Friday 29 March 2024| ۱۱: ۴۱ - جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۶۰۶۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸
هر شخصی که در چارچوب قانون حرکت تند و تحرکی هزینه ساز از خود نشان ندهد، بر اساس حقوق شهروندی و قانونی می تواند در انتخابات مختلف شرکت کند. حالا فرقی نمی کند احمدی نژاد باشد یا اصلاح طلب یا یکی از چهره های اصولگرایی.
احمدی نژاد می تواند در انتخابات شرکت کند/ اظهار نظر

"محمود احمدی نژاد وارد انتخابات می شود"، " محمود احمدی نژاد وارد انتخابات نمی شود"، "محمود احمدی نژاد می تواند وارد انتخابات شود"،"محمود احمدی نژاد نمی تواند وارد انتخابات شود" و ... از همان اولین روز خروج رییس دولتهای نهم و دهم از خیابان پاستور، این تحلیلها به یکی از بحثهای جدی وارد ادبیات سیاسی شد و دقیقا به همین دلیل همه در انتظارند تا انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری دوازدهم از راه برسد تا مشخص شود که "چهره پر ماجرای سیاست" در کارزار انتخاباتی حاضر خواهد شد یا نه.

اسدالله بادامچیان عضو شاخص حزب موتلفه اسلامی با گفتن اینکه " آقای احمدی نژاد شهروند این مملکت است و به همین دلیل طبیعی است که امکان اعلام کاندیداتوری برایش مهیا باشد." به استقبال گفت و گویی کوتاه با" آستان "می رود:

*آمدن یا نیامدن محمود احمدی نژاد به انتخابات، به هرحال یکی از مباحث مهم فضای سیاسی به شمار می رود. سئوال این است که فضا برای بازگشت او به متن سیاست فراهم می شود؟

هر شخصی که در چارچوب قانون حرکت تند و تحرکی هزینه ساز از خود نشان ندهد، بر اساس حقوق شهروندی و قانونی می تواند در انتخابات مختلف شرکت کند. حالا فرقی نمی کند احمدی نژاد باشد یا اصلاح طلب یا یکی از چهره های اصولگرایی.

*اما او و همچنین دولتش با سئوالهای زیادی از جانب افکار عمومی مواجه هستند.

این دلیل نمی شود که بخواهیم کسی را از انتخابات محروم کنیم. مگر بعد از اتفاقات سال 88 و آن هزینه هایی که به نظام تحمیل شد، اصلاح طلبان در انتخابات شرکت نکردند که احمدی نژاد یا دیگران نتوانند شرکت کنند.

*برخی چهره هایشان نمی توانند شرکت کنند، مثلا محرز است که رییس دولت اصلاحات نمی تواند اعلان کاندیداتوری کند یا همانطور که مشاهده شد تعداد زیادی از اصلاح طلبان شاخص به دلیل رد صلاحیت فرصت حضور در انتخابات مجلس دهم را از دست دادند.

این ادعای شماست و قضاوت قبل از صدور حکم می کنید. من رفاقت دیرینه ای با فرد مورد نظر شما دارم و اگر کاری کرده که صلاحیت حضور در عرصه تصمیم گیری را از دست داده باشد، طبق قانون با او برخورد خواهد شد. نظر من این است که آقای احمدی نژاد شهروند این مملکت است و به همین دلیل طبیعی است که امکان اعلام کاندیداتوری برایش مهیا باشد. 

*اما تحلیلهای متفاونی راجع تمایل به بازگشت یا عدم بازگشت احمدی نژاد به متن سیاست مطرح می شود؟

این نوع رفتارها که به زعم شما حرف و حدیث هستند، ریشه در این مساله دارد که نان گروهی در فضای مملو از تنش و چالش است و به همین دلیل چنین مسایلی را وارد ادبیات سیاسی می کنند تا منافع خود را محقق ببینند. آنها از هر بهانه ای بهره می برند تا چالش آفرینی کرده و فضا را مسموم کنند.

* بازگشت احمدی نژاد مساله ای است که مدافعان سینه چاک و مخالفان سرسختی دارد؟

این اختلاف عقیده ها و بگو مگوهای سیاسی همیشه مشاهده می شود، چون در شرایطی که در کشور ما آزادی است و همه این فرصت را دارند که اظهارات و فکر خود را بازگو کنند که البته اشکالی هم نمی توان به این رویه دانست، چرا که اظهار نظر "حق طبیعی" هر شهروندی است. 

*یعنی هر اظهار نظری؟!

در یکی از جلساتی که در یکی از دانشگاه ها داشتم، یکی از دانشجویان حتی بدتر از گویندگان تلویزیون صدای آمریکا حرف زد و در پایان گفت که در ایران آزادی نیست. در حالی که خودش بعد از آن صحبتهای آنچنانی بدون هیج دردسر و مساله ای سر کلاس های خود حاضر شد. پس در جامعه ای که آزادی بیان وجود دارد، درباره مسایل و احتمالهایِ مختلفی بحث و گفت و گو می شود که بازگشت احمدی نژاد هم یکی از آنها است. این حرف و حدیثها، در شرایطی مطرح می شود که قبل از انقلاب به خاطر یک صلواتی که برای امام می فرستادیم، زندانی و شکنجه می شدیم. در دنیا با این نوع رفتارها به اشکال مختلفی برخورد می شود که استبداد دست به سرکوب می زند. نوع واکنش غرب به صدای مخالف هم محکوم کردن توسط دستگاه قضایی است. اما روش نظام اسلامی در ایران، این است که به آنها اجازه خودنمایی می دهد تا مردم به آگاهی و شناخت برسند و خود درباره چهره ها تصمیم بگیرند. نتیجه اش این می شود که  همه رای دهندگان به بنی صدر وقتی او از ریاست جمهوری خلع شد نه تنها حمایتش نکردند، بلکه شعار "سپه سالار پینوشه _ ایران شیلی نمیشه" را سر دادند، چون شناخته بودند که چه نیت و فکرهایی در سر دارد.

منبع:آستان



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین