Friday 29 March 2024| ۱۴: ۵۷ - جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۶۵۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷
یک مقام مسؤول در وزارت خارجه آمریکا گفت: استفاده روسیه از یک پایگاه هوایی ایران (همدان) برای حملات نظامی در سوریه تاسف آور است؛ اما خبر ناگهانی نبود.
به گزارش آستان، مقامات آمریکایی اعلام کردند درمورد پرواز جنگنده‌های روسی از خاک ایران به سمت سوریه اطلاع داشتند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه تحلیلی میلیتری در گزارشی به قلم "ریچارد سیسک" نوشت: "کریستوفر گاروِر،" سخنگوی نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین المللی مقابله با گروه تروریستی داعش اظهار داشت: آمریکا و نیروهای ائتلاف از زمان و خط پروازی هواپیماهای روسیه که از ایران پرواز کرده بودند آگاهی داشت.

وی افزود: روس ها براساس یادداشت تفاهم ایمنی پرواز در آسمان سوریه، این موضوع را به ائتلاف اطلاع دادند. ما نیز به تضمین ایمنی و سلامت آنها در آسمان سوریه به هنگام حمله به اهدافشان پرداختیم. آنها سپس بازگشت خود را به ما اطلاع دادند.
این موضوع تاثیری در عملیات ائتلاف در عراق یا سوریه نداشت.

کریستوفر گاروِر در بخشی از سخنانش به آزادسازی شهر "منبیج" در سوریه اشاره کرد وگفت: تروریست‌ها از صدها غیرنظامی بی‌گناه به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند. در عملیات آزادسازی منبیج، نیروهای سوری تحت حمایت ائتلاف آمریکایی توانستند مردم غیرنظامی را تا نواحی شمال شرقی سوریه همراهی کنند تا در سلامت کامل به منطقه‌ای که داعش در آنجا حضور ندارد برسانند. 

مقام آمریکایی رسیدن این غیرنظامیان به شمال سوریه را تایید کرد؛ اما اشاره‌ای به احتمال وارد شدن آنها به خاک ترکیه نکرد.
 
یک مقام نظامی آمریکایی که نامش فاش نشده است اظهار داشت هواپیماهای روس به روسیه بازگشتند و هم اکنون جنگنده های روسیه در ایران حضور ندارند.

 آمریکا استفاده روسیه از پایگاه ایرانی برای پرواز جنگنده هایش به سمت سوریه و حمله به مراکزی در این کشور را تاسف آور خواند؛ اما گفت در این زمینه اطلاع داشته و شوکه نشده است.

یک مقام مسؤول در وزارت خارجه آمریکا گفت: استفاده روسیه از یک پایگاه هوایی ایران (همدان) برای حملات نظامی در سوریه تاسف آور است؛ اما خبر ناگهانی نبود.

وی افزود: آمریکا همچنان در حال بررسی میزان همکاری ایران و روسیه است.

"مارک تونر،" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در این باره گفت: استفاده روسیه از پایگاه های نظامی ایران به معنی مانعی در برابر دست یابی به توافق با مسکو در زمینه جنگ علیه گروه تروریستی داعش نیست.

وی با این حال افزود: ما هنوز به توافقی با روس‌ها نرسیده ایم. روسیه همچنان در حال حمله به گروه‌های مخالف معتدل مورد حمایت آمریکا در سوریه است.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است:  این گام روسیه فرصت‌های توقف درگیری‌های نظامی در سوریه را کم می‌کند و احتمالا می‌تواند ناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل باشد.
این قطعنامه توافق هسته ای ایران و 1+5 (برجام) را تایید کرد.

 وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد جنگنده‌های دوربرد از نوع  "تو-22 إم3" و هواپیماهای جنگی سوخو- 34 روز یکشنبه با برخاستن از فرودگاه همدان ایران، حملاتی را علیه مراکز داعش و جبهه النصره در استان‌های حلب، دیرالزور و ادلب سوریه انجام دادند.

این هواپیماها پیش از این از اوستیای جنوبی در شمال گرجستان به سمت سوریه اعزام می‌شدند؛ اما هم اکنون از همدان مسیر آنها کوتاه تر شده است.

  
وزارت خارجه روسیه نیز از تماس تلفنی "سرگئی لاوروف" و  "جان کری،" وزیران خارجه روسیه و آمریکا درباره مبارزه با تروریسم خبر داد. 
 

"حیدر عبادی،" نخست وزیر عراق، اعلام کرد کشورش به صورت مشروط مرزهای هوایی خود را برای عبور هواپیماهای جنگی روسیه باز می‌کند. او به این شرط ها اشاره‌ای نکرد.

"علی شمخانی،" دبیر شورای عالی امنیت ملی، در واکنش به این موضوع گفت: مسکو برای مبارزه با تروریسم در سوریه راهبردی است و ما در این زمینه تبادل ظرفیت و امکانات داریم. مسکو و تهران از استراتزی واحدی برای مبارزه علیه تروریسم در سوریه بهره می‌برند. دو کشور تجهیزات و ظرفیت‌های خود را برای رسیدن به این هدف به اشتراک خواهند گذاشت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین