Thursday 28 March 2024| ۱۶: ۲۵ - پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۶۷۳۸
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴
"پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو" یک پویش محیط زیستی صرف نیست بلکه یک پویش اجتماعی است که به بهبود شاخص‌های توسعه سرمایه‌های اجتماعی کمک می‌کند.
 محمد درویش ، با اشاره به اینکه پویش "سه‌شنبه‌های بدون خودرو" در آذرماه سال 94 از سوی فعالان محیط زیست استان اراک مطرح شد، گفت: از آنجا که آرمان‌های این ایده در راستای وظایف سازمان حفاظت محیط زیست بود مورد حمایت قرار گرفت، در همین راستا نیز سازمان تلاش می‌کند تا این ایده در اختیار مردم بیشتری در سراسر کشور قرار گیرد.

به گزارش آستان به نقل از روابط عمومی سازمان محیط زیست وی اظهار کرد: پیام ساده ایده "سه‌شنبه‌های بدون خوردو" این است که برای اینکه  سزاوار زندگی در سرزمینی برخوردار از مواهب متنوع گیاهی و جانوری باشیم، باید تغییرات را از خودمان شروع کنیم و نباید انتظار داشته باشیم که دیگران سرزمینی را تدارک ببینند که در شأن ما باشد. باید نشان دهیم که می‌توانیم دولت‌ساز و تغییردهنده در رفتار سایر شهروندان، حاکمان و مدیران باشیم برای این کار هم باید از خودمان شروع کنیم.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تولید این ایده در کشوری که سرمایه‌های اجتماعی آن رو به رشد است، اهمیت بسیار دارد، گفت: اگر بتوانیم به مردم این پیام را بدهیم که آنها موثر هستند، رفتارها و تلاش‌های آنها دیده می‌شود و می‌توانند یک بحران اجتماعی مثل آلودگی هوا و ترافیک را حل کنند در حقیقت به آنها این پیام را هم می‌دهیم که آنها می‌توانند در بقیه حوزه‌ها هم به میدان بیایند تا مشارکت‌ها افزایش و شاخص‌های حیات اجتماعی و منزلت اجتماعی ارتقاء و راندمان کاری رشد یابد و درنهایت افسردگی کم شود و احساس مفید بودن بیشتر شود.  

درویش با تاکید براینکه "پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو" یک پویش محیط زیستی صرف نیست بلکه یک پویش اجتماعی است که به بهبود شاخص‌های توسعه سرمایه‌های اجتماعی کمک می‌کند، افزود: بدین ترتیب می‌توانیم شاهد یک روند رو به اقتدار در جامعه ایرانی باشیم، در این صورت اعتماد به نفس، اعتماد به هم‌نوع و صداقت در جامعه ما افزایش می‌یابد و این جامعه می‌تواند در بهبود منطقه‌ای که زندگی می‌کند موثر باشد. 

اصفهان در حمایت از پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو سرآمد همه استان‌هاست
این کارشناس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تاکنون در همه استان‌ها یک یا دو شهر به پویش "سه‌شنبه‌های بدون خودرو" پیوسته‌اند و عمده فعالان حوزه محیط زیست از این پویش اعلام حمایت کرده‌اند، گفت: اما در این میان حمایت برخی از شهرها بسیار عملی‌تر، کارآتر و موثرتر بوده است. اصفهان در حمایت از این پویش سرآمد همه استان‌هاست و بهترین عملکرد را در پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو داشته است و حتی تمام کارکنان شهرداری و اعضای شورای شهر سه‌شنبه‌ها از دوچرخه استفاده می‌کنند و شهردار این استان در سایر روزها نیز از دوچرخه استفاده می‌کند.

درویش با اشاره به اینکه اصفهانی‌ها توانستند اصلی‌ترین خیابان این شهر یعنی چهارباغ را در روزهای سه‌شنبه‌ به پیاده‌راه تبدیل کنند، افزود: مسئولین اصفهان سعی در وضع قوانین تشویقی دارند تا شهروندان بیشتری به این پویش بپیوندند. بعد از اصفهان شهر یزد قرار دارد که از فرماندار تا شهردار این شهر از پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو حمایت کرده‌اند. البته مشکلی که در شهر یزد داریم این است که بخاطر برخی باورهای سنتی دوچرخه‌سواری خانم‌ها با ممانعت روبرو شده است که امیدواریم این مشکل به سرعت حل شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه شهر مریوان، در حمایت از این پویش بالاتر از حد انتظار و در قالب گروه‌های مختلف عمل کرده است، گفت: شهروندان مشهد نیز حمایت خوبی از این پویش می‌کنند، شهر نیشابور هم عملکرد خوبی داشته و فرماندار و مقامات این شهر با استفاده از دوچرخه تردد می‌کنند و قرار است از مهرماه دوچرخه‌های برقی نیز در این شهر راه‌اندازی و رونمایی شود. در تهران نیز توانستیم منطقه 8 را مجهز به سیستم ایمن دوچرخه‌سواری کنیم و در برخی خیابان‌ها مثل 17 شهریور و 15 خرداد در روزهای سه‌شنبه هر نوع تردد موتوری را حذف و این مسیرها را تبدیل به پیاده‌راه کنیم.

مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیسیت با بیان اینکه بیشترین حامی سه‌شنبه‌های بدون خودرو از تهران است ولی بخاطر حجم تردد16.5 میلیون خودرو در این استان، به چشم نمی‌آید، افزود: هر نوع رایزنی‌هایی با بانک‌ها، بیمه‌ها و موسسات اعتباری در تهران صورت گرفته و ستاد محیط زیست در شهرداری تهران و ستاد محیط زیست وزرات ورزش در تهران مستقرهستند؛ ولی متاسفانه بخاطر اینکه تهران یک کلانشهر بزرگ است و این حرکت‌ها بسیار محدود است به چشم نمی‌آید؛ مگر اینکه تبلیغات گسترده‌ای صورت گیرد و صدا و سیما بتواند کلیپ‌های جذابی به طور روزانه در این مورد منتشر کند و دستگاه‌های تبلیغاتی همه فعالیت کنند تا تهرانی‌ها هم متوجه سه‌شنبه‌های بدون خودرو شوند و در عین حال برای گزینه‌های جایگزین، شهرداری‌ها پای کار بیایند و در مناطق مختلف مسیر دوچرخه‌سواری ایجاد شود و دوچرخه‌های هیبریدی در مسیرهای دوچرخه‌سواری برای شهروندان ارائه شود.

وی گفت: اداره محیط زیست هرمزگان بهترین عملکرد را در بین ادارات محیط زیست استان‌ها در حمایت از پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو دارد.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه درمهاباد، همدان، رضوانشهر، شیراز و حتی در هرمزگان که با گرمای بسیار بالایی درگیر هستند، حمایت از "پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو" چشمگیر بوده است، اظهار کرد: بهترین عملکرد در بین ادارات کل محیط زیست استان‌ها، برای استان هرمزگان است که 60 درصد پرسنل آن از خودروهای غیرشخصی استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه طی رایزنی با بانک مرکزی تاکنون 10 موسسه مالی اعتباری روی قبض‌های پرداخت در ای‌تی‌ام‌ها از عبارت سه شنبه‌های بدون خودرو استفاده می‌کنند، افزود: شرکت آب منطقه‌ای تهران بزرگ نیز از سه‌شنبه‌های بدون خورو در قبض‌های خود استفاده می‌کند همچنین در حال رایزنی هستیم که شرکت آب و گاز، سازمان مترو و زیباسازی شهر تهران هم به این پویش بپیوندد و پلاکاردهایی برای تبلیغ و حمایت از این پویش منتشر شود.

درویش با اشاره به اینکه تلاش داریم وزرات آموزش و پرورش نیز از پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو حمایت کند، گفت: اگر بچه‌ها با پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو آشنا شوند تلاش می‌کنند تا والدین خود را مجاب کنند که به این پویش بپیوندند. البته این رایزنی با آموزش و پرورش به صورت دولتی انجام نمی‌شود، بلکه از طریق روابط با برخی مدیران آموزش و پرورش سعی داریم این پویش را وارد این بخش کشور کنیم چون علاقه‌مندیم این پویش همچنان جنبه مردمی بودن خود را حفظ کند و سکاندار آن ایده‌پرداز اصلی و دوستان NGO ها باشند سازمان حفاظت محیط زیست سعی دارد کار تسهیل‌گری را انجام دهد تا "سه‌شنبه‌های بدون خودرو" بهتر و به سرعت گسترش یابد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین