Friday 19 April 2024| ۱۱: ۱۴ - جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۶۱۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱
یکی از جنبش هایی که بعد ۱۱سال در دنیا طرفداران زیادی پیدا کرده است جنبش بایکوت یا تحریم کالاهای رژیم صهیونیستی است. جنبشی که این روزها با واکنش و ترس سران این رژیم نیز همراه بوده است.
یکی از جنبش هایی که بعد ۱۱سال در دنیا طرفداران زیادی پیدا کرده است جنبش بایکوت یا تحریم کالاهای رژیم صهیونیستی است. جنبشی که این روزها با واکنش و ترس سران این رژیم نیز همراه بوده است.

به گزارش آستان، همیشه یک گوشه دنیا بچه ای هست که هر شب به جای عروسک،ترسش را بغل می گیرد و صدای توپ و تفنگ به خواب هایش شب به خیر می گوید. هر روز آدم هایی هستند که یادشان می رود  جهان جایی است برای زندگی کردن نه جنگیدن، آنها عادت کرده اند به خراب کردن دنیا روی سر آدم ها و دزدیدن لبخند از روی صورت کودکانی که جنگ امانشان نداده برای بچگی کردن. اما در کنار همین آدم ها همیشه هستند کسانی که دوست دارند تمام قد جلوی تمام اتفاقات بد و ترسناک بایستند، با آن مبارزه کنند و کنارشان بزنند.اسرائیل یکی از همان اتفاقات بد دنیاست اتفاقی که مردمان زیادی دوست دارند جلوی آن بایستند و برای همیشه کنارش بزنند بلکه دنیا کمی آرام بگیرد. برای همین در طول همه این سالها جنبش های مختلفی برای مبارزه کردن با آن شکل گرفته اند یکی از این جنبش ها جنبش«بایکوت،عدم سرمایه گذاری و تحریم اسرائیل است»که مخفف آن به انگلیسی می شود جنبش«BDS»در این گزارش به سراغ این جنبش رفتیم،جنبشی که از سال ۲۰۰۵توسط مردم فلسطین راه اندازی شده و حالا بعد از ۱۱سال نه فقط از مردم فلسطینی بلکه  از تمام دنیا و حتی در بین مردم کشورهای اروپایی و امریکایی عضو دارد.

کمپینBDSچیست و از کجا شروع شد؟

جنبش «بایکوت،عدم سرمایه گذاری و تحریم اسرائیل»که به جنبش«BDS»موسوم است جنبشی است که از سال۲۰۰۵به عنوان یک جنبش جهانی شکل گرفت. این کمپین از روش مبارزه سیاهپوستان با آپارتاید الگو می گیرد که ایجاد فشار از طریق تحریم های اقتصادی است؛ طوری که هدف این کمپین از بین بردن قدرت رژیم صهیونیستی، پایان دادن به اشغال و استعمار سرزمین های فلسطین اشغالی و به رسمیت شناختن حقوق اساسی شهروندان فلسطینی است.این جنبش که۱۰سال پیش با کمک ۱۷۱سازمان غیر دولتی فلسطینی به وجود آمد در حال حاضر حامیانی از چهره های دانشگاهی،اعضای اتحادیه های کارگری و احزاب سیاسی دارد.



این تحریم شامل چه بخش هایی است؟

این کمپین از زمان شکل گیری تا به الان برای پیش بردن اهدافش از روش های مختلفی استفاده کرده که تا به حال با موفقیت های مختلفی هم رو به رو بوده است. از جمله کارهایی که جنبش «bds»برای اعتراض به رژیم صهیونیستی انجام داده است؛ شامل عدم شرکت در نشست های اجتماعی این رژیم، تحریم و خودداری از خرید اجناس و کالاهای تولیدی آن مثل محصولات کشاورزی یا شرکت کردن در راهپیمایی ها و همایش های اعتراض آمیز نسبت به این رژیم است.یکی از ویژگی هایی که در جنبش بایکوت وجود دارد این است که از اعضای آن خواسته می شود که راهکارهای مختلفی برای مبارزه با رژیم صهیونیستی اعلام کنند و آنها را اشتراک بگذارند که درصورت عملی بودن آنها را استفاده و اجرایی می کنند. این کمپین در طی سالهای گذشته در سراسر دنیا توانسته حامیان زیادی را به سمت خودش جلب کند تا جایی که چند وقت پیش اتحادیه اروپا تصویب کرد کالاهایی که از شهرک های فلسطین اشغالی به کشورهای عضو اتحادیه وارد می شوند باید با برچسب«ساخت اسرائیل»باشند  که با این کار  مصرف کننده می تواند کالاها را تشخیص بدهد و اگر خواست آنها را خریداری نکند.ناگفته نماند که این قانون اتحادیه اروپا با واکنش های زیادی از سمت سران رژیم صهیونیستی همراه بود، طوری که آن ها اعلام کردند این تصمیم اتحادیه اروپا نشات گرفته از دنیای تحریم ها و جنبش« bds» است.


این یکی از محصولات کشاورزی تحریم شده رژیم صهیونیستی است که روی آن برچسب هایی با این عنوان درج شده«جنگ از اینجا شروع می شود»

تحریم مدارک تحصیلی

جنبش بایکوت علاوه بر بخش های اقتصادی شامل تحریم های فرهنگی و حتی دانشگاهی نیز می شود به گونه ای که بسیاری از هنرمندان و شخصیت های مطرح در کشورهای دنیا  تا کنون به این جنبش پیوسته اند و به تحریم این رژیم رای داده اند،  به عنوان نمونه تا به حال بیش از هزاران هنرمند در کانادا،بریتانیا،سوییس و...تا به حال برای حمایت از این کمپین اعلام آمادگی کرده اند. اما یکی از بخش های جالب در این کمپین به تحریم های دانشگاهی تعلق دارد که در این تحریم دانشگاهی بسیاری از دانشگاه های معتبر در نقاط مختلف دنیا روابط خودشان را با دانشگاه های رژیم صهیونیستی قطع می کنند. اما به غیر از این، از دیگر روش هایی که در این زمینه صورت گرفته است این است که بسیاری از این موسسات آموزشی مدارک اخذ شده از دانشگاه های رژیم صهیونیستی را فاقد ارزش و اعتبار می دانند که طبق آمار به عنوان مثال تا به الان بیش از ۱۲۰موسسه آموزشی در ایرلند به دنبال حمایت از جنبش بایکوت، مدارک تحصیلی اسرائیل را بدون اعتبار می دانند. حتی سال گذشته فعالان این جنبش در امریکا هم  در بیانه ای اعلام کردند که هدفشان در این جنبش این است که دانشگاه ها و کلیساها را به جایی برای طرفداری از حقوق مردم فلسطین تبدیل کنند و حتی اخیرا گزارشی منتشر شد که از این موضوع خبر می داد که حتی استادان برجسته این دانشگاه ها تحریم برای مبارزه با این رژیم را تشویق و دیگران را نسبت به آن ترغیب می کنند.

جنبشی که یهودی ستیز نیست

در طول چند سالی که این جنبش  آغاز به کار کرده است همواره با انتقاد ها و حمایت های مختلفی رو به رو بوده است یکی از بزرگترین نقدهایی که منتقدان جهانی نسبت به این کمپین اعلام کرده اند و در پی آن خواستار پایان دادن به این تحریم ها شده اند این است که عده ای این کمپین را یک جنبش یهودی ستیز خوانده اند  و گفته اند که این جنبش با ادامه پیدا کردن خودش باعث ایجاد تفرقه بیشتر بین مردم و مذاهب در سراسر دنیا می شود. اما بعد از این انتقادات چیزی که در این کمپین مطرح شد تا رد همه نقدهای آنها نسبت به یهودی ستیزی این جنبش باشد این بود که آنها از حضور یهودانی  در جنبش خبر می دادند که در سراسر دنیا نسبت به عملکرد ها و رفتارهای غاصبانه رژیم صهیونبیستی اعتراض داشتند تا جایی که بعدها اعلام شد که جنبش بایکوت نه تنها از  یهودیان سراسر دنیا بلکه حتی از سمت خود شهروندان فلسطین اشغالی حامی و عضو دارد و آنها نیز  در اعتراض به سیاست های این رژیم کالاهای رژیم صهیونیستی را تحریم کرده اند.

این یکی از راهپیمایی های اعتراض آمیز نسبت به رژیم صهیونیستی است، یکی از یهودیان با پلاکاردش مردم را به بایکوت دعوت می کند.

«BDS» در امریکا و اروپا در حال پیشروی است

بر خلاف اینکه این کمپین این روزها در سایر بخش های دنیا یک جنبش شناخته شده به حساب می آید. در کشور ما و در بین مردم چندان جنبش شناخته شده ای نیست که دلیل آن هم کاملا واضح است، چون در ایران به دلیل قوانین موجود، ورود و سرمایه گذاری شرکت های رژیم صهیونیستی به کشور ممنوع است و از طرفی شرکت های داخلی هم برای مشروعیت نبخشیدن به اسرائیل وارد بازار این رژیم نمی شوند. اما در عوض چیزی که از روند رشد این جنبش در سراسر دنیا و به خصوص در اروپا و امریکا خبر می دهد این است که حامیان بایکوت کالاهای اسرائیلی روز به روز در حال بیشتر شدن هستند طوری که در نظر سنجی اخیری که در انگلیس و امریکا صورت گرفت۴۰درصد مردم انگلیس و ۳۳درصد مردم امریکا تحریم رژیم صهیونیستی را موجه دانستند.

منبع:مجله مهر
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین