Thursday 28 March 2024| ۱۵: ۲۰ - پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۶۳۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶
آستان گزارش می دهد؛
برخی گزارش ها نیز حاکی از آن است که فناوری موشک "رودونگ-1 (Rodong Ballistic Missile)"، تلفیقی از تکنولوژی موشک های "اسکاد" جمهوری خلق چین و مصر است.
قدرتنمایی ارتش کره شمالی با موشک‌های مخوف

تحلیلگران اعتقاد دارند که آزمایش های موشکی کره شمالی و توسعه صنعت موشکی در این کشور برای مقابله با حمله احتمالی آمریکا به "پیونگ یانگ"  است. 
  
به گزارش خبرنگار آستان، شبه جزیره کره در چند دهه اخیر همواره آبستن حوادث گوناگونی بوده و عامل تنش های منطقه ای، عمدتا دخالت خارجی برخی کشورهای غربی است. 

تحلیلگران اعتقاد دارند که آزمایش های موشکی کره شمالی و توسعه صنعت موشکی در این کشور برای مقابله با آمریکاست؛ چرا که در سال های اخیر این کشور از سوی ایالات متحده و کره جنوبی به شدت تهدید شده است. 

"پیونگ یانگ"در 30 سال اخیر با گسترش تهدیدات آمریکا، موشک های بالستیک برد متوسط و برد بلند خود را توسعه داده که یکی از آن ها موشک "رودونگ" است. 



**موشک "رودونگ" چه ویژگی هایی دارد؟ 

"رودونگ-1 (Rodong Ballistic Missile)" یکی از موشک های سطح به سطح برد متوسط  ساخت کشور کره شمالی است که قابلیت  مورد اصابت قرار دادن اهداف را در شبه جزیره کره داراست. 

قدرتنمایی ارتش کره شمالی با موشک‌های مخوف

قدرتنمایی ارتش کره شمالی با موشک‌های مخوف
کارشناسان نظامی معتقدند که این موشک در سال 1980 میلادی  از روی موشک های کلاس "اس-اس (SS Class Missiles)" اتحاد جماهیر شوروی سابق ساخته شده است و "پیونگ یانگ" آن را مهندسی معکوس کرده است. 

برخی گزارش ها نیز حاکی از آن است که فناوری موشک "رودونگ-1 (Rodong Ballistic Missile)" ، تلفیقی از تکنولوژی موشک های "اسکاد" جمهوری خلق چین و مصر است. منابع غربی مدعی هستند که تکنولوژی ساخت موشک "رودونگ-1 (Rodong Ballistic Missile)" به برخی کشورهای منطقه غرب آسیا  نیز صادر شده است. 

ماهواره های جاسوسی ایالات متحده آمریکا در سال 1990 میلادی موشک "رودونگ-1 (Rodong Ballistic Missile)" را شناسایی کردند و اطلاعات آن را ثبت نمودند. 

درباره خصوصیات موشک "رودونگ" اطلاعات کاملی در دست نیست؛ اما آمارها نشان می دهد که این موشک قطری بیش از 1 متر و طولی قریب به 16 متر را داراست. موشک "رودونگ-1 (Rodong Ballistic Missile)" دارای سیستم هدایت پیشرفته ای نبوده و سوخت آن مایع است. 

برد موشک "رودونگ-1 (Rodong Ballistic Missile)" بسته به منابع بین 650  تا 1500 کیلومتر اعلام شده است. در حقیقت برخی منابع معتقدند که برد این موشک 1000 تا 1500 کیلومتر است،  اما آخرین آزمایش های این موشک در سال 2014 و 2016 برد آن را 650 کیلومتر نشان داده است. 

منابع رسانه ای گزارش دادند که نخستین آزمایش موشکی از مدل موشک های رودونگ در پنج سال گذشته است و برد آنها به 650 کیلومتر می رسد. دقت این موشک حدود 2 کیلومتر است و وزن کلاهک آن بین 500 تا 1000 کیلوگرم تخمین زده می شود. 

"بی بی سی" و "نیویورک تایمز" در گزارش هایی درباره زمان آزمایش این موشک نوشتند که تعدادی از موشک های   "رودونگ-1 (Rodong Ballistic Missile)" در سال 2006 برای اولین بار آزمایش شد و در سال 2014 میلادی  "پیونگ یانگ" دو فروند دیگر از این موشک  را روی لانچر فرستاد. 

خبرگزاری یونهاپ در سال 2015 میلادی به نقل از یک مقام دولتی گزارش داد که کره شمالی برای شلیک موشک‌های کوتاه برد و میان‌ برد به کره جنوبی برنامه دارد. 

این مقام دولتی کره جنوبی گفت گروه شناسایی مشترک آمریکا و کره جنوبی حرکت خودروهای موشک‌انداز کره شمالی مجهز به موشک‌های  "اسکاد" و "رودونگ"  را مشاهده کرده است.

** استقرار لانچرهای ارتش کره شمالی در  منطقه  "وونسان"

به گفته سئول، موشک‌های کوتاه برد اسکاد (با برد کمتر از 500 کیلومتر) در منطقه وونسان Wonsan در شرق کره شمالی و موشک‌های میان‌برد رودونگ (با برد 1200 کیلومتر) در غرب این کشور مشاهده شدند.

کره شمالی پیشتر گفته بود پاسخ سیاست های خصمانه آمریکا را با تقویت نیروی بازدارندگی هسته ای و موشکی خواهد داد. پیونگ یانگ در سه سال گذشته بیش از 150 موشک از انواع مختلف "اسکاد" ، "رودونگ"، "موسودان" و "تائپودونگ" پرتاب کرده است.  

قدرتنمایی ارتش کره شمالی با موشک‌های مخوف
آمریکا به هم‌پیمان خود یعنی کره‌جنوبی کمک کرده که به میزان تهدیدات خود در مرزها بیفزاید و همین موضوع، انگیزه مضاعفی را برای "کیم جونگ اون" شخص اول کره‌شمالی به وجود آورده تا از کره‌جنوبی در مانورهای نظامی عقب نماند.  

تشدید تحرکات نظامی کره شمالی از سال 2013 تاکنون به دلیل مقابله با آنچه که  "پیونگ یانگ"  تلاش های تبهکارانه آمریکا برای سرنگونی نظام حاکم انجام می دهد صورت گرفته و مصاحبه تحریک آمیز "اوباما" نیز در سال 2013 نیز در این پروسه بی تاثیر نبوده است. 

"باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا در این زمینه می گوید: در طول زمان شما خواهید دید که رژیمی مثل کره شمالی، سقوط خواهد کرد. این اظهارات و دومینوی برگزاری رزمایش های آمریکا در شبه جزیره کره و ارتقا توان نظامی "سئول" نشان می دهد که "واشنگتن" به دنبال نابود کردن نظام حاکم در کره شمالی است. 

کره شمالی در سال هایی که تحریم های شدید و تهدید به حمله نظامی را تجربه کرده ، توانسته با امپریالیسم مقابله کند. کارشناسان معتقدند که تحریم های بین المللی تاثیری بر "پیونگ یانگ" نداشته و این کشور با صادرات سلاح به دنبال ترمیم اقتصاد  خود است. 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین