Thursday 28 March 2024| ۲۰: ۲۹ - پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۶۲۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳
به نظر من اگر همین الان انتخابات برگزار شود آقای روحانی رای نمی آورد.
به گزارش آستان به نقل از ايرنا- وزیر اسبق کشور معتقد است مراجع و بزرگان سیاسی کشور از عملکرد دولت روحانی ناراضی نیستند. علی محمد بشارتی می گوید: وقتی مقام معظم رهبری راضی هستند ما چکاره هستیم؟
علی محمد بشارتی: بزرگان نظام و مراجع تقلید از روحانی راضی هستند
علی محمد بشارتی جهرمی سیاستمدار 72 ساله ایران مجری اتفاقی است که با تعبیر مقام معظم رهبری ' حماسه دوم خرداد' لقب گرفت. بشارتی که در رژیم پهلوی به خاطر فعالیت های انقلابی خود 5 سال را در زندان های ساواک سپری کرد، پس از انقلاب، پست های سیاسی مختلفی را تجربه کرده است. عضویت در اولین شورای فرماندهی سپاه، مسئولیت اطلاعات و تحقیقات سپاه، نمایندگی دورهٔ اول مجلس شورای اسلامی، عضویت در هیأت رئیسه مجلس، قائم مقامی وزیر امور خارجه (از ۱۳۶۳ تا ۱۳۷۲) و وزیری کشور (از ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶) سمت های مهم وی بوده است. 
وی که دستی بر آتش شعر و ادبیات نیز دارد سالهاست در سمت مشاور سیاسی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مشغول فعالیت است. موضوع گفت و گوی ایرنا با بشارتی از ماجرای دوم خرداد 76 شروع شد و تا انتخابات سال آینده ریاست جمهوری امتداد یافت. 


** ایرنا: کمتر از 10 ماه دیگر به انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری باقی است. شانس آقای روحانی را برای پیروزی چقدر می بینید؟
بشارتی: من قبول دارم که آقای دکتر روحانی نتوانست به آن وعده هایی که به مردم داده بود و به شعارهای خود عمل کند اما دلیل عمده آن دشمنی ابرقدرتها و توطئه های منطقه ای است که باعث شد با بدعهدی گروه 1+5 به توقعات ما پاسخ داده نشود. بنابراین کار آقای دکتر روحانی در این 10 ماه باقیمانده خیلی دشوار است.

** ایرنا: یعنی احتمال انتخاب مجدد ایشان را پایین می دانید؟
بشارتی: من انتخابات برگزار کرده ام. در سال 76 همه از قرائن می گفتند آقای ناطق نوری رای می آورد. حتی مرحوم آقای کیومرث صابری در مجله گل آقا نوشتند: بنویسید خاتمی؛ بخوانید ناطق.
ولی دیدید که غیر از این شد. مردم ما در بسیاری از مواقع حرف نمی زنند و عمل می کنند. به دلایلی که اینجا جای بحث آن نیست به آقای ناطق رای ندادند و کسی از صندوق ها بیرون آمد که کمتر کسی باور می کرد. آن هم با اختلاف رایی فراوان. 
'یادم هست روز دوم خرداد 76 معاون پارلمانی ریاست جمهوری( عطاءالله مهاجرانی) در ستاد انتخابات کشور به دیدار من آمد. از من پرسید وضعیت را چطور می بینی؟ از ایشان پرسیدم شما چطور می بینید؟ پاسخ داد به نظر من دومرحله ای می شود.' یعنی در روز انتخابات هم حتی نزدیکان آقای خاتمی باورشان این نبود که ایشان در دور اول رای بیاورد. این تجربه در مملکت ما وجود دارد.

** ایرنا: نظرسنجی های وزارت کشور چه می گفت؟
بشارتی: ما 20 بولتن در 20 روز مانده به 2 خرداد 76 تهیه و در دو نسخه تایپ شده، یکی را برای مقام معظم رهبری و دیگری برای آقای هاشمی رئیس جمهور وقت ارسال کردیم. در آنجا نوشتیم 37 درصد خاتمی 35 درصد ناطق .اما ما کارمان نظرسنجی نیست. چون ما مجری هستیم خیلی برایمان اهمیت ندارد که نام چه کسی از صندوقهای رای بیرون بیاید. چرا که اگر بخواهیم موضع داشته باشیم مسوولیت شرعی و قانونی داریم.بنابراین پیش بینی صریحی نکردیم که آقای ناطق رای می آورد یا آقای خاتمی. اما با زبان آمار حرف زدیم و گفتیم آقای خاتمی در نظرسنجی که کرده ایم 37 درصد رای دارد و آقای ناطق 35 درصد. 

** ایرنا: پس امکان داشت انتخابات به دور دوم کشیده شود؟
بشارتی: نه. ما برای برگزاری دور دوم آماده نبودیم ولی اگر به دور دوم کشیده می شد وظیفه قانونی ما برگزاری آن بود. ولی حدس خود من این بود که به دور دوم کشیده نمی شود. من می گفتم آقای ناطق نوری رای نمی آورد.

** ایرنا: استدلالتان چه بود؟
بشارتی: خوشبختانه من آدم صافی هستم. نه تنها دور وزارت کشور را قالب های بتونی نچیدیم بلکه خودم از 20 روز قبل از دوم خرداد مقر خود را به ستاد انتخابات کشور بردم. در این مدت هر شخصیتی به وزارت کشور می آمد یک سری هم به ما می زد. در این میان نمایندگان مجلس هم بودند. همه چیز عریان بود چرا که آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است؟ عمدا این کار را کردم تا همه بدانند هیچ اتفاقی نمی افتد. همان موقع از استان ها و شهرستانها خبرهایی به دستم می رسید که به این نتیجه رسیده بودم مردم می خواهند یک تحولی ایجاد کنند. وی ما نمی توانستیم این اخبار را منتشر کنیم چرا که دو اشکال داشت. اول اینکه این انگ به ما می خوردکه هوادار یکی از نامزدها هستیم و از آن بی طرفی می افتادیم. خاطرم است در آخرین سمینار استاندارها قبل از انتخابات خدمت مقام معظم رهبری رسیده بودیم آنجا خدمت آقا سه نکته را عرض کردم که نکته آخرش این بود که' من آخرت خود را به دنیای هیچ کس نخواهم فروخت و هرکس از صندوق بیرون بیاید من اسمش را اعلام می کنم' آقا هم فرمودند از آقای بشارتی ما همین انتظار را داریم'

** ایرنا: چه ساعتی نتیجه انتخابات مشخص شد؟
بشارتی: یادم هست آیت الله جنتی ساعت 9 شب دوم خرداد سراسیمه و نگران به ستاد انتخابات کشور آمد. خبرهایی از کانالهایی به ایشان رسیده بود. خدمت ایشان بودیم و به طور نسبی آرا را تجمیع کردیم تا ساعت 12 شب که مشخص شد برنده نهایی انتخابات چه کسی است. ساعت یک بعد از نیمه شب آقای ناطق به من زنگ زد. خدمتشان عرض کردم شما رای نیاورده اید. پرسید پس چه کار کنم؟ گفتم تصمیم با خودتان است ولی به عنوان یک دوست پیشنهاد می کنم طی اعلامیه ای پیروزی آقای خاتمی را به ایشان تبریک بگویید و آقای ناطق همین کار را کرد. کسی این نتیجه را برای انتخابات پیش بینی نمی کرد ولی ما این حرکت مردمی را دیدیم. این را برای ثبت در تاریخ می گویم که درست است که من با آقای ناطق دوست بودم اما این رفاقت کمترین تاثیری در انتخابات نداشت. به همین دلیل طی 4 سالی که وزیر کشور بودم حتی یکمرتبه نهار یا شام را هم پیش ایشان نرفتم. چون ایشان هم کاندیدای نمایندگی مجلس بود و هم نامزد ریاست جمهوری از خلط و معاشرت زیاد با ایشان خودداری می کردم چرا اگر هیچ چیزی هم نباشد با خیلی حرفها درباره آدم می زنند و اگر این چیرها آشکار باشد که دیگر بدتر از بد می شود.

** ایرنا:در انتخابات مجلس پنجم در سال 75 ولی ظاهرا اعتراضاتی از سوی نامزدها وجود داشت؟
بشارتی: آقای ناطق نوری وخانم فائزه هاشمی در تهران به ترتیب رای اول و دوم را آوردند. خانم فائزه هاشمی به من زنگ زد که شما عدالت را رعایت نکرده اید و من در حوزه ها اول بودم چرا مرا دوم خواندی؟ بعد از آن، آیت الله هاشمی زنگ زد. ایشان رئیس ما بود. گفتم' آقای هاشمی ما سه تا برنامه خبری تلویزیونی بیشتر نداریم. 8 صبح، 2 بعدازظهر و 9 شب. ممکن است درساعت 9و 10 و 11 در برخی حوزه ها مانند شاه عبدالعظیم و شهر ری خانم فائزه پیش باشد ولی ما که نمی توانیم خبر را ساعت 9 و 10 اعلام کنیم بلکه باید اخبار را تجمیع کنیم و ساعت 2 بعداظهر یک جا منتشر کنیم که با تجمیع آرا ، آقای ناطق جلو بود'. این را برای ثبت درتاریخ می گویم که آقای هاشمی هیچ حاشیه ای به حرف من نزد و گفت پس اینطور بود. ایشان کوچکترین بحثی هم با هم نکرد و خانم فائزه هم دیگر زنگ نزد.

**ایرنا: شایعه ای هم بود که فائزه هاشمی رای اول را آورده ولی چون عده ای نمی خواستند یک زن صاحب رای اول تهران و احتمالا رئیس مجلس شود رای وی را نخواندند؟
بشارتی: من اصلا چنین چیزی را نشنیدم ولی شنیده بودم می گفتند دختر رئیس جمهور چرا رای اول را نیاورده است؛ بنابراین آرا را دستکاری کرده اند. یکبار آقای هاشمی بدون اطلاع من سرزده به ستاد انتخابات وزارت کشور آمده و رفته بود. وقتی مطلع شدم به ایشان زنگ زدم و اعتراض کردم که چرا وقتی شما می خواهید به ستاد بیایید نباید من وزیر کشور مطلع باشم. ایشان گفت این به نفع شما تمام شد. گفتم چرا؟گفتند: صحبتی بود که برخی افراد می گفتند می خواهد تقلب شود. من سر زده آمدم و بررسی کردم افرادی که پشت کامپیوترها نشسته اند و می خواهند نتیجه را به من اعلام کنند خط سیاسی خاصی نداشته باشند. دیدم هر کس که شما آنجا گذاشته بودید چنین مشکلی را نداشتند. من در وزارت کشور اتوبوسی عمل نکردم و پس از ورود به آنجا بیشتر از همان نیروهایی که از قبل بودند استفاده کردیم و فقط تعدادی را عوض کردم. 

** ایرنا: تحلیلتان از رای مردم در دوم خرداد چه بود؟
بشارتی: به نظر من مردم عاشق چشم و ابروی هیچ کس نیستند. آنها عملکردها را می بینند. 8 سال دوره سازندگی را دیدند و می خواستند از یک تجربه جدید استفاده کنند. آقای ناطق آن موقع رئیس مجلس بود و مردم موضع ایشان را دیده بودند. ایشان عضو جامعه روحانیت مبارز بودند و مردم موضع ایشان را هم در نطق ها و سخنرانی هایشان دیده بودند.آقای خاتمی اما شعار گفت و گوی تمدن ها و اجرای تمامی اصول قانون اساسی و آزادی و سایر شعارهای دهان پرکن می داد که آنها را در زمان انتخابات در جامعه جا انداخت.
از سویی، عوامل دیگری هم موثر بودند. من فردی سیاسی هستم و نباید حرف عوامانه بزنم. یادم هست در آستانه انتخابات ریاست جمهوری وقتی به نماز جمعه می رفتم یکی از علما که در جماران همسایه ما بود همراه من به نماز جمعه آمد. در مسیر از ایشان پرسیدم از چه کسی حمایت می کند. پاسخ داد آقای خاتمی و گفت سید بودن آقای خاتمی خودش 50 درصد رای دارد. می خواهم بگویم که این هم تاثیر داشت چرا که مردم ما به سیادت اهمیت می دهند. ولی اصل موضوع این بود که مردم دنبال حرفها و تجربیات جدیدی بودند.همانطورکه پس از آقای خاتمی سراغ آقای احمدی ن‍ژادی رفتند که از نظر خط و تفکر سیاسی ضدیت کامل با آقای خاتمی داشت. کسی هم سال 84 باورنمی کرد از بین 9 نامزد آقای احمدی نژاد رییس جمهور شود.

**ایرنا: فرمودید که آقای روحانی کار سختی برای انتخابات 96 در پیش دارد. تمام روسای جمهور ایران به غیر از شهید رجایی که شهید و بنی صدر که عزل شد دو دوره ای بوده اند. چرا شانس روحانی را کم می دانید؟
بشارتی: ورزشکاران اصطلاحی دارند که می گویند فوتبال 90 دقیقه است. قشنگی فوتبال هم به پیش بینی ناپذیری آن است. از من که فردی سیاسی هستم بعید است که از همین حالا بگویم آقای روحانی 9 ماه دیگر رای می آورد یا نمی آورد. اصلا مردم ما هم بر این باورند که ما تنها کشور دموکرات دنیا هستیم که رای مردم در آن واقعا تاثیر دارد. این حقیقت را باید پذیرفت که مردم وقتی به صداقت فوق العاده امام خمینی(ره) پی بردند تمام وجودشان را در اختیار امام گذاشتند و جان خود را پای امام ریختند. یعنی امام با زبان مردم صحبت کرد و مردم با دل خودشان با ایشان حرف زدند. بگذارید خاطره ای تعریف کنم. دور اول انتخابات مجلس از شهرستان خمین مهندس پسندیده برادرزاده امام نامزد شد ولی رای نیاورد. مرحوم آیت الله پسندیده نامه ای به امام نوشتند که در انتخابات خمین تقلب شده است. دوستان ما در دفتر امام گفتند وقتی ایشان نامه برادرشان را خواندند تبسمی کردند و فرمودند این بهترین شاهد و دلیل برای سلامت انتخابات خمین است چرا که برادرزاده رهبر نظام رای نیاورده است؛ یعنی مردم هر چه رای دادند همان شده است. 
خب! اگر قرار باشد کسی از همین حالا بگوید آقای دکتر روحانی رای می آورد یا نمی آورد شاید مردم بگویند پس وقتی همه چیز مشخص است پس چرا ما برویم و رای دهیم.
نتیجه انتخابات در ایران را مردم رقم می زنند.

**ایرنا: ارزیابی خودتان چیست؟
بشارتی: من الان شرایط آقای روحانی را خوب نمی بینم. بگذارید خاطره ای برایتان تعریف کنم. دهه فجر مرا به دانشگاه اصفهان دعوت کردند. جلسه بسیارخوبی با اساتید و انجمن اسلامی داشتیم. بعد برای سخنرانی به سالن اجتماعات رفتیم اما هیچ کس در سالن نبود. پلاکارد زده بودند ' چون سخنران مشاور سیاسی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است ما نمی آییم'
حالا عرب و عجم می دانند من از طفولیت اصولگرا بوده ام. هر جا هم رفته ام حرفهایم را با شجاعت زده ام و هیچ وقت هم تغییر گرایش نداده ام اما چون مشاور آقای هاشمی بودم به سخنرانی ام نیامده بودند. همین الان اگر در شهری مثل اصفهان بخواهند انتخابات برگزار کنند آقای روحانی به طور قطع در جذب رای مردم مشکل پیدا می کند.در همین انتخابات مجلس وقتی نتیجه تهران اعلام شد و یک نفر هم از لیست اصولگرایان رای نیاورد برخی خیلی شاد شدند. به آنها گفتم' شادی شما خیلی دوام ندارد چرا که من مطلعم که در شهرستان ها وضعیت غیر از تهران است'. دیدیم که نتیجه شهرستان ها با تهران چقدر متفاوت بود؟
من فضای جنوب کشور و مشهد را به نفع اصولگراها می دانستم چرا که سفرهای متعددی به آنجا داشتم. یادم هست در دور دوم انتخابات مجلس پنجم، اصلاح طلبان فراخوان داده بودند که 176نفر در حسینیه شماره دو جماران جمع شده و با آنها بیعت کرده بودند. بزرگی که نامش را نمی برم تلفنی از من سوال کرد که شما با این اجتماع وضعیت انتخابات را چگونه می بینید؟ پاسخ دادم دوستان یا چنارهای جماران را شمرده اند یا هر لنگه کفش را متعلق به یک نفر حساب کرده اند وگرنه من اطلاع دارم که این طور نیست. همین طور هم شد. مرحله دوم برگزار شد و مجلس دربست در اختیار آقای ناطق قرار گرفت. قرائن زیادی می توانیم نشان بدهیم که چیزی که در انتخابات اتفاق می افتد، آن چیزی نیست که ما فکر می کنیم.

** ایرنا: و پیش بینی تان چیست؟
بشارتی: به نظر من اگر همین الان انتخابات برگزار شود آقای روحانی رای نمی آورد.

**ایرنا: پس چه کسی رای می آورد؟
بشارتی: می دانم که چه کسی رای می آورد اما اگر بخواهم بگویم دور از شان من است.

** ایرنا: شانس نامزدهای احتمالی اصولگرایان از جمله آقایان احمدی نژاد، قالیباف و جلیلی را چقدر می دانید؟
بشارتی: انتخابات بهترین ملاک برای پاسخ به این سوال است.

**ایرنا: چرا آقای قالیباف در دور گذشته رای نیاورد؟
بشارتی: من نبایست جواب این سوال را بدهم. ایشان از سپاهی های قدیم است و من هم فرمانده سپاه بوده ام. مردم عملکردها را دیدند و رای دادند یا ندادند.

** ایرنا: آقای احمدی ن‍‍‍ژاد تایید صلاحیت می شود؟
بشارتی: من به این کارها کاری ندارم. این را بروید از آقای جنتی بپرسید. 

** ایرنا: آیا اصولگراها به وحدت می رسند؟
بشارتی: اصولگراها و هر تشکل و تفکری که احساس خطر کند دور هم جمع می شوند. این یک موضوع اثبات شده است. اگر اصولگرایان احساس کنند اصولشان به خطر می افتد ممکن است دور هم جمع شوند. من الان در شرایطی دارم صحبت می کنم که هنوز فضا انتخاباتی نشده است و بر اساس واقعیات امروز این تحلیل ها را بیان می کنم. در آمریکا که تنها 3 ماه تا انتخابات فاصله دارند فضا هنوز انتخاباتی نشده است چه برسد به ایران که حدود 10 ماه تا انتخابات فاصله دارد. زمانی می توانیم به این سوالات پاسخ دهیم که شمارش معکوس برای انتخابات شروع شده باشد مثلا اسفند ماه. 

** ایرنا: عملکرد 3 ساله آقای روحانی در ریاست جمهوری را چگونه می بینید؟
بشارتی: آقای دکتر روحانی فردی است که از نظر شخصیتی فردی قابل قبول است. برای این حرفم دلیل دارم. نخست اینکه طی این چند سال کمتر اتفاق افتاده که حرفی که ایشان می زند تنش آفرین باشد. صحبت های ایشان شمرده شمرده و حساب شده است.
دوم اینکه باید بپذیرید که ما بعد از ریاست جمهوری ایشان موفقیتهایی در روابط خارجی خود کسب کرده ایم که بخشی از آن به خاطر برجام بوده است. رفت و آمدهای فراوان مقامات دیگر کشورها به ایران نشانه آن است. این به دلیل آرامشی است که در مملکت وجود دارد. آنها می گویند هیچ مانع دیگری برای اینکه ما جزو اقتصاد جهانی شویم وجود ندارد. نفت ما را می خرند و حاضرند با ما همکاری کنند. مدتی است دیگر جمله همه گزینه ها روی میز است علیه ایران شنیده نمی شود. چرا ما نباید بپذیریم که این حاصل عملکرد آقای دکتر روحانی است؟ آقای روحانی آرامشی را در مملکت به وجود آورد. راجع به همین اقتصاد بگویم که در دوره قبل از ایشان، هفته ای یکبار قیمت ارز بالا می رفت ولی شما الان شاهد چنین چیزی نیستید. تورم کنترل شد که اگر کنترل نمی شد معلوم نبود الان قیمت کالاهای مصرفی مردم چقدر بود و وضع اقتصادی و معیشتی شان چطور.
عیب می جمله بگفتی هنرش نیز بگو. اگر کسی انتقادی از دولت و عملکرد آقای روحانی دارد باید مثبتهای این دولت را هم بگوید تا مردم بگویند وی در حرفهایش عدالت دارد وگرنه اینکه همه اقدامات دولت را دربست بخواهند رد کنند نشانه ضعف است. البته من هم مطلعم برخی کارهای این دولت اصلا درست نیست مانند تضعیف برخی وزرای این کابینه توسط وزرای دیگر همین کابینه از طریق رسانه ها. اصلا نمی پسندم این چیزها رسانه ای شود. اما باید پذیرفت آقای دکتر روحانی تا کنون حتی به یک مصوبه مجلس هم اعتراض نکرده است. البته وظیفه ایشان هم این نیست. ولی قبل از ایشان گفتند 11 مصوبه مجلس خلاف قانون اساسی است. در حالیکه چه کسی اجازه فرار از قانون اساسی را به یک مسوول داده است؟
باید شرایط موجود را بپذیریم. اکنون یک نوع هماهنگی و همدلی وجود دارد و علما، مراجع، بزرگان و شخصیت های مملکتی هم از دولت ناراضی نیستند. مهم، مقام معظم رهبری هستند که طبق اصل 110 قانون اساسی مسوول این کشور هستند. وقتی ایشان رضایت دارند ما که هستیم که بگوییم ناراضی هستیم؟ همه باید از آقای روحانی تا زمانی که زمامدار هستند حمایت کنیم؛ چرا که حمایت از ایشان وظیفه قانونی، شرعی و اخلاقی ماست.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
فریده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
0
0
اگر سخنرانی های اهبری را گوش کنیم معلوم می شود چندان هم راضی نیستند و فقط همین مهم است
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین