Friday 19 April 2024| ۰۳: ۳۵ - جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۶۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴
آستان گزارش می‌دهد؛
گراهام از مسئولان ارشد گزارش 28 صفحه ای درباره 11 سپتامبر اعلام کرد که ارتباط غیرمستقیمی بین سفیر سابق عربستان و اتفاقات 11 سپتامبر 2001 وجود دارد.
آستان- جای سوال است شاهزاده بندر که در بسیاری از اقدامات تروریستی جهان دست داشته، چگونه از سوی آمریکا مجرم شناخته نمی‌شود.

گمانه زنی های  بسیاری درباره نقش عربستان سعودی در انفجار برج های دوقلوی تجارت جهانی سال 2001 میلادی وجود دارد. 

ایالات متحده آمریکا که به همپیمان سنتی خود مشکوک شده بود، تحقیقات میدانی را در ارتباط با نقش عربستان سعودی در انفجار برج های دوقلو آغاز کرد که در ابتدای این تحقیقات پادشاهی عربستان  تهدید به خارج کردن 700 میلیارد دلار از سرمایه خود از آمریکا نمود. 

**نقش پررنگ شاهزاده بندر در اتفاقات 11 سپتامبر 2001 

یکی از افرادی که در اتفاقات 11 سپتامبر نقش مهمی داشته، "شاهزاده بندر بن سلطان بن عبدالعزیز آل سعود" است. وی که در گذشته ای نه چندان دور سفیر پادشاهی عربستان در آمریکا بوده ، طبق شواهد و قرائن نقش مهمی در کمک های مالی به تروریست ها داشته است. 

انفجار برج های دوقلو تجارت جهانی با دلارهای

بندر بن‌سلطان از سال 1983 تا 2005، سفیر عربستان در آمریکا بود، در دوره ریاست جمهوری «رونالد ریگان»، «جورج بوش» پدر، «بیل کلینتون» و «جورج بوش» پسر. او بعدها به عنوان دبیرکل شورای امنیت ملی عربستان سعودی و رئیس سازمان اطلاعات عربستان منصوب شد و تا سال گذشته در این سازمان اطلاعاتی که همردیف سازمان سیا بود، فعالیت می‌کرد.


"سی ان ان " درباره نقش شاهزاده بندر در انهدام برج های دو قلوی آمریکا گزارش داد: " هنگامی که آمریکا نخستین عامل بزرگ القاعده در حملات 11 سپتامبر را دستگیر کرد با شواهد تکان‌دهنده‌ای از جمله شماره‌ تلفن‌هایی از داخل آمریکا مواجه شد. در زمان دستگیری "ابوزبیده" دفترچه تلفنی پیدا شده بود که چند شماره متعلق به آمریکا در آن ثبت شده بود؛ یکی شماره تلفن شرکتی  در «آسپن» کلورادو بود که مسئولیت هماهنگی اقامت «بندر بن‌سلطان» در آمریکا را برعهده داشت و دیگری تلفن یکی از محافظان شخصی سفیر عربستان در "واشنگتن."

این شبکه خبری در ادامه افزود: "از زمانی‌که 19 عامل حملات یازده سپتامبر 4 هواپیما را ربودند و مسیر تاریخ آمریکا را تغییر دادند احتمال مشارکت رسمی عربستان در این حملات همواره روابط دو کشور را تحت تأثیر قرار داده است. حالا با افشا شدن 28 صفحه محرمانه از گزارش سال 2002 کنگره درباره این حملات و در شرایطی که ارتباطی  "بندر بن‌سلطان"  با هواپیماربایان فاش شده، هر چند که این اسناد محرمانه هیچ شواهد مستقیمی برای دست داشتن وی در این حملات ارائه نمی دهد، اما همچنان سوالات جدیدی درباره نقش عربستان سعودی در حملات یازده سپتامبر مطرح شده است. افشای ارتباطات غیرمستقیم بندر بن سلطان با عامل القاعده یک بخش از اطلاعات مهمی بود که در گزارش ها قید شده است. "

سازمان سیا و اف‌بی‌آی به این نتیجه رسیدند که شواهدی که نشان دهد شخصی از خاندان سلطنتی سعودی از حملات یازده سپتامبر حمایت کرده، وجود ندارد، اما گراهام از مسئولان ارشد گزارش 28 صفحه ای درباره 11 سپتامبر اعلام کرد که ارتباط غیرمستقیمی بین سفیر سابق عربستان و اتفاقات 11 سپتامبر 2001 وجود دارد.   

"سی‌ان ان" می‌افزاید: اف بی آی درباره تلفن‌هایی که به طور غیرمستقیم به بندر بن سلطان مربوط می‌شد در تابستان و پاییز سال 2002 تحقیق کرد. در یکی از گزارش تحقیقات اف‌بی‌آی و سیا در سال 2005 آمده است که «هیچ شواهدی» وجود ندارد که نشان دهد «یا دولت عربستان و یا خانواده سلطنتی عربستان دانسته به حمایت» از حملات یازده سپتامبر پرداخته و یا «اطلاعاتی از عملیات تروریستی در این پادشاهی و یا مکان دیگری» داشته است. 

این گزارش در ادامه تأکید می‌کند: اسناد 28 صفحه‌ای همچنین سوالاتی را نیز درباره یک ارتباط احتمالی دیگر میان بندر بن سلطان و حملات یازده سپتامبر مطرح کرده است و آن ارتباط این شاهزاده عربستانی با یک تبعه سعودی با نام «اسامه باسنان» است که در زمان این حملات در آمریکا زندگی می‌کرده و تحقیقاتی درباره او و کمک‌های احتمالی‌اش به هواپیماربایان انجام شده، مطرح می‌کند.


**چک های شاهزاده تروریست ها در وجه القاعده 

 این اسناد به مبالغی اشاره دارد که بندر و همسرش در اختیار خانواده این فرد قرار داده‌اند. حداقل در یک مورد، باسنان چکی را به مبلغ 15 هزار دلار به صورت مستقیم از حساب بندر بن سلطان دریافت کرده است و این موضوع در اسناد اف‌بی‌آی نیز آمده است. همسر باسنان نیز دست کم یک چک به صورت مستقیم از شخص بندر بن سلطان دریافت کرده است.

دست‌کم در یک مورد، باسنان یک فقره چک را مستقیما از حساب بندر بن‌سلطان دریافت کرده بود. طبق اعلام اف‌بی‌آی، در تاریخ 14 می 1998، باسنان یک فقره چک از بندربن‌سلطان را با مبلغ 15 هزار دلار نقد کرده بود. همسر باسنان نیز دست‌کم یک فقره چک مستقیما از بندر بن‌سلطان دریافت کرده بود. او همچنین یک فقره چک دیگر را نیز از همسر بندر بن‌سلطان دریافت کرده بود که در تاریخ 8 ژانویه 1998 به مبلغ 10 هزار دلار نقد شده بود.

در تاریخ نهم اکتبر سال 2001، پاسکال جی.‌ دامور در مقام دستیار مدیر اجرایی مبارزه با تروریسم اف‌بی‌آی در جلسه استماع دراین رابطه گفت:من معتقدم که مبلغی پول از همسر بندر بن‌سلطان، دریافت شده است، ماهانه حدود 2 هزار دلار و در مجموع حدود 64 هزار دلار. اما اینکه دلیل اصلی این انتقال پول چه بوده هنوز مشخص نیست.

"جیل استاین" نامزد حزب سبز آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 که در انتخابات چهار سال گذشته هم نامزد شده بود، از عدم توجه جدی به نقش عربستان سعودی در رابطه با حملات 11 سپتامبر 2001 انتقاد شدید کرد. کمیته 11 سپتامبر گفت که نیازی به تحقیق درباره کمک مالی این حملات نیست چون نخبگان سعودی دلار زیادی به تروریستها دادند. 

"فواد ایزدی" کارشناس مسائل آمریکا در گفت و گو با خبرنگار  آستان ؛ درباره نقش شاهزاده "بندر بن سلطان" در انفجار برج‌های دو قلوی تجارت جهانی می گوید: رسانه‌های خارجی به ارتباط "بندر بن سلطان" با انفجارهای برج‌های دوقلو اشاره کردند.

وی افزود: البته اینکه اصل ماجرای 11 سپتامبر چیست، هنوز مشخص نیست و 15 سال از حادثه مذکور گذشته و هنوز اسناد دخالت افراد مرتبط با انفجار برج‌های دوقلو ارائه نشده است.
نکته قابل تامل اینکه مقامات کاخ سفید تلاش می کنند به جای تفهیم اتهام به رژیم سعودی، این کشور را تبرئه کنند و به قول معروف 700 میلیارد دلار سرمایه سعودی ها در آمریکا گروکشی بزرگ رژیم سعودی در این کشور است.  

جای سوال است بندر بن سلطان بن عبدالعزیز آل سعود که در بسیاری از ترورهای منطقه و اقدامات تروریستی جهان دست داشته، چگونه از سوی آمریکا مجرم شناخته نمی شود و این موضوع نشان دهنده سیاست های دوگانه آمریکا در قبال کشورهای منطقه و به خصوص پادشاهی عربستان است. 

منبع: آستان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین