Saturday 20 April 2024| ۰۴: ۵۱ - شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۶۴۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۲
یک کارشناس مسائل بین الملل مطرح کرد:
روابط سیاسی و دیپلماتیک تل آویو و کنیا از سال 1963 آغاز شده و در حال حاضر سفارتخانه های دو طرف در نایروبی و تل اویو فعال می باشد .
روابط سیاسی  و دیپلماتیک تل آویو و کنیا از سال 1963 آغاز شده و در حال حاضر سفارتخانه های دو طرف در نایروبی و تل اویو فعال می باشد . در سال 1963 گلدا مایر وزیر امور خارجه وقت اسراییل با سفر به کنیا با جوموکنیاتا دیدار و گفتگو کرد . 
به گزارش آستان،عبدالله عبادی: این دیدار اولین گام برای حضور رژیم صهیونیستی در کنیا بود ، در این سفر مقامات دو طرف موافقت کردند تا کارشناسان کنیایی جهت آموزش در زمینه های کشاورزی و پزشکی عازم تا آویو شده و در مراکز آموزشی رژیم صهیونیستی تحت آموزش قرار بگیرند . 
روابط دو جانبه تا سال 1973 برقرار بود ، در این سال و بعد از جنگ یوم کیپور که به شکست اعراب به رهبری مصر انجامید بنا به درخواست مصر روابط بسیاری از کشورهایی افریقایی از جمله کنیا با اسراییل قطع شد .
در سال 1987 اسحاق شامیر نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی از دولت کنیا خواست تا در برقراری روابط با این رژیم تجدید نظر کند و در نهایت در سال 1989 با سفر موشه آرتز وزیر امور خارجه اسراییل  به کنیا روابط دو جانبه از سر گرفته شد . در این سفر چندین موافقتنامه سیاسی ، اقتصادی به امضای مقامات دو طرف رسید .
در سال 2002 و در جریان حمله الشباب به هتل پارادایز در شهر مومباسا ، 15 نفر از جمله 3 صهیونیست کشته شدند ، در این حادثه افراد مسلح وابسته به الشباب به سوی هواپیمای خطوط هوایی اسراییل که از فرودگاه بین المللی مومباسا عازم تل آویو بود شلیک کردند که این حمله ناموفق و هواپیمای اسراییلی هدف قرار نگرفت ، بعد از این حمله بسیاری از جهانگردان اسراییلی ، کنیا را به سرعت ترک کردند .
در سال 2007 و بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کنیا موجی از آشوب و نا امنی سراسر اسن کشور را فرا گرفت و طی زد و خورد بین نیروهای دولتی و مخالفان دولت هزاران نفر کشته و زخمی شدند ، در این زمان رژیم صهیونیستی با اعزام یک هیات پزشکی و مقداری دارو و تجهیزات پزشکی به کمک دولت کنیا جهت مداوای مجروحین پرداخت .
با روی کار آمدن لیبرمن ،سطح روابط رژیم صهیونیستی و کشورهای افریقایی رشد چشمگیری پیدا کرد ، لیبرمن سعی داشت رژیم صهیونیستی را از انحصار حمایت چند قدرت غربی خارج کند و پایه های نقوذ این رژیم در مناطق مختلف جهان را تقویت کند ، افریقا به علت فقر مطلق و آسان بودن نفوذ در آن یکی از مهم ترین این مناطق بود . در همین راستا وی در سفری دوره ای به کشورهای این قاره  فصل نوینی را در وزارت خارجه اسراییل بنا نهاد ،لیبرمن در اولین ایستگاه عازم کنیا شد .
ها آرتص در تحلیل سفر وی نوشت : مناسبات تل آویو با نایروبی راهبردی ، ویژه و مبتنی بر منافع مشترک می باشد، کنیا به عنوان مرکز اطلاعات و پایگاه اصلی نفوذ اسراییل در کشورهای شاخ افریقا و سرچشمه رود نیل از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد .
ها آرتص به صراحت اذعان کرد که نایروبی مرکز اطلاعات اسراییل در شرق افریقا و مرکز مبارزه با تهدیدات تروریستی علیه منافع رژیم صهیونیستی در این  بخش از این قاره می باشد . این روزنامه کنیا را مشتری دایمی سلاحهای  و محصولات امنیتی اسراییل دانست و تاکید کرد که علاوه بر این تجربه نظامی اسراییل نیز در سالهای اخیر به این کشور انتقال داده شده  و نظامیان کنیایی آموزش های ویژه ای را در اراضی اشغالی دیده اند .
بعد از حوادث 11 سپتامبر و فرار تروریست های القاعده به شرق افریقا خصوصا سومالی دولت کنیا کنترل بخشی از فرودگاهه های خود را به نیروهای موساد سپرد تا از ورود افراد مرتبط با جریانات تروریستی نظیر القاعده و الشباب جلوگیری کنند ، از سوی دیگر به یاد داشته باشیم که از دیر باز اسراییل حضور امنیتی پر رنگی در کنیا داشته که نمونه بارز آن دستگیری عبدالله اوجالان رهبر پ ک ک در دهه 1990 توسط عوامل موساد در کنیا بود .
در سال 2009 وزیر اطلاعات کنیا برای دیدار با همتای صهیونیست خود وارد تل آویو شد ، در این دیدار جرج سایوتی به آهارونویچ وزیر اطلاعات اسراییل گفت  که نیروهای الشباب در حال حاضر بر بخش وسیعی از سومالی مسلط بوده و این تهدیدی بزرگ برای کنیا می باشد . وی درخواست کرد تا در جنگ علیه تروریسم رژیم صهیونیستی کنیا را یاری دهد . به دنبال این توافق تیمی از برجسته ترین کارشناسان موساد راهی نایروبی شدند و طی یک دوره سه ماه آموزشهای مفیدی به نظامیان کنیایی دادند .
در سال 2010 نیز فرمانده فرمانده ستاد مشترک کنیا با سفر به اراضی اشغالی خواستار آموزش و تسلیح نظامیان کنیایی توسط ارتش رژیم صهیونیستی شد ، به دنبال این درخواست اسراییل با فروش سلاحها و تجهیزات مدرن از جمله هواپیماهای بدون سر نشین به کنیا موافقت کرد . همچنین شرکت صهیونیستی ماگال که در زمینه تجهیزات امنیتی فعالیت می کند چند فرودگاه و بندر این کشور از جمله فرودگاه بین المللی کنیاتا در نایروبی و بندر مهم و استراتژیک مومباسا را با جدید ترین تجهیزات امنیتی مجهز کرد .

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین