Saturday 20 April 2024| ۱۵: ۰۵ - شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۶۴۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳
رئیس جهاد دانشگاهی در گفت و گو با آستان:
متاسفانه مشکل ما در کشور این است که به دلیل اینکه نگاه صِرف سیاسی داریم، برنامه‌ها گاها تغییر می‌کند که باید به آن توجه کرد.
رئیس جهاد دانشگاهی گفت: ما باید تولید فناوری‌های آینده و نسل نوین فناوری‌ها را در شکل و مدل آزمایشگاهی به دانشگاه بسپاریم و مجموعه‌هایی مانند جهاد دانشگاهی این فناوری‌ها را آماده ی ورود به صنعت در آینده کنند.
 
حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در گفت و گو با خبرنگار آستان اظهار کرد: یکی از وظایف جهاد دانشگاهی این است که به عنوان پل ارتباطی بین دانشگاه و صنعت و همچنین دانشگاه و جامعه عمل کند.

رئیس جهاد دانشگاهی ضمن بیان مطلب فوق تصریح کرد: در ابتدا به دلیل شکل نگرفتن بحث‌های تحقیقاتی در دانشگاه‌ها، اولویت با نیازهای فناورانه بود و نگاه دانشگاه هم نگاه علمی به مسائل بود، این ارتباط خوب برقرار نشد و جهاد دانشگاهی مجبور شد خودش در راس اقدام به پژوهش‌های کاربردی کند.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی بعد از انقلاب شکل گرفت و در آن زمان نیازهای صنعت و جامعه بسیار زیاد بود و به طور طبیعی نیز باید تحقیقات کاربردی انجام می شد و جهاد نیز گروه‌های پژوهشی خود را تشکیل داد و در این زمینه هم موفق عمل کردند.

طیبی ادامه داد: پس از آن باید این ارتباط ایجاد می‌شد و توانستند اقدامات تحقیقات خوبی را انجام دهند و نتایج این تحقیقات باید در جامعه مطرح می‌شد.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به این مطلب که البته هنوز این ارتباط شکل مطلوب خودش را پیدا نکرده، تشریح کرد: باید توقعات اصلاح شود و توقع اینکه دانشگاه مشکلات روز صنعت را حل کند کاملا اشتباه است و دانشگاه می‌تواند فناوری‌های نسل 3 و 4 یا فناوری‌های نوین را تولید کند و ابزارش استاد، دانشجوی دکترا و فوق لیسانس و نیز آزمایشگاه است، بنابراین میتواند روی یک فناوری به طور محدود کار کند البته فرقی نمی‌کند چنانچه در حوزه ی علوم انسانی و پزشکی نیز همین گونه است.

وی تاکید کرد: ما باید تولید فناوری‌های آینده و نسل نوین فناوری‌ها را در شکل و مدل آزمایشگاهی به دانشگاه بسپاریم و مجموعه هایی مانند جهاد دانشگاهی این فناوری‌ها را آماده ی ورود به صنعت در آینده کنند.

طیبی خاطرنشان کرد: همه ی این موارد زمانی اتفاق می افتد که شما در صنعت شرایطی را ایجاد کنید که رقابتی شود و در این صورت است که صنعت برای اثبات خودش به دنبال تکنولوژی‌های نسل آینده خواهد بود و آن را به بهترین نحو به ثمر می‌رساند.بود نسل بعدش باید آماده تر باشند

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان این مطلب که اگر این رقابت شکل نگیرد آن حلقه هم تکمیل نمی‌شود، تصریح کرد: در زمینه‌ی فناوری‌های نوظهور مانند نانو، بیوتکنولوژی و علوم شناختی که صنعت حتی در صورت شکل گیری رقابتی هم به علت هزینه‌های بالای این موارد روی آنها سرمایه گذاری نمی‌کند، بلکه این وظیفه ی دولت است که در این زمینه‌ها ماموریت محور عمل کند و مسئولیت‌ها را به دانشگاه‌ها را بسپرد تا در این زمینه کار کنند و پس از اینکه این فناوری‌ها تولید شد به تدریج وارد جامعه شود.

وی تاکید کرد: نتیجه‌ی بحث این است که صنعتی رقابتی در کشور شکل بگیرد و درآمد ما به جای اینکه متکی بر فروش نفت و منابع طبیعی باشد، باید متکی بر تولید ملی و پس از آن متکی بر فناوری ملی باشد. 

این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد: ما امیدواریم دولت تدبیر و امید بتواند در این زمینه برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهد تا مشکلات مرتفع شود، چنانچه از نیازهای اساسی ما برنامه ریزی‌های درازمدت است تا با تغییرات سیاسی، این برنامه ها تغیر نکند.

طیبی اذعان داشت: ما نیاز به وفاق ملی بین سیاستمداران داریم تا بتوانیم برنامه ریزی کنیم و با تغییر دولت برنامه و مدیران اجرایی برنامه‌ها تغییر نکند، متاسفانه مشکل ما در کشور این است که به دلیل اینکه نگاه صِرف سیاسی داریم، برنامه‌ها گاها تغییر می‌کند که باید به آن توجه کرد. 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین