Thursday 28 March 2024| ۱۷: ۰۹ - پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۶۵۴۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷
آستان گزارش می دهد؛
با پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری 1384 و الویت قرار گرفتن افریقا در سیاستهای خارجی جمهوری اسلامی ایران ، گامبیا به یکی از اهداف جمهوری اسلامی در غرب افریقا تبدیل شد .
چگونگی رژیم صهیونیستی در گامبیا

 آستان- عبدالله عبادی-گامبیا کشوری کوچکی است در غرب افریقا ، موقعیت جغرافیایی این کشور به گونه ای است که در داخل مرزهای سنگال محصور شده است و هیچ همسایه دیگری جز سنگال ندارد ، کوچک بودن این کشور و کم بودن جمعیت آن در مقایسه با سنگال سبب شده تا همواره سیاستمداران آن برای رهایی از زیر سایه سنگین همسایه قدرتمند خود به دنبال تکیه گاههای خارجی باشند .

در اواخر دهه 1990 یحیی جامه رییس جمهور این کشور با سفر به جمهوری اسلامی ایران و دیدار با مقام معظم رهبری خواستار دریافت کمک های اقتصادی از سوی ایران شد ، بر این اساس در اوایل دهه 2000 روابط اقتصادی بین دو کشور برقرار شد اما این روابط گسترده نبود .

با پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری 1384 و الویت قرار گرفتن افریقا در سیاستهای خارجی جمهوری اسلامی ایران ، گامبیا به یکی از اهداف جمهوری اسلامی در غرب افریقا تبدیل شد ، یحیی جامه در سال 1385 به مناسبت برگزاری اجلاس سران اتحادیه افریقا در بانجول از احمدی نژاد به عنوان مهمان افتخاری دعوت بعمل آورد و با حضور احمدی نژاد در این کشور فصل نوینی در روابط ایران و گامبیا آغاز شد ، سطح روابط ایران و گامبیا به حدی گسترش یافت که احمدی نژاد در سفر به ونزوئلا در بانجول توقف و با یحیی جامه دیدار و گفتگو کرد .

این موارد از چشم وزارت خارجه رژیم صهیونیستی دور نمانده و از آنجاییکه این رژیم همواره ایران را رقیبی قدرتمند در عرصه بین الملل می داند با طرح ریزی یک استراتژی پیچیده مانع از ادامه روابط ایران و گامبیا شد . رژیم صهیونیستی در اولین گام سطح روابط خود با سنگال را تا بالاترین سطح افزایش داد و چندین پروژه اقتصادی موفق را در این کشور به اجرا گذاشت ، اجرای این پروژه های اقتصادی که بیشتر در زمینه عمرانی و کشاورزی بود در سطح وسیعی در روزنامه های منطقه منعکس شد ، این اقدامات یحیی جامه را بر آن داشت تا با کمک گرفتن از صهیونیست ها خواستار اجرای پروژ های مشابه در گامبیا شود چه زمان ریاست جمهوری وی در حال سپری شدن بود و او قصد داشت در سالهای پایانی حکومتش با انجام یک سری اصلاحات کشاورزی نظر مردم را  مجددا به سوی خود جلب کند .

دولت گامبیا به طور پنهانی با سفارت رژیم صهیونیستی در سنگال وارد مذاکره شد و صهیونیست ها شرط حضور خود در گامبیا را اخراج دیپلماتهای ایرانی اعلام کردند از این رو یحیی جامه که فقط و فقط به ادامه حکومت خود می اندیشید با فشار بر دیپلماتهای ایرانی خواستار خروج آنها از کشورش شد و بهانه خود را فشار کشورهای غربی اعلام و در نهایت با این بهانه سفارتخانه ایران در بانجول تعطیل شد .

به فاصله چند ماه بعد از این اتفاق «الی بن تورا» سفیر  رژیم صهیونیستی در سنگال با سفر به گامبیا استوار نامه خود را به یحیی جامه رییس جمهور این کشور تقدیم کرد .

وی گفته بود  : از این که موفق شدم با رییس جمهور گامبیا دیدار کنم بسیار خوشحالم ، گفتگوهای ما طولانی و مثمره ثمر بود ، آقای جامه خواستار تعمیق روابط دو طرف شدند . سفیر اسراییل در ادامه گفته بود :رییس جمهور گامبیا خواستار اعزام کارشناسان این کشور در زمینه های کشاورزی ، آموزش و پرورش و جهانگردی به اسراییل جهت آموزش و افزایش توانمندیهای آنان شد .یحیی جامه همچنین خواستار سفر مقامات عالی رتبه اسراییل  از جمله بنیامین نتانیاهو به گامبیا شده بود.

در سال 2010 به درخواست دولت گامبیا هیاتی از کارشناسان رژیم صهیونیستی وارد این کشور شدند تا مطالعات اولیه برای ایجاد یک کارخانه تولید پنبه در بانجول آغاز کنند علاوه بر این سازمان کمک های خارجی اسراییل ماشاو گامبیا را در الویت خود قرار داد و چندین پروژه عمرانی و کشاورزی را در این کشور آغاز کرد .

در سال 2013 به مناسبت شصت و پنجمین سالگرد تاسیس رژیم منحوس صهیونیستی مراسمی در گامبیا برگزار شد که در نوع خود کم سابقه بود  بر این اساس سفیر رژیم صهیونیستی در سنگال ، که سفیر آکرودیته در گامبیا نیز بود،  مراسمی  را در یکی از هتل های گامبیا برگزار کرد که در آن علاوه بر مقامات گامبیایی ، تعدادی از سفرای سایر کشورها نیز حضور داشتند .

در این مراسم« الی بن تورا»سفیر رژیم صهیونیستی خوشحالی خود از حضورش در بین مردم گامبیا را اعلام کرد و گفت رژیم صهیونیستی از بدو تاسیس با ایجاد سازمان ماشاو به ارایه کمک های اقتصادی و آموزشی به کشورهای فقیر و در حال توسعه ، پرداخته است و این اولین باری است که ما چنین مراسمی را در گامبیا برگزار کرده و امیدواریم که روابط دو طرف  بیش از پیش مستحکم گردد.

در این مراسم« سوزان وافااوگومو»وزیر امور خارجه گامبیا طی سخنانی گفت : رژیم صهیونیستی نمونه یک کشور مدرن و توسعه یافته است و ما باید اعتماد به نفس و  سخت کارکردن را از آن بیاموزیم .

در سال 2016 سفیر جدید رژیم صهیونیستی در سنگال سفر سه روزه ای  به گامبیا انجام و تعجب خود را از رفتار مردم این کشور نسبت به خود در را در روزنامه های اسراییل منعکس کرد . وی نوشته بود با این که بیش از 95 درصد مردم گامبیا مسلمان و طرفدار آرمانهای فلسطین هستند از حضور من در کشورشان هیچ نارضایتی و شکایتی نداشتند بلکه در خیابانها و اماکن عمومی به من خوش آمد هم می گفتند .

منبع:آستان

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
مهراد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
0
0
با عرض سلام مطلب جالبی بود اما بسیار کوتاه لطفا مطالب مفصل تری در این زمینه منتشر کنید
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
0
0
من آخرش نفهیمیدم این گامبیا چی داشت که احمدی نژاد اینقدر بهش چسبیده بود
منصور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
0
0
باید حالا فهمیده باشیم هر جا که کا کم بیار اسرایل برحتی وارد میشه حالا میخواد گامبیا باشه یا سودان
مانا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
0
0
احمدی نژاد می رفت اونجا تا پوز بده و تحویلش بگیرند اونم یک مشت سیاه سوخته
سهراب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
0
0
هر چی کشتم گامبیا را رو نقشه پیدا نکردم تو را به خدا یک نفر بیاد به من نشونش بده
بهروز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
0
0
خدا لعنت کنه اسراییل را همه جا هست
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین