اینکه زمین لرزه دارای بیشترین تلفات در بین حوادث و بحران‌ها است، گفت: اگر مدیریت بحران نداشته باشیم و به مردم هشدار ندهیم که اگر زمین لرزه از شدت‌های کوچک به سمت بالا شروع شود احتمال وقوع زمین لرزه بزرگ هست، تصور کنید چه تبعات و فاجعه‌ای در مراکز پر جمعیت کشور رخ خواهد داد.

نجار خاطرنشان کرد: اگرچه وقوع زمین لرزه قابل پیش بینی نیست، اما وقتی که زمین لرزه از کوچک به سمت بزرگ شدن پیش می‌رود می‌توان به مردم هشدار دارد.

وی گفت: اگر یک زلزله بیش از 7ریشتری در جایی مانند تهران رخ دهد فاجعه خواهیم داشت. ماجرای شهران یک چاله مختصر در ساعت خلوتی بود و ما هنوز با تبعات آن مواجه هستیم که از جمله آن تخلیه 5000 مترمکعب از منابع آب بود و از دست رفتن میزان بسیار زیادی گاز که خوشبختانه باعث انفجار نشد.

رئیس سازمان مدیریت بحران خسارت مالی ناشی از زلزله را قابل جبران دانست و تاکید کرد: البته همین خسارت هم قابل توجه است، برای مثال برای 12 ثانیه لرزش در زمین لرزه بم حدود 2100 میلیارد تومان از سال 82 تا 90 برای بازسازی این شهر هزینه شد.

نجار اظهار کرد: ما در زمان زلزله تلفات جانی، مشکلات بهداشت روانی، آسیب‌های زیست محیطی، اختلال در ارائه خدمات، از بین رفتن مراکز درمانی، مشکل تامین خون و تجهیزات پزشکی، مشکل بهداشت محیط و بیماری های واگیر و ... را داریم.

وی هجوم جمعیت ناکارآمد به مناطق زلزله زده را از دیگر پیامدها و آسیب‌ها اعلام کرد و گفت: در زلزله بم، در شهری که 70 هزار نفر جمعیت داشت و 34 هزار نفر آن کشته و 19 هزار نفر زخمی شده بودند، به 120 هزار نفر شام و نهار داده می‌شد که جمعیتی ناکارآمد بودند.

ریزگردها از زلزله بدتر است

معاون وزیر کشور، ریزگردها را یکی از مهمترین بحران‌های اخیر پیش روی کشور دانست و افزود: ما از این مشکل به عنوان ابربحران نام می‌بریم.

به گفته این مسئول، زلزله فقط چند ثانیه رخ می‌دهد و همه پیامدهای آن مربوط به همان چند لحظه است، اما بحران ریزگردها ممتد است و پیامدهای آن سخت و طاقت فرسا.

نجار منشاء عمده گرد و غباری که وارد غرب کشور می‌شود را از کشور عراق دانست و خاطرنشان کرد: بیشتر این مناطق غبارخیز  یا در اختیار داعش است و یا رسیدگی به آن در اولویت نیست.

به گفته این مسئول، احداث سد آتاتورک که 48 میلیارد مترمکعب آب پشت آن ذخیره است در ایجاد چشمه‌های گرد و غبار شده  مرید علت شده، زیرا آبی که اکنون پش این سد است سال‌های سال وارد هورهای عراق می‌شد و آنها را مرطوب می‌کرد.

وی از پیگیری‌های بین‌المللی برای حل این مشکل خبر داد.

نجار از خشکیدگی بلوط هم به عنوان بحران مهم دیگر در کشور یاد کرد و گفت: شاید این بحران ناشی از بحث "بیوتروریسم" باشد.

وی تصریح کرد: اگرچه این بحران محیط زیست و جنگل‌های ما را به مخاطره انداخته، اما تلاش‌های زیادی در خصوص آن در حال انجام است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور آتش‌سوزی جنگل‌ها را نیز یکی دیگر از بحران‌های پیش رو برشمرد.

در مسیل‌ها خانه می‌سازیم و انتظار معجزه داریم

معاون وزیر کشور در ادامه از نقش ساخت و سازها در مدیریت بحران هم یاد کرد و گفت: بیمارستان‌ها و ساختمانی می‌سازیم که در اثر زلزله تخریب می‌شود و یا در مسیل رودخانه‌ها قرار دارد و بعد انتظار معجزه هم داریم.

نجار پنج ویژگی مکان یابی، مصالح استاندارد، بررسی خاک، کارگر ماهر و نظارت را در ساخت و سازها موثر خواند و گفت: متاسفانه در برخی از نقاط شهرها و مناطق مسکونی ما در مسیل‌ها ساخته شده است و وقتی که در سیل ایلام سه نفر کشته شد ما مجبور شدیم به زمین و زمان جواب پس بدهیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران با تاکید بر اینکه اقدامات خوبی برای مقاوم سازی در کشور انجام شده، گفت: یک میلیون و 800 هزار واحد روستایی در کشور مقاوم سازی شدند و در بازسازی مدارس هم در دنیا پیشرو هستیم.

وی گفت: ما هم همزمان با حرکت دنیا، باید به سمت مقاوم سازی ساختمان‌ها پیش برویم.

باید برای مدیریت بحران آیین‌نامه داشته باشیم

نجار خاطرنشان کرد:  کشور ما بلاخیز است و جامعه پزشکی ما باید برای حوادث و حتی نجات جان یک نفر چقدر آماده باشد.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه برای مدیریت بحران باید برنامه، آیین نامه و دستور العمل داشته باشیم، تاکید کرد: البته باید با اجرای مانورها ببینیم این آیین نامه‌ها چقدر قابل اجرا است و اگر دستورالعمل‌هایی مربوط به قبل است، آنها را به روز کرد.

نجار اظهار کرد: تنها راه مدیریت بحران این است که ابتدا خودمان را در برابر حوادث و سوانح ایمن کنیم.

منبع:ایسنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین