Thursday 25 April 2024| ۱۸: ۱۸ - پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۶۱۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷
احمد مسجدجامعی صبح امروز در اولین تهرانگردی مردادماهی خود با حضور در باغ پرندگان تهران از نزدیک در جریان روند نگهداری و مدیریت این باغ قرار گرفته است. در این باغ ۳۲۰۰ پرنده شامل ۱۶۷ گونه نگهداری می‌شوند.
 احمد مسجدجامعی صبح امروز در اولین تهرانگردی مردادماهی خود با حضور در باغ پرندگان تهران از نزدیک در جریان روند نگهداری و مدیریت این باغ قرار گرفته است. در این باغ ۳۲۰۰ پرنده شامل ۱۶۷ گونه نگهداری می‌شوند.

به گزارش آستان،حمیدرضا نوروزی بهره بردار این باغ در پاسخ به برخی شائبه‌ها مبنی بر ایرادات سازمان محیط زیست در خصوص عدم نصب میکروچیپ روی پرندگان این باغ گفت: سازمان محیط زیست روی نصب میکروچیپ‌هایی بر پرندگان این باغ اصرار داشت چرا که میکروچیپ شامل اطلاعات پرندگان و به نوعی شناسنامه آنها محسوب می‌شود که سازمان محیط زیست نیز باید به عنوان نهاد فرادستی در جریان وضعیت پرندگان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه طی دو ماه گذشته با تغییر پیمانکار باغ پرندگان این مشکلات حل و همچنین از فعالان محیط زیستی به خصوص در حوزه پرندگان درخواست شده تا ضمن بازدید از این باغ در جریان روند نگهداری و رسیدگی این پرندگان قرار گیرند، در خصوص برخی انتقادات مبنی بر بوی نامناسب قسمت پرندگان آبزی با بیان اینکه هر دو هفته یکبار لایروبی از حوضچه پرندگان آبزی انجام می‌گیرد گفت: به هر حال دقت داشته باشید که بسیاری از پرندگان غذای خود را از میان جلبک‌های کف دریاچه تامین می‌کنند.

وی با بیان اینکه به زودی فاز ۲ باغ پرندگان در شش هکتار زیر توری با ارتفاع ۱۵ متر ایجاد می‌شود گفت: در این محل پرندگان که هم‌رسته هستند نگهداری خواهند شد.

نوروزی با اشاره به ایجاد سافاری پارک گفت: چهار هکتار زمین پشت باغ پرندگان وجود دارد که شهرداری می‌تواند این زمین‌ها را در اختیار باغ پرندگان قرار دهد تا با ایجاد سافاری پارک، زمینه را برای تردد خودروها ایجاد کنیم.

خانه گرافیک ایران در معرض تعطیلی

در ادامه مسجدجامعی به خانه گرافیک ایران واقع در بخش میانی پارک پلیس رفت و از این خانه تاریخی که قدمت آن به دوره قاجار باز می‌گردد بازدید کرد.

وی گفت: در مرمت این خانه که معروف به خانه ارباب هرمز است سعی شده هویت بنا تست شود به گونه‌ای که قنات و پایه‌های ستون حفظ شده و برخی دیوارها نیز به همان حالت ابتدایی خود مانده و فقط مرمت شده است.

وی با اشاره به ساختمان‌های جدید التاسیسی که پیرامون خانه ارباب هرمز یا خانه گرافیک ایجاد شده گفت: در گذشته این ساختمان ها وجود نداشت و در هنگام ساخت این بناها سعی کردیم که ارتفاع ساختمان های پیرامونی، حریم خانه ارباب هرمز را بر هم نزند.

در ادامه بهرام کلهرنیا عضو هیئت مدیره انجمن طراحان گرافیک با بیان اینکه اسم این پارک پلیس نام دارد که هیچ سنخیتی با گرافیک نداشته و حتی جاذبه فرهنگی ندارد گفت: خواستار آن هستیم که یا نام پارک تغییر کرده و یا بخشی از این پارک نامش تغییر کند.

وی با بیان اینکه در اطراف این موزه کاستی‌های زیادی وجود دارد به گونه‌ای که حتی سرویس بهداشتی در محدوده این موزه وجود ندارد گفت: متاسفانه ظرفیت‌های فنی و کارکردی مناسبی در این موزه وجود ندارد به طوریکه هیچ اِلِمانی در اطراف این خانه وجود ندارد که نشان دهد در این مکان خانه گرافیک ایران قرار دارد و حتی سیستم تهویه مناسبی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در گنجینه خانه گرافیک ایران ۸۴۰۰ اثر گرافیکی وجود دارد گفت: از زمان مرحوم ممیز نسبت به جمع‌آوری سندهای گرافیکی اقدام شده است. اما متاسفانه گنجینه نگهداری آن بسیار نامناسب است به گونه‌ای که اسناد و آثار گرافیکی منحصر به فرد کشور در معرض گرما، سوسک، خاکروبه و ... قرار دارد.

وی با بیان اینکه قرار بود سازمان زیباسازی، خانه گرافیک ایران را پشتیبانی کند و متعهد شده که بخش‌هایی از کارهای زیباسازی این خانه را انجام دهد گفت: با این حال نه تنها بخش زیادی از کار را انجام نداده بلکه پنج ماه است به کارکنان دستمزد نداده‌ایم و متاسفانه در آستانه تعطیلی قرار دارد.

مسجدجامعی در ادامه بازدیدش با بیان اینکه خانه گرافیک ایران ظرفیت زیادی برای تبدیل شدن به پاتوق فرهنگی را دارد گفت: گنجینه این خانه گرافیک بسیار با ارزش است اما به دلیل قرار گرفتن در معرض رطوبت، دما، گرد و غبار، حشرات و همچنین نبود فضای کافی و حفاظت فیزیکی در معرض خطر قرار دارد.

وی با بیان اینکه یکی از قدیمی‌ترین طرح‌های گرافیکی عباس کیارستمی که مربوط به برگزاری سیرک بزرگ مسکو است در این خانه قرار دارد گفت: باید نسبت به حفظ این خانه اقدامات عاجلی صورت گیرد.

در ادامه با پیگیری‌های مسجدجامعی و با توجه به حضور شهردار منطقه در جمع تهرانگردان مقرر شد در روز سه شنبه جلسه‌ای با حضور مسئولان شهرداری و خانه گرافیک برگزار شود تا چاره‌ای برای حفظ این خانه اندیشیده شود.

پارکینگ اتوبوس‌های اسقاطی در پهنه فضای سبز

مسجد جامعی در ادامه از پارکینگ اتوبوس‌های اسقاطی در محله کوهسار بازدید کرد و گفت: این پارکینگ در محدوده پهنه G قرار دارد و در نزدیکی ساختمان‌های مسکونی اهالی واقع شده که می‌تواند زمینه بروز آسیب‌های بیشتری را فراهم کند.

وی با بیان اینکه فضای اتوبوس‌های اسقاطی می‌تواند به خارج تهران منتقل شود گفت: اتوبوس‌های اسقاطی زباله‌های فیزیکی بزرگی هستند که پیشنهاد می‌شوند محل دپوی آنها به خارج از تهران منتقل شود.

منبع:ایسنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: