Friday 29 March 2024| ۱۳: ۳۸ - جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۶۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱
اگر چه تابستان امسال با تدابیر زودهنگام شهرداری تهرانی‌ها کمتر با این مشکل مواجه شدند اما با این وجود این روزها شمار این حشرات مزاحم زیاده شده است، هر چند مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران معتقد است:‌ در سال جاری حتی یک پیام در این خصوص از طریق سامانه های 137 و 1888 ثبت نشده است و امیدواریم با ادامه این فعالیتها میهمانان ناخوانده سال های اخیر بطور کامل از شهر تهران دور گردند .
چند سالی است در تهران به ویژه مناطق مرکزی در فصل گرما که راه می‌روی باید خیلی مراقب چشم و دهانت باشی تا اوقاتت با «عسلک‌ها» تلخ نشود.

به گزارش آستان به نقل از ایسنا، مگس سفید یا صحیح تر سفیدبالک ها و "عسلک پنبه" نام مهمان ناخوانده‌ای است که حالا دیگر در تهران ناخوانده نیست و مهمان دائم تابستان‌های شهروندان پایتخت شده است. مهمانانی که علاوه بر گرمای هوا با ورود به چشم و دهان شهروندان تهرانی آنها را حسابی کلافه می کند.

اگر چه تابستان امسال با تدابیر زودهنگام شهرداری تهرانی‌ها کمتر با این مشکل مواجه شدند اما با این وجود این روزها شمار این حشرات مزاحم زیاده شده است، هر چند مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران معتقد است:‌ در سال جاری حتی یک پیام در این خصوص از طریق سامانه های 137 و 1888 ثبت نشده است و امیدواریم با ادامه این فعالیتها میهمانان ناخوانده سال های اخیر بطور کامل از شهر تهران دور گردند .

علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه از تابستان سال 1393 کلان شهر تهران با ظهور حشره کوچکی بنام سفید بالک (whitefly ) روبرو شد که با حضورانبوه و ناخوانده خود نگرانی هایی را برای شهروندان موجب گردید گفت : خوشبختانه سفید بالک غالب تهران گونه جدیدی از جنس Aleuroclava   است که هیچکدام از 135 گونه شناخته شده آن تاکنون بعنوان ناقل بیماری ویروسی برای گیاهان شناخته نشده اند.

وی افزود: بطور کلی از دیدگاه علم گیاهپزشکی طغیان دوره ای یک آفت ( ازجمله سفید بالک ) امری طبیعی بوده که می تواند بدلیل تغییرات اقلیمی و مساعد شدن شرایط آب و هوایی برای فعالیت و گسترش گونه خاصی از آفت ، پیدا کردن و در دسترس بودن میزبان گیاهی مناسب جهت ازدیاد نسل و فعال نبودن  یا عدم استقرار دشمنان طبیعی و کارآمد علیه آن آفت بوجود آید .

مختاری اضافه کرد: در همین راستا سازمان بوستانها و فضای سبز شهرتهران طی یک سال اخیر با سیاستگذاریهایی بر پایه مدیریت کنترل تلفیقی آفات (IPM )  اقدامات ویژه ای را به منظور کنترل منطقی این آفت به انجام رسانده که تاثیرا ت چشمگیری در کاهش جمعیت آن داشته است.

وی در ادامه به ابلاغ دستورالعملهای اجرایی شامل اقدامات ویژه برای کنترل سفید بالک به مناطق 22گانه شهرداری و جمع آوری و معدوم سازی برگهای درختان آلوده به فرم زمستان گذران آفت و همچنین جلوگیری از استفاده از برگهای آن ها برای تولید خاکبرگ اشاره کرد و افزود: هرس درختان به فرمی که تبادل هوا در بین شاخه ها بیشتر صورت پذیرد و حذف و معدوم سازی پاجوش وتنه جوش درختان آلوده به سفید بالک ، روغن پاشی درختان و درختچه های همیشه سبز آلوده به فرم زمستان گذران آفت (بویژه درختان زیتون) با استفاده از روغنهای  امولسیون شونده پارافینی زمستانه و تابستانه ، عقد قرارداد با موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور با موضوع " شناسایی و مطالعه بیولوژیکی آفت سفید بالک غالب و شناسایی دشمنان طبیعی آن در فضای سبز شهرتهران "به منظور دستیابی به راه های کنترل بهینه این آفت در فضای سبز شهری، تشکیل کارگروه تخصصی کنترل سفید بالک با مدیریت سازمان بوستانها و فضای سبز شهر تهران و حضور کارشناسان مجرب از 12 منطقه منتخب در سطح شهر تهران، سازماندهی تیم مانیتورینگ (پایش ) منسجم کارشناسی در سطوح محله –  ناحیه و منطقه ای به منظور پایش مستمر و منظم جمعیت آفت با مدیریت واحد گیاهپزشکی سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران و آماده سازی و تجهیز پیمانکاران به منظور تامین دستگاهها و نهاده های لازم جهت کنترل آفت از دیگر اقدامات سازمان برای کنترل جمعیت این حشرات بوده است.

وی ادامه داد: برگزاری برنامه های وسیع آموزشی (نمایش فیلم – اسلاید و سایر وسایل کمک آموزشی )جهت آگاهی و اطلاع رسانی به شهروندان و دانش آموزان در سرای محلات – شورایاریها- مساجد – مدارس - ادارات و ... به همراه اطلاع رسانی عمومی از طریق رسانه های گروهی ، توزیع بروشور و نصب بنرهای آموزشی و ارسال پیامک نیز برای کنترل هرچه بیشتر جمعیت سفیدبالک ها انجام شده است. همچنین نصب تله های زرد رنگ چسبنده از جمله اقدامات مفیدی بوده که بدلیل نقطه ضعف دید حشرات در محدوده طیف رنگی محدود ( 650 – 300 نانومتر) موجب جذب حشرات پروازی آفت گردیده است .

مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران تاکید کرد: با اقدامات صورت پذیرفته ، جمعیت آفت در حال حاضر نسبت به شرایط زمانی مشابه در سالهای گذشته کاهش چشمگیری را نشان می دهد. چنانچه طی سال گذشته با آغاز گرمای هوا بطور مرتب پیام های مردمی در خصوص مزاحمت این آفت برای شهروندان داشتیم ولی در سال جاری حتی یک پیام در این خصوص از طریق سامانه های 137 و 1888 ثبت نگردیده است و امیدواریم با ادامه این فعالیتها میهمانان ناخوانده سال های اخیر بطور کامل از شهر تهران دور گردند .
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین