Thursday 28 March 2024| ۱۴: ۱۴ - پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۵۸۹۶
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۴
غفاری تاکید کرد: علاوه بر تعریف منابع جدید برای حوزه سلامت باید نیازها را اولویت بندی کرد و هزینه اثربخشی را مدنظر قرار داد.
 رئیس موسسه پژوهش عالی سازمان تامین اجتماعی گفت: با توجه به اینکه شعار سازمان جهانی بهداشت برای امسال مقابله با دیابت است، مجلس شورای اسلامی می تواند مصوبه ای داشته باشد تا صنوفی مانند قنادی ها و شیرینی فروش ها یک درصد از تولید خود را برای مبتلایان دیابت بپردازند.

به گزارش آستان به نقل از ایرنا ، دکتر شهرام غفاری روز چهارشنبه در اولین نشست تخصصی اقتصاد پیشگیری در دیابت افزود: درحقیقت شیرینی فروشی هایی که بطورمثال زولبیا و بامیه را کیلویی 12 هزار تومان می فروشند می توانند یکصد تومان آن را به عنوان جریمه (sin tax) به نظام سلامت بپردازند و حتی بیمه ها می توانند پیش قدم شوند و این صنوف را شناسایی کنند. 
وی خاطرنشان کرد : در حقیقت این پیشنهاد، تعریف کردن منابع جدیدی برای آنچه که مخاطر آمیز است ، به شمار می رود. برای خدمات پیشگیرانه باید منابع جدیدی در نظام سلامت تعریف کرد.
رئیس موسسه پژوهش عالی سازمان تامین اجتماعی با دشوار خواندن حفظ تعادل بین منابع عمومی نظام سلامت ، گفت: برای هزینه کرد منابع عمومی نظام سلامت باید شاخص هایی تعریف شود که مهم ترین شاخص آن نیز «هزینه اثربخش بودن خدمات» است اما باید به شاخص های دیگری مانند کالای عمومی نیز توجه کرد.
غفاری افزود: خواست مردم یکی از عوامل تعیین کننده در توزیع منابع سلامت به شمار می رود ؛ شاخص های هزینه کرد منابع عمومی نظام سلامت به سه گروه بهره وری و هزینه اثربخشی ، عدالت محوری و حیاتی بودن و معیارهای سیاسی تقسیم بندی می شوند.
وی ادامه داد: اغنیا در نظام سلامت بیشتر به درمان هایی مانند جراحی زیبایی و خدمات شخصی نیاز دارند در حالیکه در بخش فقرا آنان بیشتر نیاز به خدمات بهداشتی دارند و دولت باید بیشتر به بخش فقرا توجه داشته باشد و منابع سلامت را بیشتر در این بخش هزینه کند اما متاسفانه هزینه های سلامت ما بیشتر در بخش درمانی است.
رئیس موسسه پژوهش عالی سازمان تامین اجتماعی یادآور شد: 75 درصد هزینه هایی که برای درمان صرف می شود ، قابل پیشگیری هستند بنابراین منابع نظام سلامت با در نظر گرفتن شاخص هایی مانند هزینه اثربخشی می توانند به سمت پیشگیری سوق داده شوند.
غفاری افزود: با افزایش جمعیت ، هزینه های نظام سلامت تا 20 درصد افزایش می یابد؛ پیش بینی می شود جهان در سال 2020 ، هفت و نیم بیلیون نفر جمعیت داشته باشد که 84 درصد این جمعیت در کشورهایی شبیه ایران زندگی خواهند کرد و 90 درصد بیماری ها در این کشورها اتفاق خواهد افتاد در حالیکه بطورکلی 12 درصد هزینه های سلامت در این کشورها است.
وی ادامه داد: منابع عمومی نظام سلامت باید افزایش یابد و برای هزینه آن اولویت بندی انجام شود تا جلوی رشد هزینه های سلامت را بگیریم ؛ اجرای طرح تحول سلامت هزینه های درمانی از جیب مردم را از 60 درصد به کمتر از 50 درصد کاهش داده است.
رئیس موسسه پژوهش عالی سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر هزینه منابع عمومی سلامت در خدمات پیشگیرانه تصریح کرد: البته محوریت ما در تصمیم گیری در حوزه پیشگیری باید هزینه اثربخش بودن پیشگیری باشد؛ واکسیناسیون و اصلاح سبک زندگی از انواع روش های پیشگیرانه هستند و برای اجرای هر کدام از این روش ها ابتدا باید اولویت ها شناسایی شده و یک برنامه کشوری برای اقدامات پیشگیرانه تعریف شود.
غفاری تاکید کرد: علاوه بر تعریف منابع جدید برای حوزه سلامت باید نیازها را اولویت بندی کرد و هزینه اثربخشی را مدنظر قرار داد.
نشست تخصصی اقتصاد پیشگیری در دیابت با حضور نمایندگانی در هتل اوین از بیمه سلامت، بیمه نیروهای مسلح ، بیمه تامین اجتماعی ، سازمان غذا و دارو ، دانشکده مدیریت اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی و شرکت های دارویی در هتل اوین برگزار شد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین