Thursday 18 April 2024| ۱۴: ۲۳ - پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۶۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲
مقابله با تفکر داعش پرور مهمترین اولویت و زیربنای مبارزه با تروریسم است و بدون آن هیچ کشوری چه در منطقه و چه در اروپا دارای امنیت و ثبات نخواهد بود.
آمادگی ایران و پاکستان برای مقابله با تروریسم

با سفر مشاور امنیت ملی نخست وزیر پاکستان و رایزنی های همه جانبه تهران و اسلام آباد فصل تازه ای از روابط را آغاز کرده و مشترکا به علیه تروریسم خواهند جنگید.

به گزارش آستان،سپهبد «ناصرخان جنجوعا» مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر پاکستان بعد از ظهر یکشنبه  و به دعوت رسمی علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به تهران سفر کرد.

سفر جنجوعا به تهران در پاسخ به سفر آبان ماه سال گذشته علی شمخانی بود که نشان دهنده نماد موفقی از سیاست های منطقه ای جدید ایران پس از برجام و اولویت همسایگان در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بود.

ملاقات دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی با عالی ترین مقامات پاکستان در زمان فشرده و با تبادل نظر و توافق در موضوعاتی چون مبارزه مشترک با تروریسم، امنیت افغانستان، امنیت مرزها، همکاری های امنیتی و دفاعی و همکاری های اقتصادی به ویژه در موضوع تکمیل خط لوله گاز و انرژی، ترانزیت کالا، ارتباطات و... صورت گرفت و در این میان، هوشمندی تصمیم گیری سران پاکستان در عدم ورود به جنگ ظالمانه یمن نشان دهنده ظرفیت های گسترده در این کشور و نقش تعیین کننده آن در منطقه است که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

پس از سفر شمخانی به پاکستان و دیدار با مقامات این کشور شاید محتمل ترین گزینه برای موفقیت آمیز بودن این سفر، سفر رسمی یکی از مقامات پاکستان به تهران بود. ایران و پاکستان روابط همه جانبه و همکاری های زیادی را از گذشته تاکنون داشته اند و ایران اولین کشوری بود که پس از استقلال پاکستان در سال ۱۹۴۷ آن کشور را به رسمیت شناخت و پاکستان نیز بعد از انقلاب اسلامی اولین کشوری بود که جمهوری اسلامی ایران را در سال ۱۹۷۹ به رسمیت شناخت و این سابقه تعاملات ضرورت یک همکاری همه جانبه را بین دو کشور ایجاب می کند.

شمخانی در دیدار با ناصر خان جنجوعا با اشاره به روابط تاریخی و تمدنی و همچنین اشتراکات فراوان فرهنگی و مذهبی میان دو کشور بر اهمیت گسترش مناسبات و همکاری ها دو جانبه در زمینه های مختلف تاکید کرد.

وی شرایط بحرانی منطقه و به ویژه توسعه موج ویرانگر تروریسم که به معضلی بین المللی تبدیل شده است را تهدیدی مشترک  برای دو کشور عنوان کرد و اظهار داشت: فعال کردن ساختارهای همکاری دوجانبه و طراحی سازوکارهای مشترک، متناسب با تغییر مولفه های تهدید زا از جمله اقدامات فوری است که باید از سوی دستگاههای ذیربط در دو کشور مورد اهتمام جدی قراربگیرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به فرصتهای متعدد همکاری میان دو کشور بر اراده رهبران عالی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان برای تعمیق و بسط همکاریهای دو جانبه و اشتراک مساعی در موضوعات مرتبط با جهان اسلام تاکید کرد و افزود: در هیچ مقطعی از تاریخ همسایگی میان دوکشور تهدید متقابلی میان پاکستان وایران وجود نداشته و روابط دو کشور صرفا بر اساس فعال سازی فرصتهای مشترک برای تامین منافع دو ملت دنبال شده است.

از سوی دیگر با دلارهای هنگفتی که توسط آل سعود برای ایجاد ناامنی در مرزهای ایران خرج شده است، حفظ امنیت پایدار در مرزها و مقابله مشترک با تروریسم و همکاری در موضوعاتی مانند مبارزه با ترانزیت مواد مخدر، قاچاق انسان و سلاح و مبارزه با گروه های اشرار ضروری به نظر می رسد و رسیدن به این هدف جز با همکاری دو کشور دوست و برادر ایران و پاکستان ممکن نیست.

آمادگی ایران و پاکستان برای مقابله با تروریسم

تروریسم و افراط گرایی از معضلاتی است که در سالهای گذشته گریبانگر کشورهای منطقه و بویژه ایران و پاکستان بوده است. تشکیل و حمایت از گروهای تروریستی با هدف ایجاد ناامنی در کشورهای اسلامی همواره در دستور کار دشمنان است. ایجاد تفرقه بین مسلمانان و بسترسازی برای جنگ داخلی نکته ای است که دشمنان اسلام هیچگاه از آن غافل نبوده اند. برای مبارزه با این نقشه شوم چاره ای جزء اتحاد و مبارزه مشترک با برنامه های مستکبران وجود ندارد. از اینرو همکاری همسایگان در منطقه نقش تعیین کننده ای برای ناکام گذاشتن برنامه دشمنان دارد.

در همین زمینه شمخانی در دیدار با مشاور امنیت ملی پاکستان در تهران با تاکید بر لزوم حفظ و صیانت از امنیت پایدار در مرزها و انجام اقدامات مشترک در موضوعاتی مانند مبارزه با ترانزیت مواد مخدر، قاچاق انسان و سلاح و مبارزه با گروه های اشرار خاطر نشان کرد: اجازه نخواهیم داد برخی کشورها با ارسال سلاح و اجاره تروریست برای ایجاد ناامنی در مرزها، روابط میان دو کشور را تحت تاثیر قرار دهند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان افزود: مقابله با تفکر داعش پرور مهمترین اولویت و زیربنای مبارزه با تروریسم است و بدون آن هیچ کشوری چه در منطقه و چه در اروپا دارای امنیت و ثبات نخواهد بود.

از این رو همکاری همه جانبه برای مقابله با تروریسم تکفیری به عنوان تهدید مشترک دو کشور نکته مهمی است که باید بیش از پیش به آن توجه شود. وجود تهدیدات جدید در منطقه و اقدامات منفی برخی از کشورهای اسلامی برای ایجاد هرج و مرج در دیگر کشورهای اسلامی شرایط را بگونه ای ساخته است که اهمیت افزایش رابطه بین کشورهایی مثل ایران و پاکستان را بیش از پیش نشان می دهد.

ناصر خان جنجوعا مشاور امنیت ملی نخست وزیر پاکستان نیز در دیداربا دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با تاکید بر لزوم هوشیاری کشورهای اسلامی در برابر توطئه های خارجی که با هدف افزایش نزاع میان مسلمانان و کشورهای دنبال می شود تصریح کرد: پاکستان همکاری های امنیتی و اقتصادی خود را با جمهوری اسلامی ایران گسترش خواهد داد.

مشاور امنیت ملی نخست وزیر پاکستان در ادامه دیدارهای خود در ایران با علی اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و سرلشکر محمد حسین باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح نیز دیدار و گفتگو کرد.

 اهمیت روابط اقتصادی

پاکستان پرجمعیت ترین کشور اسلامی است که هزار کیلومتر مرز با ایران دارد، در سال های گذشته حجم روابط تجاری میان ایران و پاکستان به کمتر از یک میلیارد دلار رسیده بود و دو کشور در نظر دارند حجم همکاری های را در گام نخست به سه میلیارد دلار و در آینده نیز به حدود پنج میلیارد دلار افزایش دهند.

خط لوله صلح به طول ۲۷۰۰ کیلومتر  است که ۱۱۰۰ کیلومتر آن در ایران، ۷۸۰ کیلومتر آن در پاکستان و ۶۰۰ کیلومتر آن در هند  با هزینه ای هفت میلیارد دلاری باید احداث شود، خط لوله ای که گاز ایران را به هند منتقل می کند. با تکمیل این طرح، روزانه ۱۵۰میلیون مترمکعب گاز ایران به هند و پاکستان صادر می‌شود که ۹۰ میلیون متر مکعب آن برای هند و ۶۰میلیون متر مکعب آن برای پاکستان در نظر گرفته شده است.

دوستی و برادری؛ روح حاکم بر روابط ایران و پاکستان

مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر پاکستان در ادامه دیدارهایش در تهران با علی اکبر ولایتی دیدار کرد و وی در این دیدار  اظهار داشت: امروز یافتن دو کشور همسایه و برادر مثل ایران و پاکستان و فرهنگ و تاریخ مشترک دشوار است و مرزهای رسمی دو کشور نمی‌توانند جداکننده دو برادر از یکدیگر باشند و ظرفیت‌های فراوانی میان دو کشور وجود دارد.

در ادامه این دیدار مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر پاکستان نیز اظهار داشت: با شما کاملاً موافقم که یافتن دو کشور با چنین مشترکاتی بسیار دشوار است؛ روح حاکم بر روابط دو کشور ایران و پاکستان، روح دوستی و برادری است. همه ما با دشواری‌های بسیاری دست و پنجه نرم کرده‌ایم و حوادث مختلفی در جهان اسلام وجود دارد که نیازمند اراده مشترک برای حل و فصل آنها هستیم.

بیانیه پایانی

در پایان سفر سه روزه «ناصر خان جنجوعا» مشاور امنیت ملی نخست وزیر پاکستان به ایران طرفین با صدور بیانیه مشترک دیدگاههای خود را در خصوص ضرورت توسعه روابط دوجانبه، مبارزه با تروریسم، صلح و ثبات منطقه ای و امور  مختلف جهان اسلام اعلام کردند.

در بخشی از این بیانیه آمده است:جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان ضمن تأکید بر روابط برادرانه و نزدیک دو کشور همسایه که ریشه در تاریخ و تمدن مشترک دو کشور دارد، بر حفظ و توسعه روابط تأکید و ساختارهای گفتگوی مؤثر برای مقابله با ناامنی در مرزها، مبارزه مشترک با بی ثباتی در منطقه و جهان اسلام را دارای اهمیت می دانند.

این بیانیه می افزاید: دو کشور، تنظیم مسائل امنیتی فی مابین، امنیت مرزهای مشترک و افزایش کارآیی و اثربخشی ساختارهای پیشبرد روابط در قالب کمیته ها و کمیسیون های مشترک را دارای اهمیت دانسته و بر ادامه گفتگوها تأکید می کنند.

در بخش دیگری از این بیانیه با تاکید بر ضرورت  دیدارهای مستمر مقامات سیاسی، امنیتی و اقتصادی دو کشور به منظور تعمیق روابط و توسعه مناسبات به عنوان بهترین مسیر حفظ وارتقاء روابط آمده است: طرفین با اشاره به مصائب کشورهای اسلامی، جنگ، قحطی و مهاجرت که ناشی از توطئه برنامه ریزی شده برای تضعیف کشورهای اسلامی می باشد، همکاری قاطعانه برای مبارزه مشترک با تروریسم و جریان های افراطی را یکی از مهمترین تلاش های پیش رو دانسته و از مهمترین اهداف این همکاری را تضمین صلح و ثبات منطقه ارزیابی می کنند.

این بیانیه با اشاره به تهدیدات فزاینده ناشی از گسترش تروریسم می افزاید: «مبارزه با داعش به عنوان یک جریان منحط و تفرقه آفرین در جهان اسلام که توطئه ای مشترک علیه وحدت و همکاری کشورهای اسلامی از سوی معاندان و مخالفان اسلام و کشورهای اسلامی است از دیگر موضوعات مورد توافق جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان است.»

منبع:مهر
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین